dnes je 12.08.2022 a svátek má Klára

Blanka Matragi: Motýl je zakletý v nás všech

Přidat na Seznam.cz
Pro řadu žen se stala pojmem, je vzorem pro ty, které chtějí dobýt svět

Jak se vám v této nelehké době cestovalo z Libanonu? Určitě nebylo snadné dopravit do Prahy takové množství materiálu určených pro vaši plánovanou přehlídku a výstavu.
Cesta probíhala dost dramaticky. Utíkali jsme složitě. V této chaotické době z Libanonu přes hory a Sýrii, z Damašku do Larnaky, a potom přes Kypr. Obtížné bylo dopravit sedm ohromných kufrů. Tentokrát jsem si vezla minimum osobních věcí a snažila jsem se právě přivést co nejvíce materiálu na přehlídku a výstavu.
Válka v Libanonu vám jistě zkomplikovala přípravu.

Jak dlouho trvalo, než se vám podařilo vše dokončit?
Konflikt byl opravdu velice stresující. Několik modelů se opravdu došívalo v průběhu útoků a při bombardováním. Bylo to strašné. K šatům z této kolekce mám nejsilnější vztah. Vlastně ještě včera tady v Praze v ateliéru seděly švadlenky a pracovaly na posledních úpravách kolekce. Jinak na koncepci obou akcí pracuji se svým týmem zhruba jeden rok. Ale stále se ještě při celé organizaci objevují další zádrhely. Na dokončení příprav nyní spolupracuji s desítkami lidí. Já jsem perfekcionista, jak k sobě tak i ke své práci. A samozřejmě i k lidem kolem mě (úsměv). Takže spolupráce není často lehká. Nicméně o tom to je. Dala jsem do celé kolekce hodně. Je to rekapitulace 25 let mé tvorby. Snažila jsem se o maximální kvalitu.

Je přehlídka inspirovaná jednotným tématem?
Ne, není. Přehlídku nešlo pojednat jako jednorázové téma. Právě proto, že mapuje období 25 let. Nebylo možné zvolit jedno téma jako např. motiv podmořského dna. Přehlídku zahájí modely s etnickými prvky. Velká část přehlídky je inspirována Františkem Kupkou (poznámka redakce: avangardní a abstraktní malíř 20. století, zaměřovala se především na litografii a dřevoryt), kterému tím zároveň vzdávám svůj hold. Vrcholem bude dvacet modelů vyjadřujících symboliku motýla. Motýl je vlastně „life motiv“ mého posledního období i autobiografické knihy. Finálem přehlídky bude prezentace svatebních šatů.

Nedávno proběhlo v médiích, že jste pořádala casting modelek. Jaká kriteria jsou pro Vás při výběru nejdůležitější?
Tentokrát jsem hleděla především na výšku. Sama Haute Couture je „vysoká“ krejčovina. Celosvětově se preferují ty nejvyšší modelky. Já jsem vybírala dívky s výškou kolem 180 cm. Model předvedený vysokou dívkou dobře vynikne. Na casting přišlo mnoho děvčat, ale ještě nejsem zcela spokojená. Z těch stopadesáti, které dorazily, jsem vybrala asi desetinu, zhruba patnáct. Potřebuji ale dvacetdva modelek. Naštěstí se děvčata hlásí i přes internet. Byly třeba v zahraničí a casting nestihly. V poslední době se na světových, ale často i domácích molech objevují extrémně vyhublé, až nemocně vypadající modelky. Spousta lékařů nesouhlasí s tímto ideálem a zdůrazňují nebezpečí chorob u mladých dívek jako je anorexie a další. Tento požadavek pro mě absolutně není stěžejní. Mé šaty jsou především o ženskosti, o tom, že i já bych si je mohla večer obléci. Jedná se o naprostou nositelnost a realitu. I ty modelky jsou tedy o normálu a dalo by se říci až o líbivosti. Nejsem ani zastáncem protěžování známých tváří. Mé modely neprezentují manekýnky za milionové honoráře. O tom to celé není.
Mě je až někdy líto, že se z přehlídek dělá především show a potlačuje se ta realita tvrdé práce návrháře, který do tvorby dává největší invenci. Jednak časovou (často řada měsíců práce), kreativní a potom i organizační. Dnešní doba je typická rychle se měnícími trendy. Téměř každý půlrok jsou takzvaně „in“ jiné střihy, materiály, vzory. Zároveň není diktát módy tak silný jako v minulosti. Ve výběru oblíkání je cítit větší svoboda.

