dnes je 05.08.2020 a svátek má Kristián

Jak zdravě bychom měli jíst

Přidat na Seznam.cz
„Ty jíš hrozně nezdravě, to jsou samé cukry a tuky. Nediv se pak jak vypadáš, vždyť takhle nebudeš nikdy štíhlá jako proutek.“ Takové „hysterické“ scény možná také slýcháte. Nemůžeme se na našeho „ zdravokárce“ zlobit, protože má pravdu.

V dnešní době stále někam spěchám a tak raději sníme, co nám pod ruku přijde. Snídaně vynecháváme, obědy nestíháme a večeře nám to vše vynahradí. To je omyl číslo jedna. Zdravě jíst znamená nejen jíst zdravé jídlo, ale také si ho umět v klidu vychutnat, protože klid je právě to podstatné. Zdravě jíst neznamená, že se budete omezovat v jídle, vynechávat oblíbené pochutiny a hladovět. Zdravá výživa musí obsahovat vyvážený poměr uhlohydrátů, bílkovin, tuků, vitamínů, minerálů a stopových prvků. Divíte se kde jsou cukry? Uhlohydráty jsou cukry, jen odborně nazvané.

Jídlo by nemělo být o kvantitě, ale kvalitě. Tělo rozhodně potřebuje cukry a to v podobě jednoduchých i komplexních. Zdrojem jednoduchých cukrů je ovoce a komplexních například rýže. Jednoduše bez cukrů by to nešlo. Naše strava by měla být co nejvíce pestrá, bohatá, kvalitní, čerstvá a rozdělená do několika denních dávek. Jak se říká, raději méně a častěji. Nesnažte se vyhýbat jídlu, nepomůže vám to. Ztratíte sice na hmotnosti, ale to je způsobeno vodou, kterou přestanete s jídlem přijímat. Měli byste také dodržovat pitný režim. Nemyslím tím alkohol, ale čistou vodu. Ideální je vypít 2-3 litry denně této tekutiny.

Zdravé neznamená nejedlé. Zdravá kuchyně je výživná, ale i dobrá. Začněte jíst více rýže, těstovin, obilovin či brambor. Nemyslete si, že musíte vynechat maso. Zkuste jen více konzumovat bílé maso jako je kuřecí či krůtí. Nezapomínejte ani na ryby. Nemáte-li rádi maso, vyzkoušejte sójové tofu. Jezte mléčné výrobky a nejlépe zakysané. Sladkosti si odepírat nemusíte, jen je raději nahrazujte sladkým ovocem, které obsahuje stejný podíl cukru.

Zelenina je důležitou složkou potravy. Používejte olivový olej místo živočišného oleje, med místo cukru, mořskou sůl místo klasické soli, pečené brambory místo chipsů. Možná si říkáte čím vás to tu „krmím“, ale zamyslete se nad tím, co jedí ve středomořských státech. Nikdo vás přeci nenutí odepřít si sem tam nějakou tu neřest v podobě moučníku či tyčinky. Zapomeňte i na odepírání v oblasti alkoholu. Toto se však týká spíše vína, neomezujte, ale redukujte. Nepijte najednou několik skleniček vína, raději si dejte jednu skleničku dvakrát či třikrát týdně. Bílé i červené víno podporuje trávení. Zdravě jíst znamená si užívat a ne se trápit.

Přidat na Seznam.cz
ZDRAVÁ VÝŽIVA TEKUTINA CUKRY TUKY BÍLKOVINY MINERÁLY SLADKOSTI MASO OVOCE ALKOHOL CHIPSY VÍNO CUKR SUL MED BRAMBORY ZELENINA

Související články

Chcete se stravovat zdravěji? Zkuste superpotravinu budoucnosti

Není lepšího času, než právě teď začít s úpravou vlastní životosprávy. Právě teď totiž máme čas dohnat vše, co jsme si poslední měsíce a roky jen slibovali a odkládali „na později“. Začněte třeba právě s tímto vegan proteinem!

Celý článek
Zdravé recepty

Už nevíte, co vařit? Inspirujte se rychlými, lahodnými a fit recepty na celý den!

Izolace lidí v současné situaci přináší i svá pozitiva. Vaříme si domácí jídla, která prospívají našemu zažívání. Někdy jsme však už bezradní a tápeme nad tím, co připravit k jídlu a neustále tak opakujeme stejné pokrmy. Inspirujte se našimi fit recepty!

Celý článek

Češky objevují chutě třebíčské whisky, milují ji i ve světě

Pokud byste hledali nápoj pro dámy, jistě byste sáhli po šampaňském či dobrém víně. Věděli jste ale, že i pravé dámy nepohrdnou něčím ostřejším? A tak se zrodila pravá česká whisky Trebitsch, kterou podle všeho milují nejen muži, ale i ženy. Takže dámy a pozorní pánové, zbystřete! Více v článku.

Celý článek

Zdravé letní osvěžující koktejly

Přinášíme vám výběr zdravých osvěžujících letních koktejlů plných vitamínů. Chutný koktejl se dá udělat v podstatě z čehokoli. Inspirujte se jedním z našich receptů.

Celý článek

Náramky z minerálů pro radost i pro pevné zdraví

Zajímavé barevné korálky se staly módní záležitostí. Náramky z minerálů potěší nejedno ženské oko a nemusí zůstat pouze u toho. Náramky nás nejen zdobí, ale mohou nám pomoci od různých nemocí či jiných neduhů.

 

Celý článek

Bez bambule ani na krok!

Poněkud výstřední, přesto vysoce trendy módní doplněk, který pobláznil celý svět.

Celý článek

NON TOXIC: Alkohol v kosmetice. Kdy ano, a kdy ne?

Využití alkoholu v kosmetice nemá zcela jednoznačný význam. Nemůžeme ho tedy kompletně zavrhnout, musíme však rozlišovat, o který se jedná.

Celý článek

Zdravé svačinky do práce, aneb zapomeňte na automaty na jídlo

Začnete den zdravou snídaní a obědem, ale kolem 15 hod. už vás honí mlsná a potřebujete doplnit energii? Vyhněte se však automatům s balenými bagetami a jinými pochutinami.

Celý článek