Co stojí za výrobou parfému? Rozhovor s jedním z mála „nosů“ na světě

Co stojí za výrobou parfému? Rozhovor s jedním z mála „nosů“ na světě

Nos. Povolání, kterého jsou hodny pouze výjimeční lidé a mají ten nejlepší čich. Jedním z mála nosů na světě je Hanna Marie Tomášková, tvůrce vůní a 100% čistých přírodních éterických olejů.

Kdy jste na sobě zpozorovala, že jste „jiná“?         
V 8 letech. Utopila jsem se. Ve vodě jsem dosáhla bodu mezi nebem a zemí, ale jeden kluk mě vytáhl čirou náhodou. Poté mě oživili, nic mi nebylo, neměla jsem žádné zdravotní těžkosti, ale vnitřně jsem se změnila. Přestala jsem rozumět dětem v mém věku a uzavřela jsem se do sebe. Najednou jsem věděla, když někdo umíral. Určila jsem, kdy zemře a jaký zdravotní problém za tím stojí. Babička s dědou mi o tom zakázali mluvit, báli se, že mě odvezou do blázince. Nevěděli o tom ani moji rodiče.

Když pomineme fakt, kdy jste svou výjimečnost a dar zjistila v 8 letech, jak jste se stala nosem, myslím tím profesionálním?
Objevili mě v Praze. Pracovala jsem pro japonskou firmu jako obchodník. Jednou jsem vedla obchodní jednání se Švýcary o skle. Obchod proběhl a poté za mnou přišel jeden z nich, zaťukal mi na rameno a řekl mi, že se za 2 měsíce ještě vrátí. Nebrala jsem ho vůbec vážně. Uběhly 2 měsíce a on se skutečně vrátil s nabídkou práce, hledal „nos“. Podivovala jsem se, nechápala, o co jde. Smála jsem se té absurditě, nejsem chemik, ale ekonom, vysvětlovala jsem muži.  Ale přesvědčil mě, že jsem ta pravá. Byl to zkrátka osud.

Pracovala jste pro firmu ve Francii, která prodávala kompozice vůní pro prestižní firmy, obchodní domy, jako je třeba Dior. Povíte nám něco více o této firmě?
Tahle firma se zabývala i surovinami, tudíž dodávala jednotlivé komponenty, jak zmiňujete. Zároveň tvořila i finální vůni. Pokud se jednalo o speciální vůně, tak se vytvořily 3 týmy a každý tým vytvářel určitý základ. Neznali jsme však přesnou recepturu. Finále nebylo v naší kompetenci, ale v kompetenci přístrojů.

Jaké dispozice musí mít nos? Musí mít dar od boha, být výjimečný, nebo se to lze naučit? Jak skládáte vůně?
Nelze se to naučit, musíte mít zkrátka dar. Logicky vůni nedám dohromady ani náhodou, přichází to samo, vede mě intuice. Já skládám vůně na hudbu. Potřebuji mít hudbu, která je charakteristická k tématu.

Kolik je na světě lidí s touto vzácnou schopností?
Velmi, velmi málo.

Kolik vůní dokáže nos rozeznat od normálního člověka?
600x více, ale to už musíte mít požehnaný věk.

A vy?
To nedokážu takhle říci, 600 jich určitě nerozeznám. Já vůně nepoužívám jednotlivě, ale jako kompozici, symfonii. Ale určitě hodně.

Jak se dlouho vyrábí jeden parfém a co stojí za jeho procesem výroby?
Nejdříve se začíná modelingem, ten, kdo bude vůni prezentovat a představou o vzhledu flakonu. Příprava jednoho parfému trvá minimálně 2 až 3 roky.

Prozradíte nám cenovou relaci zhotovení takového parfému?
Pohybujeme se v milionech, ale euro.

Předpokládám, že je tedy nejnákladnější marketing…
Přesně tak. Samotná vůně stojí 70 Kč. Musíme se vždy vejít do 100 Kč. Flakon stojí daleko více, jenom milion korun stojí forma na víčko. Neprodáváte vůni, ale prodáváte flakon. Bohužel, to je realita. To však neznamená, že by vůně nebyla kvalitní.

