dnes je 20.09.2018 a svátek má Oleg

Batika - opět v módě?

Často si spojujeme batikované oblečení se stylem pro hippies, trampy, vegetariány atd. Tento trend však letos hlásí velký comeback, a to až na módní mola předních světových návrhářů.

První, kdo nepochybně zpopularizoval trend samobarvení tedy batikování oděvů, byli američtí hippies, nebo-li květinové děti - demonstranti proti vedení války ve Vietnamu v 60. letech minulého století. Různobarevná směska světlých barev se vzorováním kruhů, spirál a dalších se stala jejich znamením. Mimo své světlosti, která měla vyjadřovat dobrý svět a mír, také svým psychedelickým nádechem, protože se v tuto dobu mezi tzv. "květinovými dětmi" rozšířila droga LSD s psychedelickými účinky. Možná právě proto se na dlouhý čas stalo batikované oblečení symbolem éry minulé a málokdo byl toho přesvědčení, že se jedná o prvek, který nikdy z módy nevyšel.

Batikování však nikdy nezmizelo a bylo s námi stále, byť jen jako módní trend na skautských táborech nebo zábavná aktivita pro děti. V roce 2018 se však změnilo úplně všechno. Tento trend se letos dostal do oblíbenosti znovu a to rovnou na módní přehlídky světových návrhářů nebo do šatníku známých celebrit. Batikovaná trička i přes svou barevnost nemusí být tak hrozné, jak se může zdát, ba naopak mohou být smyslné a elegantní. Klíčové je využít jemnosti a sytosti některých barev a umět s nimi pracovat efektivně. Posledním krokem je pak správné využití doplňků a uvidíte, jak si batikovanou módu zamilujete.

První, kdo letos přivedl batikovaný vzor na světlo přehlídek, byla značka Saint Laurent na přehlídce jaro/léto 2018. Ruský módní návrhář Gosha Rubchinskiy spojil rock'n'roll style ve svém historickém kontextu s moderními prvky dnešního elektra a techna v batikované podobě.

Začátkem jara jsme mohli vnímat také zvýšený počet batikovaných kusů na festivalu Coachella 2018. To by na hudebním festivalu nebylo nic neobvyklého, kdyby se s novým batikovaným šatníkem nepochlubily i ty největší celebrity, které se na tomto festivalu ukázaly, například Vanessa Hudgens.

Následovaly další celebrity jako například zpěvák Pharrell, který propaguje na svém Instagramu především DIY (do-it-yourself), tedy po domácku batikované oblečení. Známý zpěvák je také průkopníkem v módě batikovaných bot, kde se objevil i jako tvář pro značku Adidas. Další influenceři jako například modelka Bella Hadid nebo rapper Skepta nezůstali pozadu a i oni hrdě na veřejnosti propagují, že batika "is not dead".

Z oficiálních kruhů následovala Prada, která batikování posunula na úroveň elegance a ladnosti. Tlak na eleganci vytvořili pomocí tmavších barev a jednoduchým vzorkováním. To, jak se jim to povedlo, posuďte sami.

Další značky a návrháři, kteří dali batikování zelenou, je například Ralph Lauren. Ikonické byly  šaty, které využily batiku ve svůj prospěch - jednoduchý smyslný mix modré a bílé, které vytváří dojem vodního živlu. Celkový dojem je doplněn vlnitým střihem šatů a vrstvené spodničky. V duchu vody se nesla celá letošní kolekce Ralpha Laurena.

Trendu neodolala ani značka Gucci a ta dala prostor pro pánské oblečení, konkrétně batikovaná trička doplněná stylovým nápisem. Gucci pracuje nejen s barvami, ale i s prostorem, kam batikující barvy pustí a kam ne. Některé tyto kousky se pohybují v řádech tisíců dolarů za kus!

Další módní značky jako Michael Kors, Chanel, Lemaire zařadily batikovanou módu nejen do své jarní a letní kolekce ale také na podzim 2018 na newyorském týdnu módy.

V Česku je průkopníkem tohoto trendu například značka LaFormela

Hypebeast.com; Laformela.com;
College Fashion; British Vogue; InStyle.com

BATIKOVÁNÍ PRADA RALPH LAUREN PHARREL WILLIAMS VANESSA HUDGENS ADIDAS DIY HIPPIES MICHAEL KORS GUCCI COACHELLA MÓDA LETNÍ TRENDY LETNÍ MÓDA MÓDNÍ TRENDY 2018

Související články

TOP 10 odvážných outfitů červeného koberce

Kdy je nejvhodnější doba pro popuštění fantazie, pro odhalení téměř všeho a zároveň ničeho? Červený koberec. Událost, na které chce být každá žena nepřehlédnutelná.

 

Celý článek

Česká modelka Hana Soukupová v časopise How To Spend It

Česká modelka Hana Soukupová zahalená do zlatých odstínů v dunách písku vládne v zářijovém americkém časopise.

Celý článek

Tradiční klobouky v moderním pojetí od značky TONAK pro podzim 2018

Elegance, styl, tradice a ruční práce se snoubí v nové kolekci pokrývek hlavy od ryze české řemeslné značky TONAK.

Celý článek

Reserved představuje svou podzimní kolekci "I can Boogie"

Nová kolekce podzim/zima 2018  “I can boogie” od Reserved vás dozajista roztančí. Can you boogie?

Celý článek

Kšiltovky: Jejich historie i aktuální podoba

Již brzy uplyne téměř 160 let od doby, kdy se začaly nosit první předchůdkyně dnešních kšiltovek. Tenkrát symbol baseballu, dnes symbol hip-hopu. Jaký byl vývoj tolik oblíbené pokrývky hlavy?

Celý článek

Inspirace pro maminky: Jak se obléknout na první školní dny svých dětí

Školní rok je během pár dní v plném proudu a prázdniny už jen vzpomínkou. Co obléknout dětem na první i následující dny do školy není tak složité, ale jak obléknout samu sebe?

Celý článek

Kenzo zaujal svět módy svou novou podzimní kampaní

Kenzo se vrátil k módnímu filmu spolu s neobvyklou reklamou. Zajistil si tím úspěch?

Celý článek

V říjnu se otevře muzeum moderního módního průmyslu v Amsterdamu

Od října budou moci návštěvníci Amsterdamu navštívit mimo jiné i nové muzeum inovace a udržitelné módy. 

Celý článek