dnes je 24.11.2020 a svátek má Emílie

Co nás čeká v módním průmyslu po karanténě?

Přidat na Seznam.cz
Sedíme doma, do obchodů nemůžeme, a to nakupování online prostě není ono, že. Nehledě na to, že máte najednou jiné starosti, než poslední kolekci Pumy nebo zrušený Fashion Week. Říkáte si možná, že až tohle všechno skončí, hned poběžíte do obchodu a něco hezkého si koupíte? Zkuste se nad tím zamyslet.

Tahle prapodivná doba nám ukázala, že je v naší společnosti něco v nepořádku. Mluví se o ekonomické krizi, o stavu mysli v karanténě, který může být extrémně náročný pro jakéhokoliv jedince, o nezodpovědných politických krocích, o možnosti zneužití nedostatku informací a jiných katastrofách. Ale na povrch se dostala i vlna solidarity. Šily se roušky, šili je návrháři, šila je divadla a jejich zaměstnanci, šili je lidé zavření doma. Rozdávali jsme je zadarmo. Vykoupili jsme galanterie. A spousta lidí se naučila se starým šicím strojem.

Miroslav Bárta ušil se svými pomocníky velké množství roušek.

 

Nyní si tedy umíme představit, co všechno se skrývá za tím, ušít šaty nebo košile. Jak někdo musí střih vymyslet, zdokonalit, najít velikost, nakreslit na látku, stříhat, špendlit, sešít, přetočit, sešít, přetočit, zkontrolovat, vyzkoušet, přešít, nažehlit, vyprat, nažehlit, obléct a dlouho nosit. Víme, kolik stojí metr bavlny.

Šila také Kateřina Geislerová.

 

Takže, když víme tohle všechno, tak nám musí dojít, že tričko za dvě stě korun nedává smysl. Kdo ho ušil? Jak ho šil? Nemohl to přece dělat pořádně, vždyť nám by to trvalo aspoň tři hodiny, plus látka, nedej bože doprava z jiné země... Velkořetězcové obchody si stěžují, že přišly o zisk. Ano, přišly. Ale pro naše lokální návrháře, švadleny a designéry je krize nejen otázka zisku, ale otázka přežití. 

Roušky Hany Zárubové.

 

Naši ekonomiku bude samozřejmě potřeba probudit. Proto vás všechny snažně prosíme, nekupujte si oblečení z Číny, ty peníze stejně neuvidí lidé, kterým látky procházejí rukama. Kupte si něco českého. Věřte nám, máme na výběr úplně ze všeho, co budete potřebovat. Tepláky, plesové šaty, kostýmky do práce, džíny, basic trička, odvážné kousky, komplikované střihy, minimalistické střihy, prostě všechno, na co si vzpomenete. Kabelky, boty, batohy, šperky, doplňky do bytu, všechno. A navíc vás čeká obrovská zábava během objevování tohoto trhu.

Iva Burkertová z Odivi nám hned po vypuknutí pandemie připravila video, jak si ustřihnout roušky ze starého trička. Nyní se mimo jiné věnuje velkému projektu zaměřenému na udržitelnou módu.

 

A kdo je odvážnější, může z šití roušek přejít na další kusy oblečení. Zkuste si ty letní šatečky ušít, jen do toho. Nebo si přešijte něco, co najdete v second-handu. Buďme hrdí na to, že nenakupujeme věci s cedulkou 80% polyester. Podělte se se svými kamarádkami o tipy na šití, na second-handy, na nové obchůdky. Zabrouzdejte třeba do našich starších článků a rozhovorů, určitě si najdete značku, která vám přiroste k srdci a svým nákupem ji podpoříte. Společně to zvládneme, tak nějak se to teď říká, přece.

Přidat na Seznam.cz
#moda ZE SPOLEČNOSTI DOMÁCÍ TVORBA KORONAVIRUS ROUŠKY ŠITÍ ROUŠKY UDRŽITELNOST

Související články

V šatníku budoucí viceprezidentky Spojených států Kamaly Harrisové

V USA je již dávno dobojováno. Prezidentské volby mají svého vítěze a tento výsledek podle expertů nic již nezmění. Americká média vyhlásila vítězem prezidentských voleb Joa Bidena, viceprezidentkou pak byla zvolena Kamala Harrisová. Seznamte se s námi s šatníkem první ženy viceprezidentky Spojených států amerických.

Celý článek

Nejžhavější knižní novinky

K podzimním a zimním dlouhým večerům patří kromě svařáku a krbu hlavně knihy. V naší redakci jsme daly hlavy dohromady a vybraly jsme pro vás to nejlepší, co bylo během letošního podzimu vydáno. Pojďte se s námi nechat inspirovat buď tipem na vánoční dárek nebo udělejte radost sobě a obstarejte si zábavu na klidné a pohodové večery.

Celý článek

Historie časopisu Elle

Jeden z nejoblíbenějších módních magazínů, jehož původ začínal ve Francii. Název Elle znamená z francouzštiny „ona“. Dnes už časopis vychází v několik jazycích a je známý po celém světě.

Celý článek

MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA JITKA KLETT SI VYBRALA JAKO TVÁŘ KAMPANĚ KAROLÍNU BOSÁKOVOU

Ne náhodou si známá módní návrhářka Jitka Klett vybrala pro představení své nové kolekce významný den 17. listopadu. V kolekci tak mimo jiné najdete propojení symbolů české i slovenské vlajky, stejně jako to, co nás spojuje v těchto časech.

Celý článek

Druhy vlny aneb vyznáte se ve svých svetrech?

Je vlna jenom ovčí vlna nebo se říká vlně i té velbloudí nebo kozí? Co je to angora, alpaka nebo mohér? Právě nyní, na podzim, kdy se člověk rád zachumlá do heboučkého svetru, je ideální doba na to, abychom se o těchto zázračných vláknech dozvěděli víc.

Celý článek

Každý během života mění své názory, ale i módní trendy, proč tomu tak je?

Móda i názory se během života mění. Člověk se vyvíjí, a tak i jeho vkus a priority s ním. Móda se střídá v našem životě možná více než si uvědomujeme. Začíná to v dětství a končí stářím.

Celý článek

Návrhářka Bára Sklenářová: Život v cizí zemi, bez rodiny, peněz a hezkého počasí vás prostě zocelí

První velkou kolekci má za sebou, studium v česku i Anglii jí dalo dobrý start, jen pandemie ji na chvíli zpomalila. Mladá návrhářka Bára Sklenářová se však nevzdává a po večerech připravuje nové střihy, které nám snad brzy představí.

Celý článek

Marketing módních značek jako nejlepší přítel klasického umění

Moderní reklama se stále častěji prolíná s uměleckým světem. Zvláště marketéři, pracující pro velké francouzské či italské módní domy, se s oblibou nechávají inspirovat díly francouzských či italských renesančních umělců. Ponořte se s námi do příběhů nejúspěšnějších marketingových kampaní módních domů. Uhádnete, jakým uměleckým dílem jsou inspirované?

Celý článek