Jaké složky musí obsahovat parfém?
Jsou to především chemické složky, aby vůně vydržela. Musí obsahovat stabilizační složky, používají se extrakty z rostlin, dříve také ze zvířat. Používalo se dokonce pižmo z velryb. To už je ale tak 20 let zakázané, a tak se pižmo vyvinulo umělé.

Jak je to s obalem vůní? Říká se, že parfém v hliníku vydrží více než ve skle.
Přesně tak, jak říkáte. Hliník nepohlcuje UV záření a je neutrální k rozkladu vůně, chemickým procesům. Když je sklo ale v hnědé barvě, tak samotnou vůni také chrání. Je to neutrální barva, není to barva spektra. Krásný příklad je u kůry stromu, která je hnědá a chrání strom před zářením. Co se týče samotné výdrže, tak vůně v hliníku vydrží zhruba 20 let, ve skle pak 4 – 5 let.

Co ikonický Chanel N°5? Voní Vám osobně?
Vůbec. (smích)

Jak poznám nekvalitní parfém? Můžu to vůbec poznat?
To lze stěží poznat. Poznáte to jen z pohledu stability, zda se mění a z pohledu výdrže. Marketingově se to dělá tak, že vzorky jsou vždy silnější a komerce je slabší. Nevím, zda to dělají všichni, ale většinou ano.

Jaký je důvod toho, že vůně například v Indii, arabských státech jsou těžší než vůně v Evropě?
Je to především klimatem. Ve Španělsku a Itálii už jsou také těžší vůně, na severu jsou naopak lehké. Je to zkrátka přírodou, to, co roste v daném státě. Lidi jsou nadšení z různých vonných tyčinek a parfémů na dovolené, přivezou si je do Evropy a zjistí, že jim vůbec nevoní. Vonné tyčinky a parfémy jsou určené pro daný typ trhu (například asijský, africký), pokud výrobky převezete, změní klimatem svou vůni.

Paní Tomášková, právě se nacházíme ve vaší společnosti Hanna Marie Therapy v Pardubicích, která se zabývá výrobou přírodní kosmetiky, bylinných čajů, aromalamp, ale především 100% čistých přírodních éterických olejů. Co to přesně znamená aromaterapie a k čemu pomáhají vaše éterické oleje?
Je to to nejsilnější, co můžete z rostlin odebrat. Díky tomu, jak jsou nabité informacemi z přírody, ze slunce, z půdy, kde rostou, nabírají také atmosféru země, ve které žijí, tak éterické oleje, které z rostlin vyrábím, dokážou projít úplně vším. Lečí jak fyzické tělo, tak duševní. Vychází to i z Bible, Mojžíš, kadidlo, … K silné očistě, nebo abyste se dostali v životě zase o kousek výše, tak se vždycky používají rostliny. Neumíme s nimi komunikovat a míjíme je. Mně s nimi naučil rozmlouvat děda.

S jakým problémem za vámi lidi chodí nejvíce?
Hodně s psychikou. V dnešní době je to o velkém stresu, který plyne z práce, z rozcestí, kdy neví, kam se posunout dál. Ale také přichází kvůli problémům s dětmi.

Dokážete tedy přímo na míru vytvořit olejíček pro daného člověka? Jak poznáte, co protějšek potřebuje? Cítíte z něho určitou energii?
Sleduji především mluvu těla. To, jaký má postoj, jak vypadá a také to poznám podle komunikace. Někteří lidé vůbec nemluví. Proto, abych se dozvěděla příčinu, jim předkládám terapeutické karty, podle kterých zjistím sled událostí. Podle toho pak tvoříme oleje a balzámy na míru.

Takže vaším posláním je uzdravení lidí…
Přesně tak. Už rok aplikujeme nový projekt s kolegou z Francie, který spočívá v provoňování tramvají v Ostravě. Chci zklidnit emoce a stres u lidí. Mám největší radost, když se lidem pomůže a tenhle projekt má zatím krásné výsledky.

Děkujeme paní Tomáškové za velmi inspirativní rozhovor!

Zdroj: hannamaria.sk; pinterest.com

Mohlo by vás zajímat
Sledujte náš Instagram