dnes je 25.09.2022 a svátek má Zlata

Jak spánek ovlivňuje úbytek hmotnosti?

Přidat na Seznam.cz
Řada studií ukazuje, že nedostatek spánku je spojen s vyšší pravděpodobností nadváhy. Je však obtížné prokázat, zda méně spánku ve skutečnosti vede k přibírání na váze, nebo zda jen pozorujeme známý negativní účinek nadváhy na spánek. Napadnout nás může analogická otázka: „Co tu bylo dříve? Slepice nebo vejce?“.

foto: shutterstock.com

Co tedy výzkumy říkají?

Ukazuje se, že lidé dnes obecně méně spí. Na západě spíme v průměru asi šest a půl hodiny, takže je možné, že nedostatek spánku přispívá k rostoucím hodnotám BMI.

Pokud se podíváme na největší a nejdelší studii na 120 000 zdravotních sestrách, ukazuje se, že ty, které spaly méně než pět hodin, byly o 2,5 kg těžší a v průběhu 16 let přibraly více než o kilogram více. Jedná se o významné, ale malé rozdíly; jeden podstatný rozdíl je však v tom, že pravděpodobnost přibrání o 15 kilogramů byla o třetinu vyšší u těch, které spaly pět hodin nebo méně. Další velmi rozsáhlé studie také ukázaly až o 40% zvýšené riziko obezity u osob, které spí méně než pět hodin, oproti šesti až sedmi hodinám za noc.

Bohužel nemůžeme s jistotou říct, že snížený spánek způsobuje obezitu, ale existuje několik přesvědčivých faktů:

  • Když mají lidé spánkový deficit, zvyšuje se jejich chuť k jídlu a jedí více jídla a více sacharidů. Ve vynikající studii, ve které skupina lidí spala po dobu 14 dní 5,5 hodiny a poté o několik týdnů později, spali dalších 14 dní  8,5 hodiny, se všechny paramenty v období omezeného spánku zhoršily. Spálili méně tuku, méně kalorií, ztratili méně tuků a ztratili více beztukové hmoty (ta v sobě zahrnuje i svalovinu).
  • Když se podíváme na hormony, které ovládají chuť k jídlu, ghrelin (díky kterému máte hlad) stoupá s nedostatkem spánku a některé studie ukazují, že leptin (který naopak snižuje chuť k jídlu) klesá.

Nyní známe fakta. Jak tedy můžeme zlepšit náš spánek?

  1. Pravidelnost - je důležité zajistit, že půjdete spát a probouzet se ve stejnou dobu každý den. Zkuste spát 6–9 hodin, takže si spočítejte, v kolik hodin musíte být v posteli, abyste tohoto dosáhli.
  2. Před spaním si dejte teplou koupel, abyste uvolnili svaly připravené na spánek.
  3. Napište si seznam úkolů na další den, protože pokud víte, jaký máte plán na další den, pomůže vám to vyčistit si mysl.
  4. Nepoužívejte telefon ani nesledujte televizi těsně před spaním, protože modré světlo vycházející z obrazovek bude mít negativní vliv na váš spánek. Místo toho si zkuste číst knihu 30 minut předtím, než se chystáte jít spát.
  5. Poslouchejte relaxační hudbu, zatímco usínáte, rozptýlí to mysl a uklidní vás.
  6. Kupte si masku na spaní, má několik výhod: pomáhá blokovat jakékoli světlo, což usnadňuje usnutí. Zátěžové spánkové masky také ​​mohou svojí hmotností přidat mírný tlak na obličej pro úlevu od stresu (náplň je tvořena třeba skleněnými korálky).
  7. Snažte se vyhnout jídlu pozdě v noci – naplánujte si, kdy budete jíst své produkty. Váš poradce vám pomůže naplánovat, kdy je nejlepší jíst vaše jídlo, a poskytne vám podporu v případě, že se vám občas nepodaří pravidlo dodržet.
  8. Redukce hmotnosti – Pokud máte nadváhu, existuje vyšší pravděpodobnost, že budete mít problémy se spánkem. Jeden ze způsobů, jak zlepšit svůj noční spánek, může být zhubnutí nadbytečných kilogramů. Zkuste kontaktovat jednoho z našich výživových poradců.
  9. Jezte vyváženou stravu – konzumujte méně cukru, vysoce zpracovaných potravin, a naopak přidejte ovoce, zeleninu a třeba i nějaký pohyb. Zdravý životní styl ve výsledku znamená také to, že budete pravděpodobněji dobře spát. Pokud se vám nedaří dostat se na správnou hmotnost, máte problémy se sestavením jídelníčku, může vám pomoci náš propracovaný Program, podpora vyškoleného poradce v kombinaci se skvělými produkty.