Co vy a módní trendy? Přizpůsobujete jim svoje návrhy?
Já nejsem zastáncem absolutního podléhání trendům. Snažím se zachovat si vždy především vlastní styl.

V čem se vaše modely nejvíce odlišují, v čem tkví především vaše originalita ?
Největší nosnost je v tom, že to co vytvořím, lidé chtějí a jsou ochotni zaplatit adekvátní cenu tomu, s jakou invencí šaty vznikají. Snažím se především o dokonalé zpracování ve smyslu vysoké krejčoviny Haute Couture, jejíž název je uveden i pod mým logem a která se řídí krédem maximální profesionality. Každý, i ten nejsložitější technologický prvek, se dá v tomto podnázvu zúročit. Termín Haute Couture vyzdvihuji záměrně, protože není často zřejmé, jaký je přesně jeho význam. Podstatou je co nejdokonalejší řemeslná technologie. Já například žádný model ve svém archívu nevlastním, protože se všechny po přehlídkách prodají. Pár jsem si jich nyní vypůjčila od svých klientek pro mou výstavu a vypadají jako nové. Až jsem sama překvapená. Já zkrátka budu tvořit, dokud bude má tvorba žádaná. To je mé krédo (smích). Přestanu, až to lidi také přestane zajímat. Potom budu navrhovat třeba sklo nebo si malovat. Zkrátka věci, které maluji na látky, budu malovat na plátno. Jsem vlastně titulem Akademický malíř (smích).

Od 24. 9. do 15. 10. 2006 bude probíhat v Obecním domě vaše výstava současných i retrospektivních modelů, vytvořených pro královské rodiny. Expozice bude prezentovat nejen „příběh šatů“ , cestu od autorské kresby, přes ruční výšivku, až po finální kreaci, ale i novou kolekce skla. Je ještě něco, na co jsem zapomněla? 
V Hollarově síni v Obecním domě, v kopuli, bude stát (ne viset) ohromný lustr, který jsem navrhla a vyvzorovala. A předvedeno bude i něco ve smyslu dárkové balení tohoto „monstra“. K vidění budou i „multifunkční“ motýli, kteří mají funkci vázy, dekorace na zeď nebo se dají postavit na stůl jako malá soška. Ty jsem tvořila s myšlenkou, že se na výstavě budou prodávat. Spousta lidí se mne v dopisech ptá, jestli by si mohli odnést alespoň malý předmět, protože každý si samozřejmě nemůže dovolit koupit drahé šaty. Kolekce jsou limitované. Vystudovala jsem střední sklářskou školu a sklo je mi jako materiál velice blízké. Také bude vystavena kolekce malých ručně tvarovaných motýlků (dokončená minulý týden). Opět bude prodejný i jeden malý třiceticentimetrový motýlek, pro ty, kteří si nebudou chtít koupit těch padesát motýlů. Ty se budou prodávat exkluzivně a budou podepsány diamantem, mým jménem. Ještě k těm malým motýlkům: budou také multifunkční, mohou se nosit jako brož nebo přívěsek. Zdobené jsou malými kamínky, kterými také vyšívám. Motýlek bude v malé kazetce, kde bude také popsáno, jak vznikl a další informace o kolekci. Na výstavě si také návštěvníci mohou zakoupit katalog, který ve zmenšené verzi bude zdarma. Výtěžek z prodeje skleněných motýlů, stejně jako z přehlídky, půjde na moji sbírku pro pomoc Libanonu. Ten stát to opravdu potřebuje. Všichni mladí lidé tam dělají sbírky a benefiční akce Nechci mít z těchto exkluzivních věcí žádný zisk. Já jsem si užila tu kreativitu.

