dnes je 20.09.2020 a svátek má Oleg

Symbolika v módě: politická prohlášení ve světě módy

Přidat na Seznam.cz
Black lives matter! Love sees no colour! Girl power! People are People! Toto je jen pár politicky motivovaných prohlášení, které se v minulosti objevily na módních modelech velkých značek. Patří politická prohlášení do módy? A jak přistupovat k módnímu průmyslu jako prostředku symboliky?

Každým rokem nás učí nejen sami návrháři, ale především módní týdny, že k módě silná prohlášení prostě patří. Symbolika v oblékání a vyjádření názoru je neodmyslitelnou součástí společnosti. V poslední době se však na poli módy rozmohl trend nejen prohlášení o módě jako takové, ale především vyjádření politická. Otázkou však je, zda politika vůbec patří k módě. Politická móda se začala prosazovat především v USA. Vlivem sociálních médií, influencerů, ale i v rámci průběhu velmi vypjatých prezidentských voleb se ke slovu dostávali slavní návrháři a designéři společně s politickými prohlášeními některých topmodelek. Tento trend se rozšířil do celého světa, a tak se pojďme podívat na známé příklady politických prohlášení v módě:

1. Tommyland show

Modelky v čele s Gigi Hadid v LA doslova šokovaly zvláštním revolučním doplňkem ve formě bílých šátků s hashtagem Tied Together, který měl učinit jasné prohlášení na podporu solidarity, lidské jednoty a inkluzivity uprostřed rostoucí nejistoty.

Zdroj: Hollywood Reporter

2. Anniesa Hasibuan

Indonéská designérka byla revolučním návrhářem roku 2018. Poprvé v historii představila na NYFW kolekci, ve které všechny modelky měly na hlavě šátky - hidjaby. Později byla návrhářka odsouzena a uvězněna na 18 let za podvod.

Zdroj: Fashionista.com

3. Melania Trump

Opravdu nejhorší možnou chvíli pro politické vyjádření si zvolila Melania Trump, manželka amerického prezidenta Donalda Trumpa. Pro návštěvu oblasti poškozenou hurikánem si oblékla bundu s nápisem "I really don't care, do u?". Co tím první dáma USA chtěla říci obyvatelům státu, kterým se prohnala ničivá bouře, lze jen těžkou přehlédnout.

Zdroj: NYTimes

4. LSR show

Designér mexického původu Raul Solis nastartoval svou módní show s modely, které na sobě měly spodní prádlo s nápisy "F*ck Your Wall” a “No Ban, No Wall”. Byla to reakce na politický počin amerického prezidenta Donalda Trumpa, který začal mezi USA a Mexikem stavět zeď, která má zabránit ilegálnímu přechodu mexických uprchlíků na území USA.

Zdroj: HuffPost

5. Pyer Moss

V neposlední řadě nesmíme opomenout v dnešní době velmi aktuální hnutí za Black Lives Matter. Kauzou afroameričana Floyda, která odstartovala řadu protestů v USA, ale i v Evropě, se inspiroval návrhář Kerby Jean Raymond, který uvedl novou kolekci s designovými prvky jako cákance krve, zbraně a silné nápisy jako "I can't breathe", "Babylon is falling" a "They have names".

Zdroj: Pinterest

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI POLITIKA RASISMUS NYFW

Související články

Cardi B je tváří zimní kampaně Balenciaga

Minulý týden otřásla Twitterem úžasná novinka, kterou na svém účtu zveřejnila známá raperka Cardi B. Bude spolupracovat se značkou Balenciaga. A první grafické vlaštovky upozorňují, že se máme na co těšit.

Celý článek

Tour de France: Legenda o žlutém trikotu

I letošní ročník slavného cyklistického závodu Tour de France se pomalu chýlí ke konečné etapě, kdy závodníci projedou hlavním městem Francie - Paříží. Francouzské cyklistické žně nejsou pouze o sportu, ale také překvapivě o módě. Podívali jsme se proto na historii legendárních trikotů.

Celý článek

Značka Estée Lauder po obvinění z rasismu stahuje určité produkty z prodeje

Značka Estée Lauder stahuje z prodeje a znovu reviduje veškeré své produkty. Děje se tak v souvislosti s obviněním, že některé produkty jsou rasistické. Kritika míří především na zesvětlovací kosmetické produkty.

Celý článek

Zahradní architektka Dana Makrlíková: Zahradu zahradou dělá láska majitelů k ní

Začínala jako redaktorka a moderátorka zpráv na ČT1, na Nově i v hlavních zprávách TV Prima. I když již nemoderuje, dodnes pomáhá s pořadem Polopatě. To hlavní, co ji baví a živí, jsou však zahrady a jejich design. Jaké to je být zahradním architektem a co vše to obnáší?

Celý článek

Jděte k volbám! Vyzývají americké módní značky

Silná prohlášení provázejí americké volby od nepaměti. Polarizující se společností se však ke slovu dostávají i módní značky, designéři i retaileři. Mají totiž pro voliče jeden důležitý vzkaz: „Jděte volit!"

Celý článek

Kožedělník Jan Planička: Jakékoliv činnosti musíte věnovat deset tisíc hodin, abyste v ní byli skutečně dobří

Umíte si představit, že zabalíte práci v kanceláři a začnete se věnovat klasickému řemeslu? A co víc, že budete muset k práci používat vlastní ruce? Honza Planička do toho šel a nyní je z něj kožedělník se slibnou kariérou, prací, která ho baví a spokojenou duší.  

Celý článek

Brad Pitt v podzimní kampani značky Brioni jako neodolatelný elegán

V úterý byla představena nová kampaň značky Brioni, v jejíž popředí stojí herec a producent Brad Pitt. Lehké strniště, polodlouhé vlasy a svůdný pohled berou ženy po celém světě.

Celý článek

Diskuze a přednášky nejenom o udržitelnosti představí během Mercedes-Benz Prague Fashion Week SmetanaQ Talks

Dlouhodobý koncept v podobě mikro konference v rámci oficiálního programu na MBPFW proběhne ve dnech od 9. do 10. září. Těšit se můžeme na diskuzi o udržitelnosti, identitě i hranic v módě.

Celý článek