foto: shutterstock.com

Přidat na Seznam.cz
KRÁSA ZDRAVÍ A KRÁSA SPÁNEK A HUBNUTÍ HUBNUTÍ BMI VÝŽIVOVÝ PORADCE ZDRAVE.CZ ONE2ONEDIET.CZ

Související články

Když pleť volá SOS, dopřejte jí, co potřebuje

Ztrácí vaše pleť objem, je ochablá, unavená a dehydratovaná? Začínají se na vaší tváři objevovat vrásky? Pak se z vaší pleti vytrácí kyselina hyaluronová a dochází tak ke ztrátě pevnosti a pružnosti pleti a k ochabnutí kontur obličeje.

Celý článek
Matrix vlasová kosmetika

PROBUĎTE SVÉ VLASY K ŽIVOTU S MATRIX INSTACURE

Kdyby vlasy uměly mluvit, co by asi řekly? Pro všechny vlasy, které volají o pomoc, vytvořila značka Matrix speciální pečující vlasovou řadu Instacure.

Celý článek

Jak pečovat o kůži před i po tetování

Nechat se tetovat neznamená jen vyhledat nejlepší tetovací studio a konkrétního umělce. Měli byste se také zajímat o to, jak připravit vaši pokožku na tetování i jak ji ochránit po něm.

Celý článek

Emma Watson je tváří nové kampaně Prada, stejně tak režisérkou jejího krátkého filmu

Krásná herečka v pixie střihu zapózovala pro kampaň nafocenou k nové vůni módního domu Prada. Vzala si na starost i režii krátkého propagačního filmu. Flakon vůně je znovu plnitelný a má tvar trojúhelníku, symbolu italské značky.

Celý článek

Obličejová jóga je forma sebelásky, říká lektorka Andrea Doležalová

Když se řekne jóga, pravděpodobně si představíte základní ásánu, tedy tu zvláštní polohu, do které se jogíni rádi staví. My jsme se však dnes více zajímali o jógu obličejovou, která nám může dopřát opravdu výrazné omlazení a úbytek vrásek.

Celý článek

Biodynamická vinná kosmetika, kterou používá i britská královská rodina

Vinná réva je skutečným zázrakem, protože prospěšné látky obsahuje doslova celá rostlina. Výtažky z hroznových jadérek a slupek navíc podporují v lidské kůži produkci kolagenu a elastinu, které zodpovídají za pružnost a mladistvý vzhled pokožky.

Celý článek

Vitamíny a minerály pro zdravou pleť

V poslední době si lidí mnohem více začíná uvědomovat, že to, co jíme a pijeme, má významný vliv na naše zdraví a na to, jak se cítíme. Každý den jsme prostřednictvím reklamy a marketingových pastí bombardováni informacemi o tom, jak jsou důležité bílkoviny pro tvorbu svalů, vitamíny proti chřipce, sacharidy pro podání lepších výkonů a mohli bychom pokračovat.

Celý článek

Noční masky: pracují, zatímco vy spíte

Pleťové masky jsou takovým malým zázrakem pro naši pokožku. Zvláště pak noční masky, které dokáží pleti dodat potřebnou hydrataci a živiny během celé noci. Jak vybrat tu správnou pro vaši pleť?

Celý článek