dnes je 21.08.2018 a svátek má Johana

Dřevění motýlci – elegance v jednoduchosti

Motýlci jsou oblíbenými doplňky elegantního muže, kterého již omrzel všední tvar kravat. Oblíbenosti se tento doplněk těší i u žen. 

Na trh se však nedávno jako nový trend dostala jejich zbrusu nová inovace – wooden design. Tato novinka však možná strhla větší pozornost, než bylo očekáváno, a stala se terčem jak obdivu a dalších inovací od předních módních značek, tak posměchu ze strany zastánců klasiky a odpůrců tzv. hipsterismu. Každopádně zbořila původní reputaci motýlku jako doplňku pro oficiální příležitosti a přičinila se při rozšiřování této módy mezi mladé generace.

Historie motýlků a jejich slavní nositelé

Nejdříve něco málo o historii motýlků. Motýlci, jak je známe dnes, se poprvé objevili v Evropě na začátku 19. století, kdy módní návrháři hledali alternativy pro módu. Bylo potřeba nahradit tedy kravaty, které v tu dobu již nechyběly v žádném šatníku společensky vysoce postaveného muže. V 80. letech se tak motýlci stali součástí běžné pánské módní výbavy. Tradice motýlků však sahá dále do 30leté války, kdy byly poprvé v dobových záznamech zachyceny zmínky o chorvatských vojácích s kusy látky uvázanými na krku. Tento módní doplněk si oblíbili Francouzi a od počátku 18. století byla řasená látka u krku oblíbená i na francouzském dvoře. Za tu dobu přešel motýlek do dnes známé podoby a stal se oblíbenou součástí outfitu mnoha celebrit – Charlieho Chaplina, Franka Sinatry, Johnnyho Deppa, Justina Timberlaka nebo Karla Lagerfelda.

Motýlku neodolaly ani slavné ženy, například jej na stříbrném plátně proslavila Marlene Dietrich nebo zpěvačka Rihanna.

Jaký význam v sobě dřevěný motýlek skrývá

Říká se, že muži, kteří nosí často kravaty, jsou muži činu. Zatímco ti, kteří ke svému obleku volí raději motýlka, jsou zvyklí na pouhá slova a sliby do větru. Nevíme, jak moc je tento psychologický aspekt pravdivý, rozhodně ale stojí zato zmínit, že nošení motýlku (a zvláště pak toho s dřevěným designem) má svá pravidla a rozhodně se nehodí ke všemu.

Motýlek je sám o sobě viditelný a lidé si ho na vás rozhodně všimnou, protože tento model je ve společnosti pořád neobvyklý. Proto se při jeho nošení vyvarujte čehokoliv, co by mohlo jeho speciální efekt narušit. Nejlepší je jednobarevná košile, která se pokud možno hodí ke vzorování na plátěné části motýlka a samozřejmě jednobarevné sako a kalhoty v příslušné barvě. Protože je dřevěný motýlek na oko velmi odlišný od toho látkového, je možné jej nosit i na méně oficiální akce, jelikož je mnohem lacinější než například hedvábný motýlek. Dodává přiměřenou eleganci i slušivé košili s džíny během obyčejného pracovního dne v kanceláři.

Dřevěný motýlek zaujal kromě elegánů módního průmyslu i designéry, kteří se snaží do světa módy vnést nádech ekologie a udržitelnosti životního prostředí. V porovnání s pravým hedvábím, ze kterého jsou na trhu k dostání ty nejdražší motýlky, je dřevěná podoba rozhodně ekologicky i morálně šetrnější. Největším producentem hedvábí na světě je totiž Čína. Hedvábí se vyrábí z kukel motýla bource morušového, kterému se v Asii velmi daří. Proto sem firmy outsourcují své výrobny, mimo jiné také kvůli levné pracovní síle. Při výrobě je potřeba velké množství vody a také již zmiňovaných kukel. Dřevění motýlci mohou být vyráběni přímo ze dřeva, které díky vhodnému zacházení a správnému použití laku může být vlastně jakéhokoliv typu. Některé levnější typy jsou dokonce z plastu a dřevěný zevnějšek je dotvořen uměle.

Dalším pozitivem dřevěných motýlků je jejich snadné užívání. Nelze je rozvazovat jako obyčejné motýlky a stejně tak je není potřeba nějak složitě zpětně uvazovat. Přesto zůstanou původního tvaru – nezmačkané. Jejich nasazení vám tedy zabere pouze několik sekund. A stejné je to i s jejich údržbou, motýlci se snadno skladují prakticky kdekoliv a jakkoliv a nemusíte mít strach, že se pomačkají a zničí.

Dřevěný motýlek je také skvělý pro navázání konverzace s neznámou osobou, kterou nepříliš obvyklý kousek jistě zaujme.