Proč se stal pro vás právě motýl zdrojem inspirace? Krásně se k této symbolice vyjadřujete i ve vaší autobiografické knize. Co pro vás motýl znamená?
Na to neumím přesně odpovědět. Už jako tříletá nebo čtyřletá jsem pozorovala tatínka, jak kreslí motýli jako návrhy na broušení skla. To asi zůstalo v mém podvědomí. Motýl je zakletý v nás všech. Je v něm něco nedostižitelného. Křehkého. V tomto nadzvukovém světě jistě každému vyrazí dech, když mu na ruce přistane motýl. Co jiného už by nás mohlo zabrzdit ? Příroda čarodějka je také nedostižitelná. A to dnes lidem často uniká. V tom symbolu je všechno. Od něhy až právě po tu nedostižitelnost a nekonečnou barevnou inspiraci. Minulý rok jsem navštívila Santozu. Jsou tam největší motýlí parky. Ten rej motýlů byl nádherný, prostě uchvacující...

Kam přesně půjdou peníze z vaší sbírky organizované na pomoc Libanonu? Čemu a komu budou věnovány?
V momentě uzavření sbírky budu velice pečlivě zvažovat, kam peníze věnuji. Nejraději bych je dala na obnovu nemocnic, jejich přístrojového vybavení, na jejich rekonstrukce. Dále dětem. Respektive školám. Během války bylo zničeno mnoho škol a nemocnic. Doslova srovnáno se zemí. Také bych ráda pomohla malým křesťanským vesničkám, tam bylo hodně ublíženo. Peníze budou věnovány na konkrétní charitativní účel a ráda bych také zveřejnila na speciální desky např. v nemocnicích, že právě český národ přispěl na tuto obnovu. S dobrým pocitem, že alespoň toto po nás zůstane.

Vraťme se k vašim profesním začátkům, respektive ke studiu. Co se vám dnes jako první vybaví při vyslovení Vysoká škola uměleckoprůmyslová?
Ten první moment, když jsem šla po těch pár schůdkách do haly. To vám úplně stoupne knedlík do krku a cítíte obrovský respekt, že do té školy můžete vůbec chodit, že tam budete studovat. Víte, já pocházím z vesnice, z velice skromných poměrů. Za dob komunismu bylo téměř nemožné se na tuto školu dostat. Byl to můj sen. Tenkrát nás přijali jen dvě studentky, byl to ohromný životní zlom. Když jsem šla s deskami na ty přijímací zkoušky, měla jsem strašný strach. Opravdu (úsměv).

Kdyby jste si musela znovu vybrat obor a nemohlo by to být sklo ani móda, co by jste zvolila?
Interiér a design. Interiéry. To zase souvisí s jiným řemeslem. Mne by nevadilo, kdybych se šla učit třeba designerem nábytku nebo truhlářkou (smích). Mě by to nevadilo. Já se vyučila sklářkou. Každé řemeslo, které člověk vystuduje je obrovskou valutou do života. Pro mě je naprosto rovnocenným partnerstvím vystudování řemeslného oboru a třeba ryze teoretického. Myslím, že dnes není primární vědění, ale představivost. Jen holá fakta jistě nestačí. V kterém roce, jaká válka… Například oděv sám je obrazem historie. To, co který král měl na sobě, také vypovídalo o něm samotném. U oděvní tvorby si také vážím toho, že je právě naprosto reálným dokumentem historické doby. Ta fakta se často mění, zpochybňují se, negují... Zjišťují se nové souvislosti. Oděv je hmotný důkaz. No ano! Zachované oděvy a celkově umělecké předměty jsou toho jasným dokladem. Například takové fresky na zdi. To jsou vlastně dnešní billboardy (smích)!

