dnes je 29.10.2020 a svátek má Silvie

Tour de France: Legenda o žlutém trikotu

Přidat na Seznam.cz
I letošní ročník slavného cyklistického závodu Tour de France se pomalu chýlí ke konečné etapě, kdy závodníci projedou hlavním městem Francie - Paříží. Francouzské cyklistické žně nejsou pouze o sportu, ale také překvapivě o módě. Podívali jsme se proto na historii legendárních trikotů.

zdroj: sport.fr

Bora, Jumbo-Visma, Movistar, Astana nebo CCC. Pokud vám tyto názvy cyklistických týmů něco říkají, je dosti možné, že jste fanouškem francouzského svátku všech cyklistů Tour de France. I letošní roční, který se potýkal s novým problémem - coronavirem, se pomalu ale jistě chýlí ke svému konci a Francie i celý svět netrpělivě očekává, kdo se stane vítězem tohoto několika etapového souboje o "maillot jaune" - žlutý trikot. Žlutý trikot je označení pro žlutý dres, který má právo nosit vítěz průběžné klasifikace etapového závodu.

Zdroj: Sport.fr

Souboje na trati i v businessu

Proč právě žlutý trikot je symbolem vítězství na Tour? Nositel žlutého trikotu je totiž prozatímním celkovým vítězem celého závodu. V průběhu etap tak může putovat od nositele k nositeli od jednoho týmu k dalšímu. Trikot je největší ocenění, které může závodníka během etap potkat. Kromě fyzického sportu se o tento trikot závodí i na poli businessu. Firmy jako Nike, Peugeot, Škoda, Renault  banka LCL i další známé francouzské banky platí statisíce, aby jejich logo mohlo být právě na tomto trikotu.

Zdroj: Claire Dubois - Belga

Bez výrazu

Než se žlutá stala žlutou, byla překvapivě symbolem vítězství barva zelená. V první dekádě závodění na Tour de France se jako symbol vedení závodu používala zelená páska na paži. Páska však vůbec nebyla výrazná a reportérům dělalo problém identifikovat, kde se zrovna závodník v pelotonu nachází. Zakladatel závodu Henri Desgrange tak přišel s nápadem, jak zviditelnit vedoucího závodníka. Na žlutou barvu přišel podle papíru, na který byl tištěn magazín L'Auto, který tehdy závod pořádal.

Zdroj: Touch.sk

Divácký ohlas

A tak vznikl žlutý trikot. Ten měl u diváků, novinářů i organizátorů obrovský úspěch. Pomohl v orientaci i amatérům, kteří se v cyklistice vlastně ani nevyznají. V průběhu let tak přidali také zelený trikot pro sprintery a puntíkovaný trikot pro vrchaře, tedy ty závodníky, kteří vedou v bodech za sprint nebo za vrchařské prémie, které se v závodě sbírají především v horských etapách v oblasti francouzských Alp. Na konci závodu je pak udělován také bílý trikot, který vyhrává nejmladší závodník pod 26 s nejrychlejším časem.

Zdroj: Cycling Weekly

"Nechci být terčem!"

Žlutý trikot mohl spatřit světlo světa v roce 1913, kdy organizátor závodu požádal vedoucího závodníka v klasifikaci Belgičana Philippa Thyse, aby si jej oblékl. Thys však odmítl s tím, že by byl moc viditelný, a tak by se stal terčem pro své rivaly. Prvním závodníkem, který se do žlutého trikotu opravdu oblékl, byl tak Francouz Eugène Christophe, který v roce 1919 vyhrál první etapu závodu. Žlutý trikot má za sebou i několik zvláštních afér. V ročníku 1958 a 1987 se ve žlutém trikotu vystřídalo rekordních osm cyklistů. A pouze třikrát v historii si jeden jezdec pohlídal svůj žlutý trikot od začátku první etapy do slavnostního dojezdu do Paříže. A za sebou máme i případ, kdy na konci etapy stanuli na prvním místě 2 závodníci současně se shodným časem. Tehdy bylo rozhodnuto, že žlutý trikot oblékne ten, který vyhrál úvodní časovku.

Zdroj: QuickStep-official

Žlutý trikot, který vznikl vlastně náhodou, se stal legendou celé Tour de France. Závod provází několik specializovaných registrovaných obchůdků, ve kterých mohou fanoušci Tour de France identický trikot zakoupit. Ten s vůní vítězství je však jeden jediný. O něm se letos rozhodne 20. září.

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI SPORTOVCI CYKLISTÉ CYKLISTIKA FRANCIE PAŘÍŽ SPORTOVNÍ OBLEČENÍ

Související články

Lucie Vondráčková nafotila kalendář s vlky

Pes křížený s vlkem po boku dvanácti českých a slovenských osobností je hlavním tématem dobročinného kalendáře. Letos se do něj zapojili například Vladimír Polívka, Petra Hřebíčková, Bára Mottlová, Milan Peroutka, Monika Absolonová, Pepa Kůrka nebo také herci Jiří Dvořák a Igor Orozovič.

Celý článek

Plus size modelové jako hvězdy módních kampaní

Trend vyhublých modelek pomalu ale jistě ustupuje. Nahrazují je lidé s realistickými proporcemi, kteří mají blíž k běžnému zákazníkovi. Sami modelové se teprve probírají z šoku, že i oni, kteří nikdy nevěřili, že by se ve světě modelingu mohli prosadit, jsou nyní hvězdami. 

Celý článek

Outfity na pracovní pohovor: první dojem je nejdůležitější

První dojem je bezesporu velmi důležitý. Zvláště pak pokud se jedná o potenciální budoucí práci. Poradíme, jak zaujmout svým outfitem na pracovním pohovoru. Na módních trendech může záviset i váš dojem!

Celý článek

Vnučka Lamborghiniho se vdala

Potomek slavného výrobce aut Elettra Lamborghini se vdala. Vnučka zakladatele slavné automobilky Ferruccia Lamborghiniho se provdala za holandského producenta Nicka van de Walla. Svatba plná luxusu se konala v Itálii.

Celý článek

Pavel Berky spojil své vášně a vytvořil kolekci kuchyňských zástěr, utěrek a kvalitních prkének

Móda a vaření jsou paralelně velkými koníčky návrháře Pavla Berky, o čemž nás přesvědčuje nejenom povedenými kolekcemi s nadčasovou módou, ale také svou účastí v MasterChef, kde si vaření naprosto užívá. Nyní si pro své fanoušky připravil kolekci kuchyňských doplňků.

Celý článek

Čeští i slovenští designéři znovu šijí šaty na malé panenky v rámci charitativního projektu Helping Dolls

Charitativní projekt Pink Carpet: Helping Dolls přichází s pátým ročníkem. Na podzim se tak můžeme těšit na šaty českých i zahraničních návrhářů vyrobených na malé panenky.

Celý článek

Cardi B je tváří zimní kampaně Balenciaga

Minulý týden otřásla Twitterem úžasná novinka, kterou na svém účtu zveřejnila známá raperka Cardi B. Bude spolupracovat se značkou Balenciaga. A první grafické vlaštovky upozorňují, že se máme na co těšit.

Celý článek

Značka Estée Lauder po obvinění z rasismu stahuje určité produkty z prodeje

Značka Estée Lauder stahuje z prodeje a znovu reviduje veškeré své produkty. Děje se tak v souvislosti s obviněním, že některé produkty jsou rasistické. Kritika míří především na zesvětlovací kosmetické produkty.

Celý článek