dnes je 25.09.2018 a svátek má Zlata

Lída Baarová: Nejlépe oblékaná žena první republiky

Její život rozhodně nebyl vždy jako z pohádky, svými výkony na stříbrném plátně však vstoupila neochvějně do dějin a její osud zná celá republika i zahraničí. Řeč je o herečce Lídě Baarové.

Pozoruhodný osud nejslavnější československé herečky

Rodiče Ludmily Babkové patřili k movité vrstvě obyvatel a ona i její sestra si mohly dovolit nejnovější módní kusy ze zahraničí. Svůj první film natočila herečka ve svých 17 letech. V zahraničí získala angažmá ve studiu UFA, které bylo právem srovnáváno s americkým Hollywoodem. Zde natočila svůj první německý film – Barkarola, kde se setkala se svým budoucím partnerem Gustavem Fröhlichem. Jejich vztah skončil Lídinou aférou s ministrem nacistické propagandy Goebbelsem. Baarové bylo poté zakázáno opustit Říši a účinkovat v německých filmech. Podařilo se jí však uniknout za hranice. Přestože se snažila uplatnit v Národním divadle, zastínila ji jména jako Adina Mandlová nebo Ljuba Hermanová. Po válce skončila v kriminále a hrozil jí trest smrti. V tu dobu spáchala její sestra sebevraždu a maminka zemřela na srdeční selhání při výslechu Státní bezpečností. Po propuštění se se svým tehdejším manželem pokoušela uprchnout do zahraničí. Jako fénix však vstala z popela a dobyla italská plátna. Po smrti svého manžela se znovu provdala za rakouského doktora.  Zemřela osamělá ve Vídni v roce 2000.

 

Prvorepublikové bouřlivé proměny módních trendů 

20. léta znamenala potlačení ženskosti a to i v módě. Prsa a dekolt byly nenápadně zakryty flanelem a dalšími vrstvami. Do obliby se však pomalu ale jistě začíná dostávat kratší sukně. Paul Poiret dal světu první podprsenku a do ženských šatníků se dostávají i střihy, které byly do té doby považovány za výhradně mužské. 

Ve 30. letech přišel vlivem hospodářské krize zlom a na 20. léta jako by se úplně zapomnělo. Sukně se začaly prodlužovat a do módy se opět dostaly i okrášlené pásky s přezkami. Též žensky vykrojený dekolt byl zpět. Vlasy se nosily vždy ozdobené ať už pokrývkou či starodávnou sponou nebo byly zastřiženy a zvlněny. Hlavním mottem byla elegance, a tak správné dámě nesměly chybět lehké rukavičky, okrášlené límečky a nabíraná ramena. Emancipovanější ženy si troufly na elegantní kalhotové kostýmy. Vyjímkou nebyla ani Lída Baarová.

Jen co Lída dostala řidičský průkaz, ukořistila ji jako svou tvář automobilová značka Praga Baby a dostala svůj vlastní vůz tzv. pragovku v modré barvě, nejmodernější vozidlo, které jste v té době mohli na československých silnicích spatřit.

Lída si mohla dovolit nejnovější módní produkty. Přestože byla nádherná žena a propadl jí mnohý muž, sexuální ikonou se stala hlavně ve filmu Otakara Vávry Panenství, kde vystupuje na tehdejší dobu ve velmi svůdné scéně v lehkém negližé.

Sama Lída Baarová v osobním životě velmi ráda nosila krátké sukně nebo pánské kalhoty. V době své největší slávy byla pravidelným návštěvníkem módního salonu Hany Podolské, která pro ní také ušila některé kostýmy. Hana Podolská byla označována za československou Coco Chanel a její pravidelné zákaznice byly i Marie Baťová nebo Hana Benešová.

Ikonické byly také její šaty ve filmu Dívka v modrém, kde si zahrála hlavní roli po boku neochvějného svůdníka Oldřicha Nového. Mimochodem šlo o jeden z nejnákladnějších kostýmů tehdejší filmové československé tvorby. Režie se ujal Otakar Vávra a Lída Baarová se zde poprvé a naposledy setkala na filmovém plátně s Natašou Gollovou.

První film, který natočila Lída Baarová v Německu v roce 1935, se jmenoval Bakarola. Lída zde měla ztvárnit postavu krásky z italského venkova. Lídina postava správného českého děvčete – krev a mléko nebyla po vůli německému showbusinessu. Lída Baarová byla nucena podstoupit drastickou dietu (2 jablka denně), aby dostála režisérovým požadavkům. Také se musela učit německou fonetiku a výslovnost. Kostýmy pro film navrhl Arno Richter.

Lída Baarová vnesla svůj talent a krásu do československé, německé, italské a rakouské kinematografie.

The Guardian; IMDb; CzechFolks.com

DOMÁCÍ TVORBA HISTORIE MÓDY LÍDA BAAROVÁ LJUBA HERMANOVÁ BARKAROLA NATAŠA GOLLOVÁ ADINA MANDLOVÁ PRVNÍ REPUBLIKA PAUL POIRET 20. LÉTA 30. LÉTA PRAGA BABY PANENSTVÍ HANA PODOLSKÁ MARIE BAŤOVÁ HANA BENEŠOVÁ OTAKAR VÁVRA OLDŘICH NOVÝ DÍVKA V MODRÉM GERHARD LAMPRECHT ARNO RICHTER LADISLAV ŽÁK HELENA TŘEŠTÍKOVÁ

Související články

Tetování má dlouhou historii - ukážeme vám lidi, kteří byli těmi prvními

O tom, že je v poslední době tetování trend, není pochyb. Pro někoho trend, který zůstane na celý život, pro někoho životní styl a pro někoho důvod si o někom vytvořit zkreslený obrázek. 

 

Celý článek

Tradiční klobouky v moderním pojetí od značky TONAK pro podzim 2018

Elegance, styl, tradice a ruční práce se snoubí v nové kolekci pokrývek hlavy od ryze české řemeslné značky TONAK.

Celý článek

Kšiltovky: Jejich historie i aktuální podoba

Již brzy uplyne téměř 160 let od doby, kdy se začaly nosit první předchůdkyně dnešních kšiltovek. Tenkrát symbol baseballu, dnes symbol hip-hopu. Jaký byl vývoj tolik oblíbené pokrývky hlavy?

Celý článek

Minimalistická kolekce Pavla Brejchy pro jaro 2019 vás rozhodně nudit nebude

Sofistikované detaily, střídmost materiálů i barev v harmonicky ženské kolekci Pavla Brejchy. 

Celý článek

IMRECZEOVA povznesla v jarní kolekci 2019 business módu o level výš

Zdeňka Imreczeova uvedla jarní kolekci, v níž spojila kancelářskou módu s rozvolněnější a volnočasovou v barvách české trikolóry.

Celý článek

Jarní móda Zuzany Kubíčkové 2019 vás vytáhne do společnosti

Naprosto exkluzivními modely večerní módy zaplnila česká návrhářka Zuzana Kubíčková majestátní budovu Rudolfina. 

Celý článek

UMPRUM na MBPFW představil futuristický minimalismus

Slibný talent z řad návrhářů z prestižního ateliéru se zaměřil na transparenci i objem. 

Celý článek

Vzorované jaro ALTER ERA 2019

Návrhářky značky ALTER ERA se rozhodly propůjčit jarní kolekci 2019 kráse rostlinných vzorů a motivům inspirovaným cibulovému porcelánu.

Celý článek