dnes je 24.09.2020 a svátek má Jaromír

Návrhářka Monika Vaverová tvoří kostýmy pro reklamu, film i počítačové hry

Přidat na Seznam.cz
Ve svém ateliéru MIMO Space vytvořila česká návrhářka již více než 430 unikátních kostýmů. Její práce je velmi precizní a jedinečná. Kostýmy pro filmy a reklamy tvoří již sedm let.

Pražský ateliér MIMO Space tvoří kostýmy pro umělce, sci-fi filmy i pro různé reklamy, stejně tak modely k propagaci značek.

„Nejčastěji tvoříme pro umělce a tanečníky, vyrobili jsme i řadu modelů z počítačových her pro herní veletrhy. Opravdovou výzvou jsou pak kostýmy určené před kameru, kde je případná nedokonalost hned vidět. U těch platí dvojnásob, že musí být kvalitně zpracované nejen po vizuální, ale i praktické stránce,“ vysvětluje Monika Vaverová, kostýmní návrhářka a zakladatelka ateliéru MIMO Space.


V MIMO Space vznikly repliky kostýmů z her jako Conqueror´s Blade, Warface a World of Tanks pro herní veletrhy GamesCom. Vaverová při nich hojně využila 3D tisku. Foto: Eva Hlavatá Zdroj: MIMO Space

Její práci jsme mohli vidět například v reklamě O2 Chytrá síť a v řadě hudebních videoklipů. „Nejtěžší je navrhnout střih tak, aby výsledek co nejblíže odpovídal zadání klienta, a současně byl technicky proveditelný. Vymyslet epický vzhled je jedna věc. Když ale přijde na reálné vlastnosti materiálů a jejich limitace, musíte občas původní zadání upravit,“ dodává návrhářka.


Foto: Eva Hlavatá Zdroj: MIMO Space

Spolupráce mezi kostýmním výtvarníkem zadavatele a tvůrčím ateliérem je podle ní klíčová: „Jedna strana ví, co chce, druhá zase, jak to udělat. Je důležité si to uvědomit, být k sobě otevření a vycházet si vzájemně vstříc.“

Originální kostýmy můžeme vidět nejenom na filmovém plátně, ale také při uměleckých vystoupení například v divadlech, na tzv. Stagewear nebo na módních molech. Spousta z nich vzniká především v zahraničí, ale umělce tohoto druhu najdeme i u nás v České republice. Právě v ateliéru MIMO Space vznikají kostýmy pro velké publikum.


V unikátním projektu Eagleborg Vaverová zkombinovala módu s 3D tiskem. Spolupracovala na něm s dílnou be3D. Foto: Lucie Zendlová. Zdroj: MIMO Space


Pětice unikátních kostýmů pro uměleckou skupinu Postrpoi vznikla kombinací UV materiálů, LED technologie i 3D tisku. Při vystoupení kostýmy doslova září. Zdroj: Postrpoi

Vaverová si zakládá na kvalitě zpracovaní, která odráží nejenom vizuál kostýmu, ale také jeho funkčnost. „Dělat skvěle vypadající kostým, ve kterém se člověk ani nepohne, mi nedává smysl,“ vysvětluje návrhářka, která je sama vystupujícím umělcem. Dobře proto rozumí nárokům na praktický outfit: Je důležité si s klientem vyjasnit, na co kostým potřebuje. Jeho účel, myšlenka vystoupení, intenzita používání, prostředí stage, nasvícení pódia, choreografie – to vše hraje velkou roli.“

Podle toho dále kostýmní tvůrce volí i vhodné materiály. Jednotlivé látky se liší váhou, prodyšností, odlišnou roztažností na délku a šířku. V tom je Vaverová velmi zkušená a netradiční řešení požadavků svých klientů jí upřímně baví. Nic podle ní není nemožné. Ráda proto hledá nové technologické postupy, kombinace s technologiemi, jako je 3D tisk i laserování, propojení s elektronikou či LEDizací. Nedávno Vaverová například dokončila unikátní kostýmy pro novou light show české skupiny Postrpoi, kde řadu těchto postupů aplikovala. Samotné kostýmy vznikaly bezmála čtyři měsíce, což je podstatně delší čas než obvykle. Většinou kostým od návrhu až po finální outfit trvá měsíc až dva. Ateliér MIMO Space se navíc zaměřuje na šití na míru, proto k nim chodí herci či tanečníci i z dalekých zemí.

