dnes je 28.02.2020 a svátek má Lumír

Oslavy výročí republiky zahrnou módu a design

Přidat na Seznam.cz
Maastricht se již podesáté stává „městem módy“. Od 15. do 17. června se tady koná jubilejní ročník festivalu zaměřeného na módu a design Fashionclash 2018.  

Motto pro letošní rok zní „Fashion My Religion!“ Události se zúčastní více než 150 mladých designérů ze třiceti zemí, například z Německa, Itálie, Portugalska, Mexika, Peru, Austrálie, Finska, Polska a také z České republiky. Díky Českému centru Rotterdam se zde představí Michaela Čapková, mladá návrhářka, jejíž oděvní tvorba sklízí ovace doma i v zahraničí. Nizozemské publikum hodlá oslovit kolekcí inspirovanou výročím založení republiky.

Účast českých designérů na Fashionclashi se stává samozřejmostí až v posledních letech, a to zásluhou Dariny Zavadilové z designSupermarketu a Hany Schenkové z Českého centra Rotterdam. Vůbec poprvé se na světové scéně v Maastrichtu představili mladí čeští návrháři za podpory Českého centra v roce 2014. Podle Hany Schenkové oceňují Nizozemci především rukodělnou kvalitu, originál a kreativitu.

Oslavy stého výročí republiky lze pojmout mnoha způsoby, například vytvořením originální oděvní kolekce inspirované historií. Tuto formu zvolila talentovaná designérka Michaela Čapková. V loňském roce tady debutovala sólovou přehlídkou plastových pláštěnek, výsledek se dostavil okamžitě. Její prezentace byla zařazena v TOP 10 celého festivalu, což je v konkurenci matadorů z celého světa mimořádný úspěch. Zmínka o její kolekci byla dokonce v italské mutaci časopisu Vogue. Letos sem přijíždí s oděvními originály inspirovanými výročím republiky.

 

MICHAELA ČAPKOVÁ, MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA:

„Svou práci vnímám tak trochu jako výtvarný experiment, neboť s každou kolekcí hledám nové přístupy či pohledy. Mně osobně je blízká poloha vytváření čehosi nového. Výsledkem nemusí být finální ‚produkt‘, ale třeba i nový výtvarný přístup, proces nebo myšlenka jako základ pro další tvorbu nebo hledání.“  

Autorka zvolila koncepci inspirovanou vznikem republiky z celoročního ateliérového projektu Power of Identity – Memory Fashion Message. Výchozí ideou pro její dámskou kolekci je „proměna“. Oděv podává svědectví o vztahu člověka a historického artefaktu. Původně vznikl jako předmět sloužící potřebě, ale postupně se jeho funkce proměňuje - pozvedá do uměleckého díla (například po umístění do muzea). Pro originální sérii osmi modelů sestávající z patnácti oděvů se Michaela rozhodla zvolit tradiční český materiál kanafas. Z této látky se od 15. století šily peřiny, závěsy, utěrky, či tradiční sukně „konofasky“ (od slova konopí/původní vlákno) a jiné součásti prostého lidového oděvu. Výsledná forma vznikla propojením konkrétních artefaktů. Dva modely z této kolekce se představily už začátkem roku v Tokiu. Oděvy vyvolaly u Japonců velkou odezvu a tento úspěch přesvědčil návrhářku o výjimečnosti tématu.

#FASHIONCLASHFESTIVAL 

HANA SCHENKOVÁ, ČESKÉ CENTRUM ROTTERDAM:

„Spolupráce s Fashionclashem je inspirující v tom, že dáváme prostor talentovaným a zručným českým módním návrhářům a designérům. Organizátoři o ně mají velký zájem. Díky účasti tvůrců z České republiky se v Nizozemsku postupně zvyšuje povědomí o české módě a designu. Své práce zde v minulosti s velkým úspěchem představily Hana Frišonsová, Petra Ptáčková, Jana Mikešová, Linda Zabílková, Sofya Samareva a Nastassia Aleinikava, dnes již zavedená jména v oblasti módy a designu.“

Letošní Fashionclash má charakter třídenní módní „pouti“ (tzv. The Route) se zastávkami na šestadvaceti místech konání přehlídek, performancí, workshopů a debat. Hlavní část programu probíhá v SAM–decorfabriek, bývalé továrně na keramickou dlažbu značky MOSA v Maastrichtu. Zneklidňujícím mottem „Fashion My Religion“ se organizátoři snaží o dialog publika s návrháři na aktuální témata (móda a náboženství, tradice a modernita).

