dnes je 20.11.2018 a svátek má Nikola

Skrývá se za udržitelnou módou vysoký profit? Módní společnosti zjišťují, že ano

Módní revoluce? Někteří tvrdí, že ano. Takto rozsáhlou transformaci v myšlení firem a zákazníků módní průmysl ještě nepamatuje.

Rychlá, levná a nebezpečná

Módní průmysl je podle několika studií hned druhý nejvíce odpadní průmysl na světě, týká se to hlavně fenoménu udržitelného rozvoje, jenž měří odpadovost jednotlivých odvětví na základě ekologické stopy. Příčinou toho je možná tzv. fast-fashion neboli rychlá móda, která stále módnímu průmyslu dominuje. Motivace firem k rychlé produkci nezávisle na kvalitě je především snižování nákladů, v ekonomii konkrétně se tento fenomén nazývá - náklady obětované příležitosti, které firmy masové produkce díky i stejně masové poptávce minimalizují. Trh se však neustále mění, a tak se dnes módní firmy musejí vypořádávat s dalším trendem tzv. sustainable fashion – udržitelné módy, kde v posledních letech poptávka prudce vzrostla. Tento trend můžeme pozorovat nejvíce ve vyspělých státech, kde je důchod (příjem obyvatelstva) vysoký.

Změnu chce sám zákazník

To, v čem je udržitelná, a tedy i k přírodě šetrná móda specifická, jsou popudy, které zákazníka vedou k tomu, si produkt koupit. U této módy, totiž nezáleží zákazníkovi pouze na ceně či mezním užitku, který koupí získá, ale především také na tom, jakým způsobem bylo oblečení zpracováno či zda je z přírodního materiálu. Toto je zásadní obrat a vlastně i taková menší průmyslová revoluce v obchodě s módou. Tento fenomén, zdá se, rychle pochopily a aplikovaly společnosti jako například H&M, Zara a Forever 21, které v posledních pěti letech konstantně inovovaly své výrobní, prodejní a zároveň i komunikační způsoby. Tyto společnosti tak pomáhají zákazníkům uvědomit si, že přestože jim společnosti se zaměřením na rychlou masovou produkci nabízejí oblečení za velmi nízké ceny, co se týká budoucnosti a životního prostředí, nadělají více škody než užitku.

Zisk pro společnosti, značky i přírodu

Podle business studie webové stránky The Balance se v USA ročně vyprodukuje 15 milionů tun textilního odpadu. Je to číslo, které se v průběhu 20 let zdvojnásobilo a dále exponenciálně roste. Likvidace takového množství rozhodně není ekologicky šetrná ani levná záležitost. Možná právě proto narůstá počet společností, které se snaží přetransformovat svoji produkci a ukazují, že je možné produkovat trendy oblečení s minimálním dopadem na životní prostředí. Rozhodně je to investice, která se v budoucnu může sama zhodnotit.

Jeden cíl, jedna mise

Mezi nejvíce ekologické módní značky patří Kathleen Talbot, Reformation, Rami Helali, Kotn, Chelsea Mazur či People’s Product. Udržitelná móda může být také skvělým prostředkem pro získání nových partnerů v módním průmyslu. Toho je důkazem třeba kanadská značka Kotn. Všichni mají jeden cíl, jednu společnou misi.

Čísla nelžou

To, že udržitelná móda může produkovat větší zisk než móda rychlá, už dokazují samotná čísla. Například značka Reformation, která byla založena v roce 2009, zhodnocovala od roku 2014 rok po roce o 60 % a do roku 2017 dosáhla obratu 100 milionů dolarů. Kont vzrostl o 30 %, tento rok expandoval na americké trhy a v listopadu otevře svůj první kamenný obchod ve Vancouveru.

Dlouhodobé plány pro další generace

Velké firmy jako Levi’s či H&M a Zara se zaměřují spíše na dlouhodobé stratege. Například Levi’s má zpracovanou dlouhodobou koncepci, která je v počátcích realizace, a to inovace výrobních procesů jean za použití co nejmenšího objemu vody. Výzkum možností byl spuštěn již v roce 2011 a podle informací Business for Fashion je v cílové části. H&M má zase rozpracovanou koncepci až do roku 2040. Jedná se o kompletní transformaci módy H&M jako takové a vlastně první vlaštovkou byla kolekce Counscious v roce 2012.

HuffPost; Forbes; Business for Fashion

UDRŽITELNÁ MÓDA UDRŽITELNOST PŘÍRODA PŘÍRODNÍ MATERIÁLY BLUE JEANS LEVISKY ZE SPOLEČNOSTI DĚJE SE AKTUÁLNĚ NOVINKY MÓDNÍ PRUMYSL

Související články

Nový trend - džíny s perličkami

Nejsme první ani poslední generace, která má slabost pro perly. Mezi novými trendy jsou perličky doslova hvězdou, točí se kolem nich skoro vše. Od sponek do vlasů, přes svetry až k samotným kalhotám. Máte je už doma i vy?

Celý článek

Ralph Lauren bude pasován na rytíře za svůj přínos módě a lidský přístup

Úspěšný návrhář obdrží nejprestižnější ocenění za svou celoživotní práci, lidský přistup a dobročinnost. Oslavuje také 50 let své značky!

Celý článek

Ztracená svatební korunka Věry Čáslavské je opět na světě

Byla to událost roku. Československá sportovkyně, miláček národa Věra Čáslavská se vdává. Pompézní svatba si žádá i krásný outfit. Všichni chválí jak svatební šaty, tak okrasnou korunku.

Celý článek

Co si oblékly vévodkyně Meghan a Kate na oslavu 70. narozenin prince Charlese?

Prince Charles oslavil své významné kulatiny. Na jeho oslavě nesměla chybět ani Meghan Markle a Kate Middleton. Co si vévodkyně oblékly?

 

Celý článek

Zprávy z módy: Umělecký ředitel Lucas Ossendrijver odchází z módního domu Lanvin

Tento krok přichází v návaznosti na rozsáhlé změny ve francouzském módním domě, který má nového majitele, společnost Fosun International.

Celý článek

Značka Victoria's Secret se omluvila za nevhodnou poznámku o transgender modelkách

Dlouho očekávaná gala přehlídka Victoria's Secret v NYC byla nejen plná obdivu, ale také nechtěných emocí, které vzbudilo vyjádření Eda Razeka, ředitele marketingového oddělení značky, o transgender modelkách.

Celý článek

První výletní show značky Chanel doplula do Bangkoku

Loď francouzské značky Chanel ve spolupráci s designem zpěváka Pharrella Williamse již vyplula. Nyní je k vidění v Bangkoku.

Celý článek

Zprávy z módy: Meghan Markle odmítá nosit šaty své kamarádky návrhářky Victorie Beckham

Krásná vévodkyně na sebe prozradila i to, co nechtěla. Značku Victoria Beckham odmítá z jednoho jediného důvodu!

Celý článek