Vyberte si ten váš - je totiž jedinečný

Správný motýlek si vyberte hlavně podle barvy, pokud nosíte světlejší barvy oblečení, se kterým budete motýlek kombinovat, volte raději sytější barvy a nemusíte se bát, jít i do nějaké barvitější kombinace. Naopak pro tmavá saka a košile se velmi hodí světlá barva motýlka.

Pozor však dejte při volbě správné velikosti. Muži často podceňují její důležitost, a pak se diví, když se doplněk stane jejich úhlavním nepřítelem při dlouhých večerních jednáních. Správná velikost by měla uživateli dovolit rozšíření krku do jeho maxima a při pohybu hlavy vpřed a vzad. Kromě obvodu si dejte pozor i na velikost rozpětí motýlka. Pokud je váš krk příliš dlouhý, volte spíše větší rozpětí, pokud je váš krk menší, rozhodně zvolte malé rozpětí motýlka, vytvoří to skvělý optický klam, který nedostatek skryje.

Dřevění motýlci v Česku

V Čechách je módních značek, které by mohly konkurovat zahraničním firmám ve výrobě dřevěných motýlků po skromnu. Jednou z prvních byla firma BeWooden, jejímž zakladatelem je známý český designér a fotograf Ctirad Sára. Tato dnes již známá značka se pomalu začíná kromě českého trhu orientovat i na trh zahraniční. Pomoci jí v tom má hlavně to, že kromě dřevěných motýlků rozšířila svůj sortiment o další produkty s dřevěným designem - peněženky, pouzdra na vizitky, dámské i pánské brašny. Další značka, která se rozhodla na českém trhu prorazit dřevěnými motýlky, nese název Labatti a byla založena Josefem Vodou nedaleko Třebíče v roce 2015. K pánské módě přidala tato firma i další inovativní produkt - dřevěné kapesníčky. Kapesníčky drží v kapsičce obleku pomocí magnetků a mají doplňovat designově právě dřevěné motýlky. Obě značky se však shodují, že čeští muži zatím tuto módu nevyhledávají, a tak hlavními zákazníky zůstávají především ženy, které neobvyklé motýlky pořizují svým partnerům jako dárek. V Česku se dřevění motýlci pohybují mezi 300 - 2000 Kč za kus a cena je závislá především na tloušťce křídel motýlka, složitosti designu a na druhu použité dřeviny.

thebowtie.com ; bowselectie.com ; attireclub.org 

PÁNSKÁ MÓDA BEWOODEN LABATTI CTIRAD SÁRA JOSEF VODA DŘEVĚNÉ DOPLŇKY MARLENE DIETRICH RIHANNA CHARLIE CHAPLIN EKOLOGIE

Související články

Modelky Kendall Jenner a Bella Hadid opanovaly přehlídku pánské módy Versace v Miláně

Říká se, že moment překvapení může být klíčem k jistému úspěchu. Na tento výrok letos vsadila i značka Versace na své přehlídce pánské módy na jaro a léto 2019 v Miláně.

Celý článek

Pánská jarní kolekce Giorgio Armani 2019 ctí len a denim

Z jarní pánské kolekce Giorgio Armani je patrný jistý návrat v čase. Ale nepřišlo žádné retro. Jen inspirace přetvořená do nového trendu.

Celý článek

Podzimní road trip v podání Guess bude stát za to

Vyzývavá kampaň značky Guess přináší v podzimní kampani hluboké výstřihy, odhalená bříška i výrazné líčení. Zkrátka nepřijdou ani dámy.

Celý článek

Mileniálové chtějí klasiku - pánská kolekce D&G 2019

Rozsáhlá kolekce pánské jarní módy zabrousila snad do všech stylů - od ryze formálního, přes black tie creative až po casual a sportovní street style.

Celý článek

Alexander McQueen kolekce Jaro 2019 připomíná slavného figurativního malíře

Značka Alexander McQueen se snaží navracet ke svým britským kořenům. Kolekce na jaro 2019 totiž stojí a padá na ostrých elegantních rysech a vnitřní rozvrácenosti mužské povahy a na  osudovém příběhu významného britského umělce.

Celý článek

Roberto Cavalli prosadil v jarní pánské kolekci zvířecí potisky

Pánský Fashion Week je úspěšně za námi. Jednu z hlavních kolekcí předvedl módní návrhář Roberto Cavalli a postavil ji na zvířecích potiscích.

Celý článek

Kim Jones debutoval na přehlídce Dior Homme jaro 2019

Co nám přineslo uvedení nové pánské kolekce Dior Homme Jaro 2019 v Paříži? 

Celý článek

Nová kampaň Rafa Simonse podtrhuje kontroverzní téma celé kolekce pro letošní podzim a zimu

Tmavé, tajemné a chvílemi i trochu depresivní fotky. Takto vypadá drogami inspirovaná kolekce Rafa Simonse v nejnovější kampani.

Celý článek