dnes je 24.01.2021 a svátek má Milena

Rozhovor s pražským ševcem a designérem obuvi E. M. Lawartem

Přidat na Seznam.cz
V rozhovoru s pražským zakázkovým ševcem a designérem obuvi E. M. Lawartem jsme se dozvěděli, jak se člověk v dnešní době dostane k šití obuvi na míru, co taková práce obnáší a v čem spočívá její kouzlo.

Pracovat jako zakázkový švec dnes není příliš obvyklé, proč sis vybral toto povolání?
Měl jsem vždycky vztah k tomu, aby v mých rukách vznikalo něco fyzického. Už od dětství jsem si sám vyráběl různé věci, např. jsem si doma vytvořil vznášedlo, které mělo základní korpus z polystyrenu z bojleru. A jak jsem zkoušel různé materiály, postupně jsem se přes dřevo, kovy atd. dostal právě ke kůži. Až u ní jsem cítil jakousi symbiózu, zamiloval jsem se do ní. Časem jsem začal dělat věci, které jsem sám nosil a zjišťoval, že není vůbec jednoduché vytvořit na míru něco, co ti přesně sedne a přitom musíš počítat s tím, jak se to bude hýbat a měnit spolu s tělem a v žádném případě tě to nesmí v pohybu omezovat. Nejdříve vznikaly ochranné pomůcky a obutí pro šerm, kde byla velmi důležitá kvalita a dlouhá trvanlivost, pak jsem se pomalu dostal i k obuvi pro běžné nošení. Všechno jsem se učil za pochodu a právě to, že jsem boty sám nosil mi dalo nejvíc informací o tom, jak s kůží pracovat.

Co bylo klíčem k úspěchu?
Musel jsem dokázat s nadšením trpět v botách, které jsem si ušil. Důležité ale bylo, že jsem měl jasnou vizi a snažil se dělat lepší věci, než ty, které už byly vyrobené. Než jsem ale přešel od teoretického zájmu k tomu praktickému a začal jsem se touto prací skutečně živit, trvalo poměrně dlouho. Jako zakázkový švec a designér obuvi pracuji od roku 1995.

Můžeš ve stručnosti popsat průběh výroby Tvojí obuvi?
Ušití jednoho páru obuvi pro nového klienta trvá přibližně tři měsíce. Dohodneme si schůzku u mě v dílně, abychom se domluvili, jaké boty si klient přeje a změříme velikost nohy. Na základě toho vyrobím prototyp kopyta a ten pošlu kopytářovi na Moravu. On mi zašle zpět pár kopyt, které se ještě dál upraví přesně podle měr. Poté ušiji zkušební boty, v nichž se zákazník týden prochází, aby se zjistilo, co je špatně. Pak se znovu sejdeme, provizorní boty rozřežeme, ukážeme si, co je ještě nutné vylepšit a já podle toho ušiji finální pár. Stálí zákazníci už u mě mají svoje kopyta a míry, takže můžou jen zatelefonovat, co by si přáli a do měsíce mají boty hotové. Pokud jde o cenu, v současnosti u mě začíná na 42 tisících, což je jeden z důvodů, proč za mnou jezdí i zahraniční zákazníci. Ve světě totiž obuv na míru stojí v přepočtu minimálně 70 tisíc korun.

Čím se dají takové klasické boty ozvláštnit?
Je třeba rozlišovat společenskou botu určenou pro oficiální příležitosti od volnočasové obuvi, tedy oxford a derby. Rozdíl je ve způsobu šněrování, mají stejný obvod, ale společenské oxfordky na rozdíl od derby musí být pevně zašněrované, protože se nosí k obleku s kravatou. Kromě základních čtyř typů samozřejmě dělám i jejich nejrůznější mutace. Všechny boty kromě mokasínů se navíc vyrábějí i ve variantě ke kotníkům. Důležité je, že na luxusních botách vždy plní daný prvek svoji funkci, např. i ozdobná přezka se skutečně používá jako přezka. Navíc tato obuv stojí nad pomíjivými trendy, a proto nikdy nevyjde z módy.

Přicházejí zákazníci častěji s vlastními nápady, nebo si raději nechají poradit od Tebe?
Mnohdy je to tak, že se stávají mými fanoušky a chtějí tedy boty ode mě. Většinou sami přijdou s představou, kterou potom společně doladíme. Pochopitelně mi dělá radost, když další zákazníci chtějí boty, které už jsem pro někoho udělal, protože se jim líbí.

Šiješ si boty na míru i pro sebe?
Ano, zpočátku jsem tak zjišťoval, jestli budou boty nositelné a šiju si je i dnes, nemůžu přece chodit v botách od někoho jiného. Výjimku pochopitelně tvoří sportovní obuv vyráběná z úplně jiných materiálů naprosto odlišnou technologií.

