dnes je 30.07.2021 a svátek má Bořivoj

Klára Haunerová, její institut módní tvorby oslavil 10 let

Přidat na Seznam.cz
Institut módní tvorby poskytuje jedinečné oděvní kurzy se zaměřením na komplexní vzdělání v módním průmyslu. Ateliér nabízí plnohodnotné vzdělání v oboru módní industrie bez ohledu na předchozí zkušenosti nebo vzdělání.

zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Institut módní tvorby oslavil 10 let své existence. Co Vás původně vedlo k jeho založení?

Prvotní myšlenka byla jasná – založit školu, kde se propojí teorie a praxe a z níž budou absolventi schopni se uplatnit na trhu. Nechtěla jsem mít na svědomí další nadané návrháře, které po absolvování skončí na úřadu práce. Chtěla jsem dokázat, že máme řadu šikovných designérů, marketérů, pro které je prostor na pracovním trhu, ale je nutné jim ukázat, jak český a slovenský trh funguje. A právě proto jsem kurzy vystavěla na teoretických znalostech, které si následně mohou studenti vyzkoušet v praxi a poznávat oděvní trh „na vlastní kůži”.


 zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Je takové komplexní vzdělávání v oblasti módy něco, co klasické školy nedokážou nabídnout?

Troufám si říci, že ano. Kéž bych mohla říci, že už to tak není. Řada absolventů vysokých škol v oboru textilu a oděvu si po dostudování založí vlastní značku a jde si svým směrem s myšlenkou, že vždycky se zákazník najde – důležité je mít svůj brand. A to je ten kámen úrazu. Často takoví absolventi neví téměř nic o tom, jak to na trhu funguje a prostě to jen zkouší „rozjet”. A pak může přijít velké zklamání a otázky typu: „Co je špatně?” „Proč to nefunguje?” Proto se snažíme naše studenty konfrontovat s realitou, která občas není příjemná, ale je to základní předpoklad úspěchu.

Studenty doprovázíte na cestě za jejich sny i po ukončení studia. Co konkrétně pro ně děláte?

Snažíme se neztratit s nimi kontakt a sledovat jejich cestu. Samozřejmě jsme tu pro ně, můžou se na nás kdykoliv obrátit a zároveň jim nabízíme další semináře a workshopy, které rozšiřují jejich nabyté znalosti a jsou určené profesionálům. Každý úspěch našich absolventů nás těší a dává nám pocit, že to neděláme zbytečně a má to smysl, což nás všechny v týmu nesmírně naplňuje. Často se také stává, že u nás zcela nekončí a stanou se součástí našeho týmu, podobně jako se tak stalo například s Otakarem Šenkýřem, který povede začátečníky v jejich cestě a ukáže jim na vlastním příkladu, že když budou šikovní a houževnatí, můžou si plnit své sny a zároveň úspěšně podnikat.


zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Vycházela jste při tvorbě tohoto konceptu ze své vlastní negativní zkušenosti při studiu?

Já sama mám za sebou studium na Technické univerzitě v Liberci a nedokončené studium na Západočeské univerzitě v Plzni a vím, jak mě trápilo, že ačkoliv si tvořím na věcech, které mě baví, jsem zároveň v takovém vakuu a nevím, co se děje „venku”. Veliké obavy jsem měla z toho, co mě po absolvování čeká a jakým směrem mám jít, abych se zároveň tvorbou uživila. A tady přišla ta první myšlenka – ten nápad samotný a to ze samého strachu, že nevím, jak se uživím, až dostuduji. V té chvíli jsem pochopila, že takhle je to špatně. A tak jsem se vydala do světa – konkrétně do Londýna a do Milána, abych okoukla, jak se to dělá jinde a následně založila Institut módní tvorby.


zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Co je pro Vás v rámci vzdělávání studentů nejpodstatnější?

Pro nás je směrodatná kvalita vzdělání a inovace. Naši studenti v dlouhodobých kurzech začínají teorií, následovně si vyzkouší praxi a šijí pod dohledem designerů a jakmile se posunou dále, povinně je čekají praktické hodiny digitálního navrhování nebo workshopy, které vedou zkušení lektoři – odborníci na sociální sítě a marketing a s nimi studenti můžou probírat své  plány, nebo například jak propagovat svou značku. V tomhle ohledu je u nás nepostradatelný Matěj Jan Pardus, který například spravuje sociální sítě populárnímu návrháři a kuchaři (top 3 / Master Chef) Pavlu Berkymu. A pokud je student připraven tzv. „na trh” a chce se věnovat byznysu a rozjet svou značku, pak jsou doplňkové semináře právě zaměřené pro pokročilé designery. Takže se dá říci, že se zase posunete o level výš a krok po kroku se dostanete do bodu, že si troufnete se pustit do vlastního byznysu.

S významnými lektory spolupracujete ale hlavně v oblasti módy. Kdo všechno prošel Vaším Institutem?

