dnes je 23.04.2019 a svátek má Vojtěch

5 prvků, které se objevují u všech eco-friendly značek

Přidat na Seznam.cz
Módní značky se snaží držet krok s dobou a když zákazník slyší na slovo sustainable, eco, natural či ethical, je jen otázkou času, kdy se naučí trendy aplikovat jako svůj hlavní marketingový tah.

Pojem sustainable, tedy udržitelný, jsme ještě před deseti lety měli spojený především s životním prostředím a globálním oteplováním. Pojem však byl přejat dnes již téměř ve všech odvětvích. Průmysl, zemědělství, podniky, politika a další se snaží být udržitelnými a snaží se zanechávat minimální ekologickou a etickou stopu. Ne jinak tomu je i v módním průmyslu. Protikladem udržitelné módy je tzv. rychlá móda. Její hlavní charakteristikou je produkce spíše než kvalita, důraz na kvantitu, a především tlak na cenu produktu jako takového, tak tlak na levnou pracovní sílu. A zákazník to vítal. Levné tričko na každý den, nový šatník každou sezónu. Dnes je však situace jiná. Podle ekonomických analýz bylo zjištěno, že i zákazník s průměrným příjmem dává přednost kvalitě před cenou, a hlavně mu v hlavě probíhají i jiné otázky například v oblasti etického a morálního pozadí, které stálo za vznikem oblečení. Proto se i giganti světového průmyslu snaží být a prezentovat se jako eco-friendly, ethical a sustainable. Pojďte se s námi podívat na pět prvků, které jsou pro takový přístup k módě nutností.

1. Přírodní barvy a materiál

Všechny odstíny zelené a další neutrální barvy jako hnědá, šedá, béžová a pokud možno co nejméně syté barvy. To je přesně prvek, který rozhodně charakterizuje každou ekokolekci slavných módních značek. Vždyť ekologické chování se přeci jen snaží, co nejvíce splynout s přírodou, které chce škodit, co nejméně. Zapomeňte na svítivé barvy nové generace. Stejně jako barvy používají společnosti pro své přírodní kolekce co nejvíce přírodní materiál. Nenajdete v nich ani kousek vinylu či polyesteru. Přírodní materiál je sice často dražší a odrazí se to i na ceně oblečení, na druhou stranu se při výrobě nemusí používat tolik chemie. Politiku přírodních barev a materiálu razí například řetězec H&M či ASOS. H&M ve své kolekci Conscious používá recyklovatelné produkty, které se těší obrovskému zájmu.

2. Vyšší cena

Je jasné, že použitím náročnějších materiálů a technologií výroby je nutné zvýšit i ceny produktů. Navíc, pokud firma nemá outsourcované továrny v zemích třetího světa, kde se platy pohybují na nejnižších úrovních a zároveň tak nízká je i úroveň životních a pracovních podmínek, což je velmi nemorální, musí své zaměstnance řádně zabezpečit, a to jak mzdově, tak i co se týče bezpečnosti pracovních podmínek. Náklady na to, abychom chránili naši planetu a zabezpečili etickou výrobu, jsou opravdu exponenciálně rostoucí. Avšak pro budoucí generace a možná i pro nás budou mít velký efekt, který možná nebude ani finančně vyčíslitelný. Je nutno tedy říci, že společnosti se snaží vyvážit jak náklady na ekologickou a etickou výrobu, tak požadavky zákazníka.

3. Dodržování důstojných mezd a bezpečnosti práce

Pod tímto názvem se schovává hned několik především lidských problémů neetické či nemorální módy. Jedním z nich jsou nízké nedůstojné mzdy a nedostatečná bezpečnost na pracovišti. Přestože módní průmysl často argumentuje tím, že v industriálních státech generuje nová pracovní místa, jejich hlavním motivátorem pro outsourceování, tedy přesunutí továren ze státu podnikání, jsou nízké mzdy, za které jsou zde pracovníci ochotni pracovat. A tak v zemích třetího světa vzniká ve společnosti již velmi známý pojem tzv. sweatshops, který prakticky zneužívá pracovníky pro svůj snadný zisk. Lidé zde jsou často zaměstnáni načerno a jsou placeni pod úrovní minimální mzdy. Mimo nelidské platy doprovází práci i nelidské zacházení, syntetické materiály, chemické barvení či výroba podrážek za pomoci těkavých chemických látek, mohou dlouhodobě těžce poškozovat lidský organismus a bez příslušných bezpečnostních pomůcek to může mít fatální následky pro lidské zdraví. Proti tomuto se přesně společnosti etických zásad vymezují a pomáhají odhalovat ty společnosti, které porušují práva a zásady lidskosti ve svých továrnách.