Na podzim chystáš dámskou limitovanou edici, o jaké boty půjde?
Nyní je vyrobená první série kopyt, půjde o praktické a pohodlné boty s nízkým podpatkem na denní nošení, tedy pokud si pořídíte minimálně 2 páry na střídání. Prodávat se budou přímo v jednom z pražských designových obchodů.

Pořádáš setkání ševců a kurzy výroby obuvi...
Ano, setkání přátel kůže, jak já říkám, organizuji, abych mezi námi udržel konektivitu, potkají se tu nejen ševci, ale i dodavatelé kůží a další profesionálové v oboru. Letos se koná již 4. ročník. A kdo ví, jednou třeba znovu vzniknou i cechy řemeslníků, které by samozřejmě dnes fungovaly jinak než ty, které známe z minulosti.

Také pořádám dva typy kurzů šití obuvi a doplňků, intenzivní pro profesionála, který se chystá živit jako zakázkový švec, ten trvá 5 dní a vyjde zhruba na 40 tisíc korun. Účastníci mají v jeho rámci jedinečnou možnost naučit se v praxi to, co většinou znají jen z teoretického hlediska.

A pak dělám třídenní tematické kurzy pro skupiny, do nich se nejčastěji hlásí studenti módních škol. Maximální počet lidí, které učím, je 5 a pro všechny celkově stojí tento kurz 25 tisíc.

 

 

Děkujeme za rozhovor.

 

Zdroj obrázků: archiv EML, lawart.cz

Přidat na Seznam.cz
MÓDNÍ PŘEHLÍDKY A NÁVRHÁŘI ERIK MARTIN LAWART PRAŽSKÝ ZAKÁZKOVÝ ŠVEC DESIGNÉR OBUVI OBUV NA MÍRU

Související články

Britský romantismus v nové pre-fall kolekci módního domu Alberta Ferretti

Z nové pre-fall kolekce módní návrhářky Alberty Ferretti přímo sálal britský venkovský romantismus. Ten byl podpořen zejména typicky ženskými detaily, večerními a zároveň denními modely a také zemitými odstíny.

Celý článek

Nová valentýnská kolekce značky Savage x Fenty v hlavní roli s Rihannou

Valentýn se blíží a zpěvačka Rihanna odtajnila se svým týmem novou lingerie kampaň s názvem Fenty x Valentyne's Day. Dominantní barvou spodního prádla byla samozřejmě červená ve všech svých podobách. 

Celý článek

Tod's Pre-fall 2021 aneb když se pragmatismus spojí s individualitou

Jak vypadá, když se spojí pragmatismus s individualitou? Kreativní ředitel Walter Chiapponi měl velmi jasnou představu, kterou v nové pre-fall kolekci značky Tod's na rok 2021 ukázal. 

Celý článek

Variace možností ukazuje česká značka Petiteé v kolekci pro rok 2021

Kolekce, která tentokrát není zaměřena pouze na svatební šaty, zahrnuje i luxusní kousky na slavnostní příležitosti. Návrhářka Petra Pitelková se ohlíží i na životní prostředí, například metodou upcyclingu.

Celý článek

Pre-fall kolekce Etro se nesla v bohémském sedmdesátkovém duchu

Kreativní ředitelka Veronica Etro navrhla luxusní kolekci oděvů určenou pro pobyt doma. Jednotlivé kousky jsou nápadité, protože se dají snadno kombinovat a jsou okořeněné nádechem klasického Etro haute-bohémského stylu. 

Celý článek

Chiuri předvedla optimistickou pre-fall kolekci Dior plnou hravých barev

Kreativní ředitelka Maria Grazia Chiuri vyměnila svou typickou zemitou paletu odstínů za hravější. Barvy sytě růžové, červené, zelené, blankytně modré nebo stříbrné dominovaly nové pre-fall kolekci 2021, stejně jako zvířecí potisky.

Celý článek

Kolaborace Fendi X Chaos přinesla technologickou kolekci s retro nádechem

Spolupráce módního domu Fendi a značky Chaos přinesla technologickou kolekci. Ta je luxusnější alternativou k běžným doplňkům, protože sem spadají například pozlacené kryty na mobil, pouzdra na chytré hodinky nebo různé přívěsky. 

Celý článek

Zimní vrstvení a retro elegance v podání francouzské značky Celine

Druhá část zimní kampaně značky Celine v kolaboraci s modelkou Fran Summers byla odhalena. A znovu se jedná o něco, co bude chtít mít v šatníku každá žena. 

Celý článek