Naším Institutem prošla za 10 let řada zvučných návrhářských es, kteří se přímo podílejí na nové generaci módních návrhářů. Už od začátku je s námi zmíněný Pavel Berky nebo Dita Krupicová (DITAFIL). A postupně přicházeli další, např. Antonín Soukup (LAFORMELA), Tereza Ujevičová, Lenka Štěpánková (JSEM), Dominika Kozáková (návrhářka bez hranic, talent současné módní scény) Miroslav Bárta, Mirka Talavašková nebo Alena Bessant (pracovala v salonu Vivienne Westwood, Alexander McQueen). Náš stálý fashion tým pak tvoří návrháři z praxe, jako jsou Jan Smejkal, Michaela Čapková a Martin Havel. Fashion marketing a management přednáším já, kolegyně Barbora Míková a Matěj Pardus. A protože módní scéna se neustále mění a v současné chvíli vládnou digitální inovace, velmi intenzivně spolupracujeme s Žil Vostálovou a Helenou Todd, které se zaměřují na digitální navrhování a celkový přechod do onlinu a učí naše studenty tvořit zcela jinak než doposud – v počítači. A ač se nám to líbí nebo ne, tímhle směrem to ve fashion momentálně jde.


zdroj:se souhlasem institutu módní tvorby

Měla na Vaše fungování vliv současná opatření?

Současná opatření a nařízení vlády nás postihlo značně, protože máme stejně jako ostatní služby zavřeno a to už dlouho bez vidiny toho, kdy zase můžeme otevřít. Ale to bychom nebyli my, abychom něco nevymysleli. Díky tomu jsme byli doslova donuceni vylepšit naše online prostředí, zjednodušit nákupy na našem webu a připravit řadu online seminářů a workshopů a co si budeme vyprávět. To se nám před tím moc nechtělo, protože to bylo moc práce a nebyl vlastně důvod. Nyní jsme za to velmi rádi, protože jsme se posunuli zase o něco dál a nabízíme řadu zajímavých online přednášek, které nikde jinde v nabídce nenajdete.

Dá se vůbec navrhování vyučovat online?

Teorie jede v online prostředí a na praxi si holt studenti musí ještě počkat. Ta nahradit nejde. A i kdybychom se ji snažili jaksi zprostředkovat skrze obrazovku, lidé by o to neměli zájem. Raději počkají, až se situace uklidní a oni se navrátí k nám do ateliéru a budou moci tvořit pod dohledem těch nejlepších lektorů a odborníků z praxe. Tedy krom teorie, praktická výuka momentálně stojí… Dohánět to budeme minimálně půl roku a studenti, kteří k nám nastoupili na půlroční kurz BASIC, mají studium už teď protáhnuté na rok. Nás tedy po otevření čeká veliký skluz, kdy budeme dokončovat programy ze začátku prosince.

Pozorujete ze strany studentů nějaké změny v zájmu o Vaše kurzy?

Jakmile se náš ateliér uzavřel na základě vládního nařízení, naši studenti to brali velmi těžce. Jednoduše chtěli chodit dál a přemlouvali nás, ať něco vymyslíme. Samozřejmě jsme nemohli nic dělat a jen konějšit všechny tím, že to nebude snad dlouho trvat a brzy opět usednou k šicím strojům. A noví studenti se logicky nehlásí a čekají na otevření. Zájem tedy logicky klesnul.


zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Pomohli Vám v tomto online semináře?

Online semináře to nenahradí. Jsme rádi, že i tak zaznamenávají úspěch a je o ně zájem, ale nedá se to porovnat s normálním stavem. Pokles tržeb je značný a i když víme, že to jednou skončí a my doufáme, že už to bude brzy, je to hodně zvláštní, když nemůžete dělat to, co děláte normálně a mít prázdné učebny tak dlouhý čas. Ale zároveň bych chtěla říci, že nás ten mezičas a lockdown naučil hodně věcí a my s kolegyní Evou zamakaly na webu, na našem PR a marketingu, a konečně byl čas ohlédnout se za uplynulými jedenácti lety a zhodnotit, jak šel čas a kam to posunulo nás i naše úspěšné absolventy.

Jaká témata jsou u Vás teď v rámci krátkodobých seminářů stěžejní?

Určitě se bude jednat o seminář s úžasnou Žil Vostálovou a Helenou Todd – Digitální navrhování. Rok 2020 v módním sektoru a komplikace s ním spojené totiž poukázal na důležitost rozvoje online aktivit a příklonu k alternativním byznys modelům se zapojením digitální vizualizace módních designů. Vznikla tak nová pozice digitálního designéra. Ten musí zvládnout jak tradiční řemeslo konstrukce, tak i orientaci v softwarovém prostředí, které nabízí velkou míru svobody, ale vyžaduje i neustálou nutnost se vzdělávat a přizpůsobovat se novým technologiím. A právě o tom nový online kurz bude a my jsme pyšní na to, že lektorky Žil s Helenou se rozhodly tento unikátní kurz vést u nás v Institutu.

Co nám v módě dala „korona“?

