dnes je 10.07.2020 a svátek má Libuše/Amálie

Má oblečení, které nosíme, psychologický efekt na naši náladu?

Přidat na Seznam.cz
Existuje vztah mezi barvami našeho oblečení a naší náladou? Odborníci tvrdí, že ano. To, jak se oblékáme, má vliv nejen na naše okamžité rozpoložení a naopak, ale také na míru našeho sebevědomí a s tím související úspěšnost toho, co právě děláme.

Právě jste se probudila do rána zalitého sluncem, v rádiu zahráli vaši oblíbenou písničku a v lednici na vás k snídani čeká ten výborný dortík z celozrnné mouky s tvarohem a ovocem, který pro vás upekla vaše nejlepší kamarádka. V práci vás čeká porada s vaší oblíbenou šéfovou a teď jen zbývá rozhodnout se, co si obléknout na sebe. Pokud všechna vaše rána vypadají takto a podobně, pravděpodobně je sluncem zalitý i váš šatník. Při dobré náladě totiž máme tendenci vybírat si světlé barvy nebo jejich kombinace. Nálada, se kterou se totiž rozhodujeme, jaký outfit si zrovna vezmeme na sebe, dále ovlivňuje i to, jak se cítíme během celého dne. V pravěku bylo oblečení jediným praktickým smyslem – udržet člověka v teple. Postupně se však začalo profilovat jako ukazatel sociálního postavení, blahobytu, vkusu a dokonce i osobnosti. Stalo se součástí kultury a důležitým milníkem společenského života. To vedlo k vytvoření určitých módních precedent, a tak vlastně vznikla i móda, jak ji známe dnes. Samozřejmě každý si v módě počíná individualisticky, a tak ani z hlediska psychologie nelze paušalizovat. V něčem ale psychologie přesto funguje.

Barva

Barva je často brána v potaz v rámci marketingových strategií. Červená a černá například odpuzují potenciální zákazníky, naopak zelená a modrá jsou pro naše smysl přátelské a vzbuzují důvěryhodnost. V módě je tomu trochu jinak. Červená je podle několika studií symbolem vášně a vzbuzuje v nás sebevědomí, černá je zase brána za seriózní barvu. Z hlediska evropských tradic je to bílá barva, která je brána za symbol čistoty a vzbuzuje v nás důvěru. Oranžová nebo zelená by nás zase měly nabýt energií a entusiasmem. Modrá je barvou inspirace a podle odborníků je právě proto jednou z nejpoužívanějších barev evropských návrhářů. Zde ale musíme dávat pozor, protože v některých kulturách je modrá považována za barvu smutku.

Střih

Věděla jste, že i střih může mít vliv na to, jak se právě cítíte? Podle odborníků rozhodně ano. Pokud se vám například nedařilo v práci nebo ve škole, v žádném případě se nedoporučuje uzavřít do teplákové soupravy, jakkoli se vám může zdát pohodlná. Někdy totiž pomůže, když sama pro sebe zvýrazníte své křivky. Zvýší vám to sebevědomí a možná dokonce nabídne i jiný pohled na svět, což opravdu potřebujete. Nemusíte totiž být krásná jen pro okolí, ale především se musíte cítit krásná sama pro sebe.

Vzorování

Zdá se vám, že právě móda vám diktuje, jaký design a jaké vzory nosit? Možná. Věděla jste ale, že i tento aspekt může mít vliv na vaši náladu nebo na to, co právě prožíváte? Pro ženu, která se cítí být krásnou a sebevědomou jsou jasnou volbou květiny, které jsou v dnešní době i velmi oblíbené, co se světových návrhářů týče. Ba naopak při smutku, nebo, když se cítíte nesvá, pravděpodobně sáhnete na blůzku s rovnými proužky v horizontální nebo vertikální podobě. Pokud volíte neobvyklé vzorování nebo kostky, může to znamenat pocit energie, ale i emocionální nestabilitu.

Studies.com; WhoWhatWear.co.uk; foto: Pexels.com

Přidat na Seznam.cz
DESIGN KRÁSA A ZDRAVÍ ZE SPOLEČNOSTI PSYCHIKA BARVY

Související články

Nový projekt ukazuje ženy po porodu takové, jaké jsou. S plnými tvary, jizvami i přirozenými nedokonalostmi

Ženské tělo ve většině případů nevypadá tak, jak nám prezentují časopisy a televize. Proto to, co jedni považují za vadu na kráse, jiní vnímají jako přirozenost, kterou nese jejich životní příběh Představíme vám projekt, který je upřímný a skutečně krásný.

Celý článek

Erik Bartoš: Vyrábět poctivě, udržitelně a férově kvalitní produkty, je prostě náročný proces

První kolekce, která je zároveň jeho diplomovou prací, ho nejspíš vystřelila na velkou profesní dráhu. Využili jsme chvilky času, který nám designer Erik Bartoš věnoval a položili mu pár otázek.

Celý článek

Global fashion agenda vydala prohlášení, v němž píše, jak by měl být módní průmysl udržitelnější

Spolek s názvem Global Fashion Agenda se zabývá udržitelností v oblasti módního průmyslu. Každý rok vydává program, který by měl přispět ke zlepšení nejen pracovních podmínek v tomto odvětví ale také více zařadit udržitelnost do módního světa.

Celý článek

Symbolika v módě: politická prohlášení ve světě módy

Black lives matter! Love sees no colour! Girl power! People are People! Toto je jen pár politicky motivovaných prohlášení, které se v minulosti objevily na módních modelech velkých značek. Patří politická prohlášení do módy? A jak přistupovat k módnímu průmyslu jako prostředku symboliky?

Celý článek

Koronavirus stál značku Nike 790 milionů dolarů

Akcie Nike klesly za dobu karantény o 4 %. Po celém světě však vzrostl online prodej a oblíbená sportovní značka tak počítá s rychlým vyrovnáním celkové ztráty.

Celý článek

Proč zůstáváme v nefunkčním vztahu?

Nejspíše si každý z vás na vlastní kůži vyzkoušel, jaké je to mít nefungující vztah. Otázkou ale zůstává, proč z takového vztahu nemůžete odejít? Je na vině strach, samota nebo něco jiného?

Celý článek

Kolekce náramků ALOve Iluze by Bára Nesvadbová pomáhá pětileté Leonce

Známá spisovatelka Bára Nesvadbová se spojila prostřednictvím svého nadačního fondu Be Charity s klenotnickou značkou ALOve a vytvořila kolekci náramků, které pomohou statečné Leonce, která se snaží vyhrát svůj boj za svobodnými krůčky.

Celý článek

Co zabalit na léto? Nezapomeňte na kontaktní čočky a sluneční brýle!

Dovolená klepe na dveře, a tak přemýšlíme, co si sbalit na cesty. Kosmetika a oblečení jsou samozřejmostí, ale jak myslíte na své oči? Zrakem vnímáte až 80 % informací a během volna si všechny vjemy chcete užít dvojnásob.

Celý článek