Za hranicemi Čech navrhujete a šijete modely pro řadu VIP klientů, včetně princezen z významných královských rodů, a to nejen v Libanonu, vašem druhém domově, ale i v dalších zemích. Podle čeho si vybíráte zakázky? Máte jistě řadu stálých zákaznic a další mají zájem o vaše modely.
Já si v podstatě nevybírám. Všichni klienti jsou pro mě zajímaví. Vrcholná tvorba je jistě zakázka svateb. Nedávno jsem posílala svatební šaty do Monaka. Při práci na svatbách se setkávám s mladými lidmi. Nevěsta, mladá dívka, je pro mě v tu chvíli zákaznicí, a já se snažím z ní doslova vykřesat, co si ona představuje, jaká jsou její přání. Co třeba ani nechce říct, ale nakonec se k tomu přizná. Je to hodně o psychologii. Já si s touto klientkou povídám, snažím se poznat její charakter. Nejdříve si například přeje romantické svatební šaty celé z růžiček. A v průběhu rozhovoru, kdy se začne uvolňovat, najednou zjistí, že tu romantiku chtějí všechny její babičky a tety a pratety a maminky. A že ona je vlastně vůbec nechce a představuje si… třeba černou kůži? Ano, přesně tak. Představte si. Já potom jakoby vyženu všechny ty přísedící, jinak je to zavádějící (smích). Říkám potom té dívce, že svatba je její životní zlom, její volba, její rozhodnutí! Má nárok na to, aby si ten vizuální vjem odnesla sama. Nechají si tedy klientky nakonec poradit? Každý člověk je tvárný. Víte, já už to dělám třicet let a navrhuji klientele od princezen až po střední podnikatelky.

Které materiály upřednostňujete?
Preferuji přírodní materiály. Nikdy bych nešila z umělých, syntetických, třeba z igelitu a podobně. Celkově se celosvětově móda navrací k přírodě. Například i viskóza je z přírodního materiálu, skvěle se s ní pracuje. Jinak mě nezarazí ani kilometr šifonu nebo organzy! Ve vaší autobiografii se můžeme dočíst mimo jiné i o dramatických zkušenostech ze Saudské Arábie, kde vám byla tamním podvodníkem odcizena celá kolekce a následně jste i s manželem prožili peklo v několikadenním vězení. Nechtěla jste se tam osobně již nikdy vracet. Nicméně jste v dalších letech pracovala pro zdejší klientky a dodávala jim modely. Je všeobecně známo, že Saudská Arábie je poměrně ortodoxní muslimskou zemí.

Musela jste přizpůsobit tvorbu modelů tamějším přísným pravidlům odívání?
Ne naopak. Představte si, že právě do Saudské Arábie posílám nejvíce odvážné modely. I přehlídky se vyprodaly. Oni jsou v soukromí velmi uvolnění. Jdou tam nejméně zahalené modely.

Jakou zakázku považujete za nejtvrdší oříšek ? která byla nejnáročnější na čas, od přípravy po dokončení?
Je jich mnoho. Svatby, náročné jsou jistě svatby. Ale je to na druhou stranu ohromná výzva. Když je zakázka svatebních šatů dojednaná, říkám si, co jsem si to na sebe ušila za bič... Ale potom když začnu a jsem v tom svém prostředí, spolupracuji se svým týmem..., když začneme se střihačkou první tahy na papíře… Víte, to je proces, kdy jsem doma. Samozřejmě, když zakázku dostávám, mám strach, to přiznávám (úsměv). Ten strach je ale bičem, akumulátorem... tou motivací... Ano, motivací, ano. Toho všeho, celé tvorby! A je úžasné, že vám klient dá zakázku bez finančního omezení, můžete ušít opravdu nákladné šaty. Nezbývá už mnoho času, máte dnes nabitý program.

