dnes je 05.12.2022 a svátek má Jitka

Kniha „Worn Out“ vypráví realitu o fast fashion i o spoluúčasti celebrit na vykořisťování některých značek

Přidat na Seznam.cz
Bývalá redaktorka magazínů InStyle a Teen Vogue Alyssa Hardy nešetří ve své nové knize žádnými detaily, které odhalují temné podhoubí našich současných módních výstřelků.

Alyssa Hardy / foto se svolením The New Press

Alyssa Hardy je především milovnicí módy. Píše zejména o podnikání, a to s naprostým nadšením a oddaností. Tentokrát se však vydala jiným směrem a jak říká, je pro ni velmi těžké odhalit děsivé pracovní a marketingové módní praktiky.

V 18 letech se Hardy přestěhovala do New Yorku na vysokou školu, kde se akorát utvářely módní týdny, jako skutečná podívaná, kterou jsou až dodnes. Od té doby se v módě hodně změnilo, a to zejména způsoby, jak nakupujeme oblečení. Alyssa Hardy ve své knize mimo jiné zmiňuje i to, jak jsme stále hladoví po všem, co je nové a lesklé, což je nebezpečnou zkázou, protože to nutí společnosti každou minutou vyrábět víc a víc oblečení. A o tom vlastně kniha Worn Out také je. Odhaluje všechny způsoby, jak módní průmysl pracuje na aktivním zakrývání a udržování klimatických změn, i o spravedlnosti v pracovních podmínkách.

Worn Out je však i určitou platformou ženám, které v továrnách na oblečení zažily od sexuální napadení, okrádání o mzdu až po neproplacenou nemocenskou. Ženy tak mohou sdílet vlastní příběhy svými slovy. „Nechci, aby se se ženami v továrnách takto zacházelo. Doufám, že je podpoří více lidí, a to ve všem, za co se snaží bojovat,“ řekla v rozhovoru pro magazín Fashionista.com autorka knihy Alyssa Hardy.

Hardy k prvnímu takovému příběhu přišla v začátcích svého psaní pro Teen Vogue, kdy dělala reklamu značkám „rychlého oblečení“, a protože je přirozeně zvídavý člověk, snažila se o nich dozvědět více informací. Tehdy psala i o značce, která čelila vážným obviněním ze strany pracovníků, že nedostávají výplatu. Tehdy si Hardy uvědomila, že její článek má zároveň špatný dopad na ženy, které v továrně pracují, cítila se provinile a začala sbírat další informace, aby postupně mohla napsat knihu Worn Out. Přizvala k ní odborníky na módu stejně jako odborníky na sociální spravedlnost.

Autorka v knize popisuje pracovníky v Indonésii, kteří nevědomky pracovali s karcinogenními materiály, aniž by se jakkoliv chránili, nebo zmiňuje jednu z luxusních značek, která používala různé výšivky z Indonésie a přitom za ně platila v haléřích. „Veškeré tyto práce velmi ovlivňují celé komunity lidí, jsou to jejich tradice, kterých se drží. Ale zároveň jsou tu tyto značky, které přicházejí a vykořisťují je hned na několika úrovních – vykořisťují jejich mzdy, vykořisťují jejich práci a vykořisťují jejich děti, protože jim do vody dávají toxická barviva,“ zmínila Hardy v rozhovoru.

Přebal knihy Worn Out / foto The New Press

To, jakým způsobem vnímáme udržitelné věci ovlivňují i mnohé známe osobnosti. V rozhovoru Hardy zmiňuje například Kourtney Kardashian. „Snažila jsem se tohoto tématu v knize trochu dotknout, ale sama miluji celebrity. Tolik z nich mě plně ovlivňuje. Když ale využijí svůj vliv určitými způsoby a pak řeknou, že to není jejich chyba, tak se pletou, je to jejich chyba,“ popisuje situaci, kdy například Kourtney Kardashian řekla, že spolupracuje s fast fashion značkou Boohoo proto, aby byla udržitelnější. Ve skutečnosti to tak však není, nebo jen velmi okrajově. „Nemyslím si, že spotřebitelé musí být odborníci na udržitelnost. Myslím, že by o tom měli vědět, ale nemůžeme očekávat, že budou experty na vnitřní fungování každého aspektu udržitelnosti. Takže když máte někoho, komu důvěřujete a ten říká, že tohle či tamto je udržitelné, vtiskne to punc celé značce,“ doplňuje Hardy myšlenku, že i známé osobnosti by nad celou problematikou měly více uvažovat, protože inspirují statisíce a miliony lidí po celém světě a ti plně věří jejich sdělení.