Přidat na Seznam.cz
MAASTRICHT FASHIONCLASH 2018 MICHAELA ČAPKOVÁ DARINA ZAVADILOVÁ HANA SCHENKOVÁ MÓDNÍ NÁVRHÁŘ DESIGNER KALENDÁŘ AKCÍ ZE SPOLEČNOSTI

Související články

Katka Říhová a Karel Kašák: Jaký vztah mají k módě

Říkají nám, jak se máme oblékat, ale návrháři to nejsou. Říkáme, jaké bude počasí, ale meteorologové nejsme. Vyzpovídali jsme dva nejoblíbenější moderátory počasí. Jaký vztah mají k meteorologii a jaký k módě? A že si tyto obory nejsou až tak cizí. Na to nám odpovídala Katka Říhová a Karel Kašák.

 

Celý článek

Raf Simons nastupuje jako pomocný kreativní ředitel do Prady

O tom, že by se Raf Simons mohl připojit k Miuccie Pradě, se spekulovalo již nějakou dobu. A konečně je to tady. Belgický návrhář nastoupí jako pomocný kreativní ředitel do Prady a společně s Miucciou představí první kolekci v září 2020.

Celý článek

Česká návrhářka Hana Zelenková: Muži se naučili řešit svůj zevnějšek a není jim jedno, co si obléknou

Módnímu návrhářství se věnuje prakticky od svých dětských snů a představ až po současnost. Nyní jí nejvíce baví módní besedy, hra s materiály i ženy a muži, kteří se nebojí být něčím originální. Jaké plány má česká návrhářka Hana Zelenková pro letošní rok?

 

Celý článek

Anna K. nabírá síly ve Špindlu. Hojně si užívá lyžování i dobrého jídla

Skiareál Špindlerův mlýn je vyhledávaným místem pro zimní radovánky a aktivní relax. Svou zaslouženou dovolenou si zde vychutnává i Anna K., která však prozradila, že i aktivní odpočinek nese svou daň.

Celý článek

Klára Haunerová: Móda a minimalismus

Zakladatelka a majitelka Institutu módní tvorby v Praze se zabývá přednáškovou činností ohledně fashion industry v Čechách a v zahraničí a propaguje udržitelnost v módním průmyslu. Svým počínáním ukazuje i ostatním návrhářům, že to jde dělat i jinak a přesto dobře! 

Celý článek

Nemáš Instagram? Jako bys nežil

Dnešní uspěchaná doba si vyžádala několik obětí, ale i mnoho užitečných aplikací. Už nedostáváme milostné dopisy, náš milý nečeká za oknem a nová restaurace už nebude mít hlášení v místním rozhlasu. Většina z nás je stále zahleděná do obrazovek svých chytrých telefonů.

Celý článek

Má oblečení, které nosíme, psychologický efekt na naši náladu?

Existuje vztah mezi barvami našeho oblečení a naší náladou? Odborníci tvrdí, že ano. To, jak se oblékáme, má vliv nejen na naše okamžité rozpoložení a naopak, ale také na míru našeho sebevědomí a s tím související úspěšnost toho, co právě děláme.

Celý článek

V centrále Louis Vuitton si pořídili druhý největší diamant na světě

Diamant velký jako tenisový míček - takovou raritu si pořídila do své centrály v Paříži značka Louis Vuitton. Jde přitom o druhý největší diamant na světě.

Celý článek