„Úvodní měření i obě kostýmní zkoušky probíhají v pražském ateliéru, a je to příjemnější pro obě strany. My máme každý krok tvorby pod kontrolou a klientovi dáváme možnost nahlédnout do naší krejčovské dílny. Zjistí tak, že jeho kostým vytváří zkušené lidské ruce, a že je za tím spousta práce i léta praxe,“ uzavírá Vaverová.


Častou tvorbou z ateliéru MIMO Space jsou Stagewear outfity pro fire a light show. Řadu kostýmů Vaverová vytvořila i pro českou skupinu Pyroterra. Zdroj: Pyroterra Foto: Karel Koubek

mimospace.cz

Přidat na Seznam.cz
MÓDA DÁMSKÁ MÓDA PÁNSKÁ MÓDA DESIGN MONIKA VAVEROVÁ KOSTÝMNÍ NÁVRHÁŘ KOSTÝMNÍ NÁVRHÁŘKA KOSTÝM KOSTÝMY

Související články

Kouzlo nadčasovosti: Trendy, které nestárnou

Někdy je malé poohlédnutí do minulosti příjemnou záležitostí. A v módním průmyslu to platí obzvlášť! Vybrali jsme pro vás jen hrstku trendů, které byly vytvořeny v 70. letech a spousta z nich obstojí i dnes.

Celý článek

Čeští i slovenští designéři znovu šijí šaty na malé panenky v rámci charitativního projektu Helping Dolls

Charitativní projekt Pink Carpet: Helping Dolls přichází s pátým ročníkem. Na podzim se tak můžeme těšit na šaty českých i zahraničních návrhářů vyrobených na malé panenky.

Celý článek

Zahradní architektka Dana Makrlíková: Zahradu zahradou dělá láska majitelů k ní

Začínala jako redaktorka a moderátorka zpráv na ČT1, na Nově i v hlavních zprávách TV Prima. I když již nemoderuje, dodnes pomáhá s pořadem Polopatě. To hlavní, co ji baví a živí, jsou však zahrady a jejich design. Jaké to je být zahradním architektem a co vše to obnáší?

Celý článek

Podzim klepe na dveře. Jaké trendy ho ovládnou?

Babí léto je v plném proudu, a jestli se stejně jako my těšíte na podzim, který už klepe na dveře, věříme, že po tom, co vám ukážeme několik trendů následujících měsíců, se budete těšit mnohem víc.

Celý článek

Pánská kolekce Louis Vuitton v Tokiu v říši divů

Virgil Abloh je již několik let kreativním ředitelem značky Louis Vuitton pro pánské oblečení. Jako celý módní svět, i značka Louis Vuitton byla zasažena celosvětovou pandemií. Virgil Abloh však svou tvorbu nezastavil, a tak můžeme vidět jeho unikátní jarní kolekci 2021.

Celý článek

MBPFW: Vanda Janda předvedla dramatické siluety i hravé barvy

Poslední přehlídkový den pražského týdne módy předvedla svou kolekci i čerstvě třiadvacetiletá návrhářka Vanda Janda. Při vytváření kolekce se inspirovala divami, které ji nejvíce inspirují, a především pak svou babičkou Alicijou. 

Celý článek

Kožedělník Jan Planička: Jakékoliv činnosti musíte věnovat deset tisíc hodin, abyste v ní byli skutečně dobří

Umíte si představit, že zabalíte práci v kanceláři a začnete se věnovat klasickému řemeslu? A co víc, že budete muset k práci používat vlastní ruce? Honza Planička do toho šel a nyní je z něj kožedělník se slibnou kariérou, prací, která ho baví a spokojenou duší.  

Celý článek

Brad Pitt v podzimní kampani značky Brioni jako neodolatelný elegán

V úterý byla představena nová kampaň značky Brioni, v jejíž popředí stojí herec a producent Brad Pitt. Lehké strniště, polodlouhé vlasy a svůdný pohled berou ženy po celém světě.

Celý článek