Kniha zahrnující mnoho témat odpovědných spotřebitelů i samotných značek je v tuto chvíli k dostání pouze v originálním jazyce, avšak už teď vyvolává velké vzrušení mezi svými čtenáři i knižními kritiky. Strhující práce bývalé šéfredaktorky časopisu InStyle a ostřílené novinářky Alyssy Hardy zkoumá životy milionů dělnic s oděvy – většinou barevných žen – které se dřou v módním průmyslu po celém světě, a které zažívají sexuální zneužívání při šití oděvů. Ve své knize zmiňuje značky jako H&M, Fashion Nova a Levi's , které pracovníkům v Indonésii poskytují karcinogenní materiály, aniž by je o tom infomovali a oni s nimi dále pracují. Kniha Worn Out odhaluje spoluúčast celebrit, jejichž podpora zakrývá vykořisťování konkrétních značek, a zahrnuje také rozhovory s designéry, jako je například návrhářka Mara Hoffman, jejíž obchodní modely jsou založeny na etických výrobních standardech. Stejně jako mnoho z nás i Hardy věří v osobní, politické a kulturní místo, které má móda v našich životech, od semínek přes šití až po šatník, a že je stále v pořádku oddávat se jejímu lesku a půvabu. Ale, jak tvrdí, nadešel čas vynutit si skutečnou změnu v odvětví, které raději nechává svou temnou stránku za oponou módního mola. Kniha Worn Out je perfektní pro lidi, kteří jsou nadšení pro módu a styl a snaží se zapojit do skutečné konverzace o tom, komu rychlá móda ubližuje – a nabízí smysluplná řešení pro změnu.

 

zdroj: Fashionista, The New Press

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI KNIHA O MÓDĚ WORN OUT ALYSSA HARDY UDRŽITELNOST

Související články

Balenciaga vydala druhé prohlášení ve snaze vysvětlit jejich kontroverzní prázdninovou kampaň

Děti držící kabelky ala plyšové medvídky vyvolaly velký rozruch a sociálními sítěmi se šíří hashtag #cancelBalenciaga. Módní dům se snaží zachránit, co jen jde.

Celý článek

Naomi Biden, vnučka prezidenta Joe Bidena, se vdávala v šatech od Ralpha Laurena s dlouhým závojem

Nejstarší vnučka prezidenta Bidena se v sobotu vdala za Petera Neala. Svatba proběhla na jižním trávníku Bílého domu a čítala přibližně 250 hostů. Nevěsta oblékla svatební šaty klasické americké značky, která je jí blízká.

Celý článek
Můj deník vděčnosti

KŘEST KNIHY ŽIVOTNÍ KOUČKY ERIKY BACH - MŮJ DENÍK VDĚČNOSTI

Jak se v životě cítit lépe? Základem je přenastavit svou mysl a zaměřovat pozornost na to dobré. A právě s tímto vám může skvěle pomoci nástroj Můj deník vděčnosti, který jeho autorce Erice Bach pokřtila ředitelka nadačního fondu Kapka naděje Vendula Pizingerová, funkční lékař Jan Vojáček a moderátorka Gabriela Partyšová.

Celý článek

Kurz šití a upcyklace? Zkuste je u návrhářského dua SegraSegra

Chybějící knoflík, malá dírka nebo rozbitý zip? Naučte se je opravit a prodlužte tak vašemu šatníku životnost. Pokud nevíte jak na to, dozvíte se to na kurzech šití pro začátečníky, které od listopadu startují v letenské prodejně SegraSegra.

Celý článek

Ve vánoční kampani Dior si vedle modelky Anya Taylor-Joy zahrála sova a vlk

Anya Taylor-Joy je jednou z předních ambasadorek značky Dior, je také známou herečkou a modelkou. Vánoční kampaň je plná třpytu, přátelství i špetky něčeho navíc.

Celý článek

Adidas ukončil spolupráci s Kanye Westem

Výroky umělce o nadřazenosti bílé rasy a antisemitské výlevy vedly německou oděvní a obuvnickou společnost k ukončení téměř deset let trvající miliardové smlouvy.

Celý článek

Gigi Hadid odhaluje příběh jména své módní značky

Gigi Hadid v rámci pátečního summitu Vogue v New Yorku prozradila více o své nedávno založené značce Guest in Residence. Rozpovídala se, kdo ji inspiroval i proč dostala značka tak netradiční jméno.

Celý článek

ICONIC by Tatiana je parfém plný opojné vůně, díky kterému budete ještě více nespoutaná a osobitá

Tatiana Kuchařová do své ICONIC rodiny přivítala nového člena. Je jím její první parfém, na kterém spolupracovala s Tomáše Arsovem.

Celý článek