dnes je 18.01.2021 a svátek má Vladislav

Petra a Pavel Koutní: Do výroby zařazujeme recyklované přírodně barvené materiály a zaměřujeme se na pohodlí zákazníka

Přidat na Seznam.cz
Petra a Pavel Koutní přebrali tradici prostějovského oděvnictví. Jejich rodinná značka Koutný je známá nejen u nás, ale i v zahraniční. Mezi jejich tradiční zákazníky patří České dráhy, Policie ČR i dobrovolní hasiči. Jak se firma pere s krizí a jaký rozvoj plánuje do budoucna - zeptali jsme se v exkluzivním rozhovoru.

zdroj: Koutny.cz

Prostějovské oděvnictví má u nás mnohaletou tradici. S ní je v dnešní době spojováno právě jméno firmy Koutný. Jak složité však byly úplné začátky?

Při založení společnosti v roce 1995 se majitelé Pavel a Marcela Koutní rozhodli postavit novou výrobní halu včetně kancelářských a skladovacích prostor na „zelené louce“. Bohužel v té době byl nedostatek finančních prostředků, ale podařilo se, přes ručení osobním bytem majitelů a domem rodičů pana Koutného, vyjednat s bankou revolvingový úvěr, který byl navíc zajištěn pohledávkami. V té době se již rozjížděly zakázky pro České dráhy a Policii ČR, kde se spoléhalo na rychlou obrátku vložených finančních prostředků a záruku splatnosti vystavených faktur. Postupně se ustálily veškeré procesy a postupy pro vývoj, výrobu a realizaci zakázek. Všechny prvopočáteční potíže se zvládaly s velkým nadšením, odhodláním a vírou, že vše zvládneme.

Jaká je aktuálně na trhu nabídka práce? Je na Prostějovsku dostatek kvalifikovaných zaměstnanců v oděvnictví?

Kvalifikovaných zaměstnanců na trhu ubývá a je čím dál větší problém, najít zkušené odborníky. V tuto chvíli nové zaměstnance do výroby nehledáme, naštěstí máme minimální fluktuaci a lidé nám odcházejí až do důchodu. Náročnější situace bude za takových 10 let, kdy vyučených mladých švadlen bude na trhu práce minimum, jelikož učební obory na krejčovou již nejsou otevřené.

Koutný je typická firma založená na rodině, v ČR je takových firem stále méně. Co myslíte, že je v takové organizaci nejdůležitější?

Je důležité si rozdělit jednotlivé odpovědnosti a divize, aby bylo jasné, kdo za co zodpovídá. Také je samozřejmě důležité se navzájem respektovat a nesmí chybět ani důvěra.

Zdroj: Koutny.cz

Jak vás zasáhla zdravotnická krize?

Naše společnost je z více než 80 % založena na dodávkách a výrobě uniforem pro státní a zahraniční sektory. Naštěstí nedocházelo k výrazné redukci objednávek a firma si tak mohla zabezpečit podobný objem tržeb jako v minulých letech. Nicméně, od druhého čtvrtletí 2020, jsme se potýkali s poklesem výroby na výrobním závodě v Prostějově, kde pravidelně šijeme měřenky vycházkových uniforem pro Policii ČR. Byla zde nasmlouvaná pravidelná měsíční kapacita, která z důvodu Covid-19 byla pozastavena. Tento výpadek jsme byli nuceni řešit. Naštěstí se nám podařilo získat zakázku na jednorázové ochranné pláště, kterou jsme obdrželi jako podporu výroby ochranných prostředků českými firmami. Materiál nám dodávala společnost Juta a.s. Co se týče klasické konfekce, tak zde došlo k propadu tržeb o cca 40 %. Tuto divizi to zasáhlo výrazně, ale podařilo se získat alespoň částečné navrácení nákladů přes vládní podpůrný program Antivirus.

Myslíte si, že pandemie Covid-19 nějak změní celkový pohled na módní průmysl v České republice?

Obávám se, že poptávka po oblecích a formálním odívání bude mít pokles. V této chvíli je minimum příležitostí, kam by si měl muž vzít oblek. Ti, co obleky nosili, možná budou volit méně formální variantu a celkový přístup k pánské módě bude více volnočasový. Kvůli pandemii byla zrušena plesová sezóna 2020 a stejný osud ji čeká i v roce 2021.

Zdroj: Koutný.cz -  kolekce Koutný GREEN

Pocítili jste v tomto ohledu významný výpadek poptávky? Máte nějaký plán, jak tyto příjmy nahradit?

Pocítili jsme výpadek celkových tržeb, který odpovídá zavřením prodejen na 3 měsíce. Zatím se poptávka po oblecích příliš nezměnila. Zatím je stejný zájem o zboží jako v minulých letech, ale předpokládám, že poptávka po oblecích se sníží. Nyní připravujeme eshop, který spustíme začátkem roku 2021 a uvidíme, zda nám alespoň částečně pokryje ztráty z minulého roku.

Kam se bude v dalších letech upínat rozvoj firmy?

V roce 2019 a 2020 jsme měli rekordní investice do infrastruktury a rozšíření firmy. Postavili jsme nový logistický sklad, zmodernizovali modelárnu a kancelářské prostory a rozšířili prodejnu v Prostějově. V dalších letech se budeme zaměřovat na posílení pozice na zahraničních trzích v oblasti uniforem a v oblasti klasické konfekce na zvyšování tržního podílu v rámci České republiky.

