dnes je 06.08.2020 a svátek má Oldřiška

Umění, erotické romány a hlavně džíny - to byl svět Glorie Vanderbiltové

Přidat na Seznam.cz
V pondělí zasáhl módní svět tragická zpráva. Módní návrhářka a jedna z průkopnic denim džínů Gloria Vanderbilt podlehla ve svých 95 letech rakovině žaludku. Pojďte si s námi připomenout její odkaz, kterým navždy změnila svět oblékání.

Její podpis zná celý svět

Každý z nás má doma alespoň jeden pár těchto oblíbených kalhot - modré džíny, které byly původně zamýšleny jako součást pracovního oděvu pro muže, se postupem času vypracovaly na přední příčky v oblíbenosti po celém světě. Málokdo ale ví, že denimky, jak je známe dnes, jsou dílem jedné jediné osoby - Glorie Vanderbilt. Ano, byla to právě ona, kdo vzal mužský pracovní oděv, a snažil se jej přizpůsobit do moderní podoby. Její hlavní ideou bylo vytvořit pohodlné módní kalhoty pro ženy. Proto základním úkolem bylo uzpůsobení střihu dámských kalhot, a to v okolí boků a pasu rozšířené a plastičtější a v dolní části zase tvarované a užší. Tehdy už trhu dominovaly známé levisky od značky Levi's, které však toho času byly pouze pro pány. Během pouhé dekády se však Glorii Vanderbiltové podařilo obrátit svět naruby. Přizpůsobení střihu nebylo jediné, čím Vanderbiltová zaujala svět. Vzhledem k historickým okolnostem to byla i jistá forma ženského vzdoru a revoluce - inspirována značkou Levi's, přidala Vanderbiltová k designu džínů svůj ikonický podpis. Ten je součástí image značky dodnes.

Románek s Frankem Sinatrou

Pokud jste však nabyli dojmu, že se návrhářka stala slavnou pouze pro svůj počin v módním průmyslu, jste na omylu. Jméno Gloria Vanderbilt se v tisku objevovalo už od jejího narození. Byla totiž potomkem jedné z nejbohatších amerických rodin. Rodina však o část majetku přišla během Velké hospodářské krize. Jméno Glorie Vanderbilt ale nezmizelo, nýbrž se začalo objevovat v americkém bulváru v souvislosti se soudním sporem mezi její matkou a tetou, které se soudily o nároky na její opatrovnický fond s nemalým majetkem. Když návrhářka dospěla, ani tehdy se jí bulvár nepustil. Ačkoli se  čtyřikrát vdala, byla známá především svými románky s hvězdami jako Howardem Hughesem, Marlonem Brandem a Frankem Sinatrou.

Návrhářka a autorka erotických románů

Spíše než osobnímu životu však zasvětila svůj život umění a kultuře. Právem je v médiích zdůrazňováno, že Gloria nebyla pouze návrhářkou, ale i avantgardní umělkyní a spisovatelkou. Studovala umělecko-průmyslovou školu, a zde se především věnovala práci s textilem a překvapivě i sklem. V tomto poli dosáhla největšího úspěchu výstavou s názvem "Dream Boxes", která však ve své době sklidila mnoho obdivu i nesouhlasu. Další výstava, tentokrát portrétů, již nebyla tak oslavována. Dále se módní návrhářka proslavila svými romány. Ve svých 85 letech napsala dokonce velmi úspěšný erotický román.