Tak tedy na závěr ? co si myslíte o vývoji módy? Kam asi směřuje?
Kdysi se v science fiction psalo o současnosti jako o době skafandrů... Kdybych to věděla, tak to dělám už teď (smích)! Já sama se nedívám zpět do minulosti, ale snažím se řešit přítomnost a také budoucnost. Nemyslím si, že budeme chodit ve skafandrech (smích). Já sama bych si nic takového neoblíkla a ani bych se nenechala vystřelit do vesmíru (smích). Celkově mám totiž k technice zvláštní vztah. Jsem poměrně netrpělivá a když můj manžel zapne počítač, je to na mě moc pomalé! Řeknu, že jdu malovat šaty, ať mě zavolá, až tam něco bude (smích)! Jsem zastáncem ručního zpracování. Kdybych se tedy měla postavit do role vizionáře, tak si myslím, že si lidé budou přát originalitu, ale originalitu ručního zpracování. Ta je totiž nedostižitelná. Jako motýl…

Paní Matragi, velice vám děkuji za rozhovor.

foto: Robert Vano
zdroj: autobiografie Blanky Matragi
Vydalo Nakladatelství Lidové noviny 2006 Ilustrace: Blanka Matragi

Přidat na Seznam.cz
BLANKA MATRAGI HAUTE COUTURE FRANTIŠEK KUPKA SVATEBNÍ ŠATY ŠATY SVATBA SAM MÓDA MATRAGI MODNI PŘÍVĚSEK MODY PŘEHLÍDKA ROZHOVOR

Související články

LV tenisky

LOUIS VUITON PŘEDSTAVUJE NOVOU VERZI IKONICKÝCH TENISEK

Louis Vuitton představuje novou verzi ikonických tenisek LV Trainer, které posouvají koncept udržitelnosti na zcela novou úroveň. 

Celý článek

Vše, co byste měli vědět o zvonáčích

Existují módní kousky, které si budeme vždy spojovat s určitou dobou. Ne jinak je tomu u širokých nohavic neboli zvonáčů. Kde se tento styl vlastně vzal a proč?

Celý článek
Vans obuv

VANS A PRETTY GUARDIAN SAILOR MOON VZDÁVÁ HOLD POPULÁRNÍMU ANIME

Vans a populární anime Pretty Guardian Sailor Moon představují společnou čtyřdílnou kolekci oslavující lásku a přátelství. 

Celý článek

Pánský oblek vypráví příběh, proto pozoruji harmonii obou snoubenců, říká Bětka Sutorý, stylistka a majitelka salónu Ceremoni

Bětka Sutorý je pánská stylistka. Její salón s pánskou módou můžete najít v Brně. Zavítaly sem i přední české celebrity jako Ladislav Špaček. Exkluzivní rozhovor o svatební sezóně najdete zde.

Celý článek

Jak svět miluje Jennifer Lopez

Tento měsíc zveřejnil Netflix unikátní dokument o zpěvačce Jennifer Lopez s názvem Poločas. Dokument odhalil mnohé, kromě zpěvaččiných začátků i její politické postoje nebo zákulisí oskarové nominace. V článku odhalíme její unikátní šatník.

Celý článek

Columbia přináší pohodovou kolekci oblečení na cesty a dobrodružný život ve vanu nebo kempu

Akční léto plné cest, dobrodružství a objevování krás pobytu v přírodě s přáteli či rodinou je rok od roku populárnější. Značka Columbia proto přináší ucelenou kolekci Camplife, díky které si užijete každý moment navzdory náladám počasí.  

Celý článek

Plavky, které lichotí. Tohle léto se budete cítit sebevědomě

Budete letos trávit dovolenou na zahradě u bazénu nebo ve vyhlášeném letovisku s písečnou pláží? Ono je to jedno. V obou případech budete potřebovat plavky, které lichotí vašemu tělu.

Celý článek
Sportovní móda

PUMA A ZPĚVAČKA DUA LIPA PŘEDSTAVUJÍ POKRAČOVÁNÍ KOLEKCE FLUTUR

PUMA a globální popová superstar Dua Lipa představují v rámci spolupráce na kolekci Flutur její další část. Druhá kolekce je ve znamení unisexového oblečení ve stylovém oldschool designu.

Celý článek