Zdroj: Koutný.cz - kolekce Koutný GREEN

Vaše společnost se specializuje především na výrobu pánských obleků, co konkrétně zákazníkům nabízíte a o co je v poslední době největší zájem?

Pokud se bavíme o klasické konfekci, tak ano. Co se týče obleků a sak, tak je samozřejmě tlak na eco-friendly výrobky, kde se zpracovávají recyklované materiály nebo 100% přírodní materiály a udržitelné produkty.

Jak byste popsali typického zákazníka?

Muž, který chce být pěkně oblečen a cítí se v našich výrobcích dobře a pohodlně. Náš zákazník je rád, když mu poradíme, jaký outfit je vhodný na určitou příležitost. Velkou výhodu vidím v našem kvalifikovaném personálu, který ví, jaký produkt na určitou příležitost nabídnout, jaký materiál, střih a velikost je vhodný na konkrétní postavu.

Zdroj: Koutný.cz - kolece GREEN

V módním průmyslu zažíváme boom s tzv. udržitelností a společenskou odpovědností. Jak v tomto ohledu pracuje firma Koutný?

Část naší kolekce, která se jmenuje Koutný GREEN, je z recyklovaných materiálů, snažíme se tyto produkty zařadit co nejvíce do výroby. Materiály odebíráme od firem, které snižují zátěž na odpadní vody. Používáme přírodně barvené materiály a snažíme se vyrábět nadčasovou módu, která vydrží v pánském šatníku několik let.

Na jaké nové kolekce a projekty se mohou naši čtenáři těšit v nadcházejícím roce?

Budeme více zařazovat nejen recyklované materiály, ale v naší kolekci se zaměříme i na pohodlnost, a tak zákazníci mohou očekávat ještě více produktů z pletenin, jako jsou saka a kalhoty.

Zdroj: Koutný.cz - kolekce Koutný GREEN

Přidat na Seznam.cz
ROZHOVOR DOMÁCÍ TVORBA KOUTNÝ PROSTĚJOV PŘÍRODNÍ MATERIÁLY PÁNSKÁ MÓDA OBLEKY UNIFORMY

Související články

H&M odhaluje svou další designerskou spolupráci. Tentokrát s oblíbenou irskou návrhářkou SIMONE ROCHA

Již tradičně se společnost H&M pouští do oblíbených kolekcí ve spolupráci s největšími světovými designéry. Jinak tomu není ani tentokrát, za letošní kolekcí stojí uznávaná irská návrhářka působící v Londýně, Simone ROCHA.

Celý článek

Gabriela Dědičová bilancuje aneb jaký dárek nám TIAMI doporučí na Valentýna?

Společnost TIAMI již nemusíme dlouze představovat. Její šperky vynikají jemnou elegancí i úžasnou brilancí, která je spojená s nižší cenou díky laboratorním diamantům i udržitelnému rozvoji. Ten se stal hlavní strategií mladé české startup společnosti. 

Celý článek

Variace možností ukazuje česká značka Petiteé v kolekci pro rok 2021

Kolekce, která tentokrát není zaměřena pouze na svatební šaty, zahrnuje i luxusní kousky na slavnostní příležitosti. Návrhářka Petra Pitelková se ohlíží i na životní prostředí, například metodou upcyclingu.

Celý článek

Z ostudy kabát aneb ne všechny švy mají zůstat zašité

Koupili jste si právě nový kabát, oblek nebo třeba pouzdrovou sukni? Nemůžete se dočkat, až si tu nádheru poprvé oblečete a půjdete se v ní ukázat ven? Nezapomeňte na to, že některé střihově náročnější kusy oblečení mají kvůli ochraně spojené určité části k sobě a je na zákazníkovi, aby si je sám rozstřihl. Nechcete se přece připojit k té bohužel poměrně veliké populaci lidí, kteří už svým oblečením dávají najevo, jak jsou hloupí.

Celý článek

Eliška Trnka: Dřív bylo šití na míru považováno společností za službu, která je elitářská, to dnes už absolutně neplatí

Malé rodinné krejčovství Tessuto využívá měsíců, kdy se nejenom v České republice hodně věcí mění. Letité zkušenosti paní mistrové v krejčovském řemeslu odrážejí kvalitní práci, plnohodnotný servis i osobitý přístup. Jak rodinné krejčovství vzniklo i na co se zaměřuje, jsme se zeptali zakladatelky Elišky Trnky.

 

Celý článek

Módní padělky aneb trh s falešným zbožím

Nejen v České republice se rozmohl takový nešvar. Módní padělky, tzv. fake fashion se rozjíždí především během Vánoc. Proč lidé vůbec kupují a nosí padělky a jaké problémy to přináší módnímu průmyslu?

Celý článek

Mladá květinářka Eliška Krejčí váže květiny pouze z toho, co najde volně v přírodě

Pod značkou Plané květy najdete jednu mladou a talentovanou květinářku, která váže kytice úplně jinak, než jak jsme zvyklí z květinářství. Nejde ani tak o techniku vázání, ale o to, z čeho Eliška Krejčí kytice váže. Nepracuje s květinami šlechtěnými nebo dovezenými z velkých dálek. Používá rostliny, třeba i plevel, který najde na louce nebo u cesty.

Celý článek

Rozhovor s Petrem Matiskem: „Mnoho lidí definuje úspěch pomocí peněz, s čímž se rozhodně neztotožňuji”

IT specialista, podnikatel, konzultant marketingového myšlení a také lektor. Ukáže nám marketing z různých úhlů pohledu, představí nám svou knihu a předá cenné rady pro úspěšné podnikání.

Celý článek