4. Minimalizace ekologické stopy

O tomto tématu již bylo řečeno mnoho. Ekologická stopa je index, který říká o tom, jaký zásah do přírody společnost zanechává. Pro módní průmysl je typický největší zásah do vodního bohatství naší planety. Pro barvení a vlastně i výrobu látek je často nutné obrovské množství vody, která často ani není čištěna a může otravovat ovzduší.

5. Boj za lidská a zvířecí práva a charitativní činnost

Módní domy či značky často vyvíjejí charitativní činnost hlavně v oblasti nemorální dětské práce či ochraně zvířat. Dalším prvkem je také spolupráce těchto společností s místními neziskovými organizacemi na různých projektech a akcích. Spolupráce probíhá i na základě komunikace s místními dodavateli a výrobci materiálu a dalšího. Příkladem můžeme uvést módní obchodní gigant Primark, který zrovna nedávno představil svůj první ekologický produkt – dámské pyžamo z bavlny, která pochází od místních dodavatelů spojené v tzv. Programem pro udržitelnou bavlnu, který funguje již od roku 2013, který se zasazuje o prosazení větší sociální odpovědnosti firem v módním průmyslu.

Fashionista; Primark.com; Eco

Přidat na Seznam.cz
EKOLOGIE DOSTATEK VODY HM SUSTAINABLE FASHION DAY UDRŽITELNÁ MÓDA UDRŽITELNOST EKOLOGICKÁ MÓDA PRÁVA ZVÍŘAT ZE SPOLEČNOSTI NOVINKY AKTUÁLNĚ

Související články

Vše, co potřebujete vědět o blížící se Met Gala 2019

Jedna z největších módních událostí roku se blíží. Dne 6. května 2019 se uskuteční Met Gala, a proto jsme si pro vás připravili článek o všem, co potřebujete o blížící se události vědět. 

Celý článek

Soutěž Souboj nevěst připravuje nevěsty na to, jak se stát skvělou manželkou

Již osmý ročník Souboje nevěst přinesl devět finalistek, které soutěžily o svatební věno v hodnotě čtvrt milionu korun. Vítězkou se stala první houslistka Národního divadla Táňa Vejvodová.

Celý článek

Většina lidí v České republice zná pojem „slow fashion“ a zajímá se o udržitelnost módy

Výsledky, které vychází z dlouhodobého průzkumu Fashion (Re)search ukazují, že česká populace užívající internet napříč věkem vnímá důležitost původu oblečení i jeho dopad na naši planetu.

Celý článek

Modelka Grace Elizabeth je novým andílkem Victoria's Secret

Americká modelka Grace Elizabeth se stala oficiálním andílkem značky spodního prádla Victoria's Secret. Na instagramu to potvrdila nejen ona, ale i americká značka. Připojila se tak ke třem novým andílkům Alexině Graham, Barbaře Palvin a Leomie Anderson. 

Celý článek

Ponožky od babičky hřejí na nohou i na srdcích

Ponožky od babičky – to je název projektu, za kterým stojí organizace Elpida. BroňaHilliová v Elpidě vede kulturní projekty a značku jako takovu založila a Andrea Eržiaková, která je rukama a srdcem celého projektu, nám dnes pověděly více...

Celý článek

Staré kousky ve vašem novém jarním šatníku

Za pár dní vypukne mezinárodní Fashion Revolution Week, který každoročně upozorňuje na problémy módního průmyslu a podporuje uvědomělé nakupování.

Celý článek

Jennifer Lopez obdrží nejprestižnější módní cenu za své ikonické outfity

Americký módní panel odmění Jennifer Lopez oceněním za její osobitý přínos módě a veřejnosti. Přes 450 návrhářů a dalších módních expertů v panelu se shodlo, že Jennifer si zaslouží obdržet významnou cenu v roce 2019.

Celý článek

Francouzské módní giganty přispěly na opravu Notre Dame 300 miliónů euro

Největší módní společnosti ve Francii Kering a LVMH Group přispívají částkou 300 miliónů euro na opravu Notre Dame. Devastující požár způsobil škody v pondělním incidentu, které se budou opravovat až 15 let.

Celý článek