dnes je 12.05.2021 a svátek má Pankrác

Roušky jako byznys aneb zbláznili jste se?

Přidat na Seznam.cz
Že je dnešní situace nelehká, o tom není pochyb. V množství informací ohledně COVID-19 nám nezbývá než důvěřovat vládě a odborníkům. Hlavně bychom se měli pokusit neztěžovat situaci profesionálům, kteří jsou tomuto virovému onemocnění vystaveni nejvíce a jsou na ně kladeny největší nároky, tedy lékařům, zdravotníkům a vědcům.

Jsem sice jen holka, co nedávno psala články o tom, jak si správně trhat obočí nebo co pěkného nám ukázali designéři na fashion weeku. A většinu návrhářů jsem uznávala jako kreativní osobnosti, které balancují na hranici umění a byznysu. Nenapadlo by mě, že se jednou tak strašně naštvu na ten svět, který mě přitahoval a chtěla jsem do něj aspoň malým dílem patřit. Ale v tomto bezčasí, kdy čísla nakažených stoupají, svět se zastavil a následky poneseme v určité míře všichni, se nemůžu zbavit pocitu, že právě někteří návrháři hodně překročili hranici vkusu a snesitelnosti.

O čem mluvím?

O instagramových postech některých influencerů a nových počinů značek. Kožené roušky s logem Louis Vuitton nebo Chanel, roušky pošité perličkami, roušky s Hello Kitty… Všechno okomentované hashtagem koronavirus, karanténa, stylová rouška…

Kdo neslyšel rozdíl mezi respirátorem a rouškou, tak by si měl okamžitě přečíst nějaké informace z relevantních zdrojů, například na oficiálních stránkách ministerstva zdravotnictví. Možná nemusíte vědět, co přesně je nanovlákno, ale lidé, kteří tyto “módní roušky” vyrábějí, promují nebo nedejbože prodávají, by to měli vědět určitě.

Nanovlákno je druh látky, která propouští větší částice jako třeba molekuly kyslíku, ale nepropustí malé částice, mezi jinými třeba ani viry. Jde o poměrně běžnou pomůcku, které jsme se dlouhá léta vysmívali. “Zas nějaký Japonci v rouškách a s foťákama v ruce.” V Japonsku se ale běžně tyto roušky nosí z důvodu toho, že jedinci nechtějí nakazit ostatní lidi, se kterými přijdou do kontaktu. Když si třeba nejsou jisti, jestli nejsou něčím nakaženi. Takže pokud máte na obličeji správnou roušku, znamená to, že jste společensky zodpovědný jedinec, ne nakažený vyvrhel.

Pokud se nechcete nakazit, tak potřebujete respirátor. Ale respirátor hlavně potřebují lidi, kteří riskují svoje životy, když se snaží zamezit dalšímu šíření pandemie nebo se starají o pacienty. Každopádně se vraťme k módě a designu, od toho tady přece jsem. Satén, kůže, perly, diamanty, nic z toho nefunguje. Ani ta netkaná látka spojená s bavlnou není úplně výhra, ale aspoň vám to zamezí sahat si na obličej a můžete tak dávat najevo, že nosit roušku není ostuda. Pokud jste nesehnali tu s nanovlákny.

Ale dělat z roušek byznys, prodávat je a zároveň vědět, že nejsou nikterak účinné, upozorňovat na sebe a svou značku ve spojitosti s koronavirem, který absolutně ovládl svět a zejména sociální sítě? To mi v pořádku nepřijde.

Ráda bych upozornila na to, že nekomentuji výrobky, které byly vyrobeny nebo promovány před vypuknutím pandemie COVID-19. Například NAUT, česká značka silně inspirovaná Asií, je nabízela už mnohem dříve. Roušky totiž opravdu patří i mezi módní doplňky, aby třeba zakryly ty zdravotnické, nebo jsou určeny jen k lehčí nepropustnosti. Vadí mi konkrétní situace spojení koronaviru a jakékoliv sebepropagace. Je čas omezit konzum, vrátit mezi nás lidskost, postarat se o nejbližší a o ty, co naši pomoc potřebují, a ne se snažit zviditelnit a vydělat na této katastrofě. Pojďme to co nejdůstojněji přečkat. Přeji všem pevné zdraví, ale hlavně zdravý rozum.

foto: archiv značek, pinterest.com

Přidat na Seznam.cz
#moda LIFESTYLE ZE SPOLEČNOSTI ZDRAVÍ KORONAVIRUS COVID-19 ROUŠKY MÓDNÍ ROUŠKY ZDRAVOTNICKÉ ROUŠKY

Související články

Zakladatel společnosti VANS zemřel ve věku 90 let

Paul Van Doren byl jedním z bratrů a spoluzakladatelů ikonických tenisek značky VANS. Zemřel v pátek 7. května 2021 ve věku 90 let.

Celý článek

Michaela Bakala: Ženskost není o značce ani o ceně, ale o osobnosti

Michaela Bakala - česká podnikatelka, zakladatelka České Miss, patronka mnoha významných projektů a v neposlední řadě také manželka jednoho z nejbohatších mužů Česka Zdeňka Bakaly.

Celý článek

Nezapomenutelné okamžiky v historii krásy a módy: Jane Fonda v módní mini sukni

Americká herečka, módní influencerka i politická aktivistka ve svém věku 83 let stále udává módní trendy. Který z nich je nezapomenutelný?

Celý článek

Andrea Stujová ve své knize Psaní se nečervená popisuje peprné chvíle svého života

Kdo z nás by nezažil trapnou situaci? Chvilku, na kterou bychom raději hned zapomněli a doufáme, že si nás v danou dobu nikdo nevšiml. Andrea Stujová je přímo magnetem na smůlu a své příběhy přenáší v humorné podobě do své knížky.

Celý článek

Calvin Klein má novou designérskou posilu

V naprosté tichosti se koncem února do módního domu Calvin Klein přidal nový designer, Willy Chavarria.

Celý článek

Značka Valentino se omluvila za svou kampaň, která urazila tradiční japonskou šerpu na kimono

Italský módní dům se omluvil poté, co zveřejnil kampaň v hlavní roli s modelkou Mitsuki Kimurou, známou jako Kōki. Na kampaň se strhla kritika z japonských platforem sociálních médií.

Celý článek

Námořnický styl podle princezny Diany

Princezna Diana je světová módní ikona. A tenhle titul jí už nikdo neodpáře. I dnes můžeme čerpat z jejího šatníku. Přichází totiž jaro a s ním i trend námořnických outfitů. Tipy přímo od Lady D jsou tu pro vás!

Celý článek

Hongkong trpí uzavřením obchodů luxusních značek

Hongkong trpí prudkým poklesem ekonomiky. Svůj podíl nese i uzavření obchodů luxusních značek, které často využívají Hongkong jako vstupenku na asijské trhy. Situace začíná být pro spoustu obchodů kritická.

Celý článek