dnes je 05.12.2022 a svátek má Jitka

Jak dosáhnout work-life balance a proč je pro nás tak důležitý?

Přidat na Seznam.cz
Každý den má 24 hodin a v ideálním světě bychom osm z nich měli strávit spánkem, osm volným časem a osm hodin v práci. Kdo však může říct, že toto rozdělení má a dodržuje?

foto: se svolením Amazfit

Osm hodin spánku je pro většinu z nás mýtus, stejně jako to, že bychom dalších osm trávili zaměstnáním. Udržet si balanc v životě, především mezi jeho pracovní a osobní částí, je čím dál těžší. Do určité míry to komplikuje i možnost práce z domova, kdy můžeme získat pocit, že nikdy nemusíme přestat pracovat. Jak se vyvarovat vyhoření a jak si zajistit rovnováhu ve všech oblastech života?

V práci

Bez práce nejsou koláče, to ale neznamená, že bychom měli práci obětovat svůj osobní život a prosedět v ní dny od rána do večera. Pracovní tempo nebo délka soustředění závisí na každém z nás, nicméně existuje pár triků, které vám s pracovními úkoly pomohou. 

 To do list

Seznamy jsou oblíbeným a efektivním způsobem, jak zajistit, že odbavíte většinu povinností. Ať už preferujete klasický diář, barevné lístečky nebo elektronickou verzi, nezapomeňte si své úkoly seřadit podle priority, abyste věděli, co je nejdůležitější, a co naopak počká až na konec dne.

Pomodoro

Jedná se o systém, kdy předem určenou dobu nerušeně pracujete a věnujete se jednomu úkolu, po kterém následuje kratší pauza. Intervaly mohou být různé. Nejčastější je 25 minut práce a 5 minut pauzy, pokud preferujete delší bloky, zvolte 50 minut práce a 10 minut odpočinku. Během doby, kdy se soustředíte, nekoukáte na telefon a žádné aplikace, neodcházíte od pracovního místa na záchod ani když se chcete napít. 

Na měření času využijte stopky, hodinky, případně předem vytvořené aplikace, do nichž si můžete zadat časové intervaly. Aplikace jsou často funkční nejen na telefonu, ale i třeba na chytrých hodinkách.

Žádný multitasking

Dělat více činností najednou a být přitom efektivní je nemožné. Multitasking by se proto ve vašem pracovním dni neměl vůbec vyskytovat. Ač je to někdy opravdu těžké, zkuste se vždy soustředit na jednu věc, činnost nebo aktivitu a netříštit svou pozornost mezi více úloh. Nejen, že se tak vyvarujete případným chybám, ale zároveň úkol dokončíte rychleji. 

foto: se svolením Amazfit

V posteli

Pro mnohé nejoblíbenější část celého dne, pro jiné něco, co není samozřejmostí. Během spánku odpočívá mysl, svaly, tělo se celkově regeneruje. Proto je pro správné fungování organismu nezbytný a neměli bychom jej zanedbávat. Optimální je spát sedm až osm hodin denně na kvalitní matraci a ve vyvětrané místnosti. Faktorů, které ovlivňují kvalitu spánku, je ale více. To, zda spíte dobře, nebo špatně, zjistíte navíc poměrně snadno. Pomůžou vám s tím například chytré hodinky. Většina z nich umí spánek monitorovat, analyzovat a některé, například nové modely GTS a GTR 4 od značky Amazfit umí díky novým funkcím rozpoznat fáze spánku, monitorují kvalitu dechu při spánku i určují skóre spánku.

Ve volném čase

Ať už zvolíte aktivní, nebo pasivní odpočinek, nezapomeňte, že i ten vyžaduje vaši pozornost. Nemyslete na nic jiného, především ne na pracovní věci. Zároveň si nějakou formu relaxu naordinujte každý den. Někdy skončíte na gauči u Netflixu, jindy přečtete půlku knížky, jiný den se vydáte do parku běhat a budete se cítit jako byste zvládli maraton. O tom to je, žádný den není stejný, společné mají to, že se musíme oprostit od starostí na pracovním poli. Pokud chcete sledovat, jak vám odpočívání jde, opět vsaďte na chytré hodinky. Dokážou změřit hladinu stresu, doporučí vám, abyste se na chvíli zastavili a odpočinuli si, případně při sportovních aktivitách ukážou, jak si vedete a na jaké úrovni je vaše fyzička. 