Dala nám hodně. Kdy jindy než teď je aktuální téma slow fashion a ekologické aspekty výroby oblečení. Všichni víme, že změna byla nutná a právě módnímu sektoru to velmi pomohlo. Vyrábí se méně, je menší poptávka, a hlavně se toho vyrobí méně na sklady a místo desítek a desítek sezón v módních řetězcích (bylo jich klidně až 40 ročně) se řeší udržitelnost, efektivita výroby a kvalita výrobků. Cítím, že lidé zároveň inklinují k domácí tvorbě a poznávají tvorbu českých návrhářů. Takže já to vnímám v závěru pro náš sektor velmi pozitivně. A jsem za takové změny vděčná. Bylo to třeba. By the way o tom, jak to fungovalo, než dorazila pandemie, je hodně dobrá kniha Rudy Havlíka s názvem „Zítra je taky den“ a to by si měl přečíst každý. Takové to bylo.


                                                                                                                 zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

 

Klára Haunerová se narodila v roce 1986 v Praze. Vystudovala módní návrhářství a později Fashion marketing a management. O poznatky z tohoto oboru se podělila v knize Fashion management (Grada 2019). Módní byznys studovala mimo jiné v Miláně a Londýně. Po škole začala radit začínajícím módním designérům, jak uspět na trhu. Následně založila vlastní školu Institut módní tvorby, který vede již jedenáctým rokem v Praze na Vinohradech.

Institut módní tvorby poskytuje jedinečné oděvní kurzy se zaměřením na komplexní vzdělání v módním průmyslu. Ateliér nabízí plnohodnotné vzdělání v oboru módní industrie bez ohledu na předchozí zkušenosti nebo vzdělání. Uplatnění absolventů je široké a důraz je kladen na individualitu každého studujícího. Klára je duší cestovatelkou a svou cestu k minimalistickému přístupu sepsala v knize Méně mít / Více žít. Nyní pracuje na další knize, která je o vztazích.

zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

 

 

Přidat na Seznam.cz
ROZHOVOR MÓDNÍ PŘEHLÍDKY A NÁVRÁŘI DOMÁCÍ TVORBA INSTITUT MÓDNÍ TVORBY KLÁRA HAUNEROVÁ

Související články

Petra Kvitová nám ještě před odletem na olympiádu prozradila svůj talisman pro štětí

Petra Kvitová ve čtvrtek zamířila na své 4. olympijské hry do Tokia. Ještě před tím se však zastavila pro nové šperky a na krátký rozhovor, jaké šperky ráda kupuje a zda má svůj talisman pro štěstí.

Celý článek

Kasu už nedrží jen muži, říká CFO skupiny UNIQA Lucie Urválková

Přinášíme vám pokračování série rozhovorů s nejvlivnějšími ženami Česka. Tentokrát s Lucií Urválkovou, CFO finanční skupiny UNIQA. Co je nového ve světě čísel? A kde leží bod rovnováhy mezi kariérou a rodinou?

Celý článek

Odpočinek jsem musela na čas vyřadit ze svého slovníku, říká rektorka VŠE Hana Machková

Přinášíme vám další rozhovor s jednou z nejvlivnějších žen Česka. Tentokrát na naše otázky odpovídala rektorka VŠE Hana Machková. Jaké je povolání rektorky? Co pálí VŠE nejvíce? A jaké jsou prognózy pro českou společnost? Dozvíte se v článku.

Celý článek

Česká značka Jamie Collection přináší chladivé materiály ideální na léto

Limitovaná kolekce letního oblečení českého dua Jamie Collection nejenom že vás nebude hřát, ale zároveň vás zvládne ochladit.

Celý článek

Když prodáme klavír ze special collection, je to pro nás, jako by odešlo dítě, říká Zuzana Ceralová Petrofová

Přinášíme vám další exkluzivní rozhovor s jednou z našich nejvlivnějších žen v Česku. Tentokrát jsme kladli otázky Zuzaně Ceralové Petrofové, majitelce světoznámé firmy Petrof.

Celý článek

Hospoda a čepované pivo je u nás kulturní fenomén, říká Pavlína Kalousová, ředitelka komunikace Plzeňského Prazdroje

Přinášíme vám další ze série inspirativních rozhovorů s nejvlivnějšími ženami, tentokrát s Pavlínou Kalousovou, ředitelkou firemních vztahů a komunikace Plzeňského Prazdroje.

Celý článek

ROZHOVOR: Honza Kořínek o covidu, kadeřnickém byznysu i trendech

Pro kadeřníky (a nejen pro ně) nastal 3. května den, na který čekali doslova jako na spásu. Konečně mohli otevřít své salony a věnovat se tak práci, kterou milují. Mezi nimi byl i vyhlášený vlasový guru Honza Kořínek.

Celý článek

Návrhář Pavel Berky nafotil svou novou módní kolekci na soupeřce z MasterChef Česko!

I přesto, že má Pavel Berky spoustu práce s přípravou své první kuchařky, našel si čas na svou milovanou módu a pochlubil se kolekcí větrovek, které jsou pro všechny bez rozdílu věku, postavy i pohlaví.

Celý článek