Inovace a ženská revoluce

Na módní dráhu se návrhářka vypravila až několik let po škole, právě díky své vášni a inovaci pro džíny. Tenkrát začínala v malé manufaktuře v New Yorku. Obchodu se velmi dařilo. Oblíbené levisky stály asi 12 dolarů a neznačkový obchod byl schopen vyrábět Gloriiny džíny za minimálně 32 dolarů. Poptávka však překvapivě stoupala, hlavně ze strany dam. Postupem času se návrhářka pouštěla do dalších experimentálních inovací. Přišly první střečové denimky a černé džíny. A tak vznikla značka Vanderbilt. Začátky nebyly samozřejmě vůbec lehké. Do propagační kampaně nasypala Gloria Vanderbilt více než 1 milión dolarů. A tak vznikl i nový marketingový pojem, dodnes používaný na ekonomických školách - Vanderbiltové reklama. Reklama, která poprvé spatřila světlo světa v osmdesátých letech, a bylo to něco neuvěřitelného, co člověk v televizi vůbec nevídal. Reklama informovala formou konverzace a byla velmi osobně zaměřená. Představovala módu lidsky. I tento trend bohužel je dnes již téměř zapomenut. Dnešní reklamy na oblečení jsou zaměřené na efekt a upoutání pomocí vizuálního kontaktu.

Koncem 80. let prodala práva na jméno a značku Vanderbuilt svému společníkovi a odešla ze světa džínsů do světa bot a módních doplňků. Její jméno však bude navždy spojováno právě s džínami, které i dnes nosí na zadních stranách její identický podpis. Gloria Vanderbuilt se tak zapsala navždy do módního nebe a její hvězda září stále. Nikdy nezapomeneme!

Vogue, New York Times, Vox

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI DENIM DÁMSKÉ DŽÍNY GLORIA VANDERBILT

Související články

Prohřešky královské rodiny - 10 případů, kdy členové britské královské rodiny porušili královský protokol

Často vídáme britskou královskou rodinu jako mantru správnosti. Ale i oni někdy poruší tzv. královský protokol. A to se pak dějí věci! Naše redakce pro vás připravila 10 případů, kdy královská rodina porušila královský protokol britské monarchie od Meghan přes lady D, po samotnou královnu.

Celý článek

Odvážné fotky budoucí maminky: Nicki Minaj je v očekávání

Zpěvačka, rapperka, textařka a držitelka několika významných hudebních cen Nicki Minaj je těhotná. Své těhotenství oznámila světu odvážnými uměleckými fotografiemi s těhotenským bříškem.

Celý článek

Módní značky podporují LGBT komunitu i Pride 2020

Pride 2020, červnový happening na podporu LGBT komunity, je po celém světě rušen jako většina akcí kvůli pandemii, koronaviru. Módní průmysl se však rozhodl, že tuto akci podpoří. Přinášíme vám přehled módních domů, které svými akcemi podporují Pride 2020.

Celý článek

Nový projekt ukazuje ženy po porodu takové, jaké jsou. S plnými tvary, jizvami i přirozenými nedokonalostmi

Ženské tělo ve většině případů nevypadá tak, jak nám prezentují časopisy a televize. Proto to, co jedni považují za vadu na kráse, jiní vnímají jako přirozenost, kterou nese jejich životní příběh Představíme vám projekt, který je upřímný a skutečně krásný.

Celý článek

Erik Bartoš: Vyrábět poctivě, udržitelně a férově kvalitní produkty, je prostě náročný proces

První kolekce, která je zároveň jeho diplomovou prací, ho nejspíš vystřelila na velkou profesní dráhu. Využili jsme chvilky času, který nám designer Erik Bartoš věnoval a položili mu pár otázek.

Celý článek

Global fashion agenda vydala prohlášení, v němž píše, jak by měl být módní průmysl udržitelnější

Spolek s názvem Global Fashion Agenda se zabývá udržitelností v oblasti módního průmyslu. Každý rok vydává program, který by měl přispět ke zlepšení nejen pracovních podmínek v tomto odvětví ale také více zařadit udržitelnost do módního světa.

Celý článek

Symbolika v módě: politická prohlášení ve světě módy

Black lives matter! Love sees no colour! Girl power! People are People! Toto je jen pár politicky motivovaných prohlášení, které se v minulosti objevily na módních modelech velkých značek. Patří politická prohlášení do módy? A jak přistupovat k módnímu průmyslu jako prostředku symboliky?

Celý článek

Koronavirus stál značku Nike 790 milionů dolarů

Akcie Nike klesly za dobu karantény o 4 %. Po celém světě však vzrostl online prodej a oblíbená sportovní značka tak počítá s rychlým vyrovnáním celkové ztráty.

Celý článek