Lepší dřív než později

Je jasné, že vybalancovat všechny oblasti života je těžké a někdy se to zdá přímo nemožné. Je to ale i snaha, co se počítá. Naše tělo má totiž velmi dobrou paměť a pokud se budeme příliš věnovat pracovní oblasti, můžeme si dlouhodobě ublížit v oblastech jiných. Proto postavme sebe a své zdraví na první místo a naučme se rovnováze dřív, než bude pozdě. 

foto: se svolením Amazfit

Přidat na Seznam.cz
ZDRAVÍ ZDRAVÍ A KRÁSA WORK-LIFE BALANC KVALITNÍ SPÁNEK POMODORO AMAZFIT CHYTRÉ HODINKY

Související články

Silná imunita díky jídlu. Co byste měli na podzim zařadit do jídelníčku? 

Podzimní mlhy a nevlídné počasí s deštěm a větrem nahrávají nejrůznějším virózám a nachlazení. Abyste neměli každý druhý týden rýmu a kašel, je nutné posílit imunitu, ale nemusíte hned běžet do lékárny, vystačíte si s tím, co máte doma v ledničce nebo ve spíži. Jaké potraviny skvěle posilují imunitu? 

Celý článek

Restart pro unavenou podzimní pleť

Také se poslední dobou cítíte unavené a zrcadlo vám vrací odraz ženy, která vypadá mnohem starší, než ukazuje její rodný list? Pak je nejvyšší čas dopřát vám i vaší pleti podzimní restart. Chcete přeci zářit na vánočních večírcích i u stromečku.

Celý článek

Víkendový workshop s WIM HOF METODOU

Sportoviště města Sušice pořádají v termínu od 25. do 27. listopadu 2022 víkendový workshop s certifikovaným instruktorem Wim Hof metody Filipem Zemanem.

Celý článek

Akné, růžovka nebo ekzém. Jak na nepříjemné trápení s pokožkou? 

Cítit se dobře ve vlastním těle je pro naše psychické i fyzické zdraví jedním ze zásadních faktorů.  Proto mohou jakékoliv viditelné problémy naším sebevědomím pěkně zamávat a ovlivnit nás více, než bychom sami chtěli.

Celý článek

Když pleť volá SOS, dopřejte jí, co potřebuje

Ztrácí vaše pleť objem, je ochablá, unavená a dehydratovaná? Začínají se na vaší tváři objevovat vrásky? Pak se z vaší pleti vytrácí kyselina hyaluronová a dochází tak ke ztrátě pevnosti a pružnosti pleti a k ochabnutí kontur obličeje.

Celý článek
Matrix vlasová kosmetika

PROBUĎTE SVÉ VLASY K ŽIVOTU S MATRIX INSTACURE

Kdyby vlasy uměly mluvit, co by asi řekly? Pro všechny vlasy, které volají o pomoc, vytvořila značka Matrix speciální pečující vlasovou řadu Instacure.

Celý článek

Obličejová jóga je forma sebelásky, říká lektorka Andrea Doležalová

Když se řekne jóga, pravděpodobně si představíte základní ásánu, tedy tu zvláštní polohu, do které se jogíni rádi staví. My jsme se však dnes více zajímali o jógu obličejovou, která nám může dopřát opravdu výrazné omlazení a úbytek vrásek.

Celý článek

Jak spánek ovlivňuje úbytek hmotnosti?

Řada studií ukazuje, že nedostatek spánku je spojen s vyšší pravděpodobností nadváhy. Je však obtížné prokázat, zda méně spánku ve skutečnosti vede k přibírání na váze, nebo zda jen pozorujeme známý negativní účinek nadváhy na spánek. Napadnout nás může analogická otázka: „Co tu bylo dříve? Slepice nebo vejce?“.

Celý článek