Jaké knihy si musíte vzít s sebou na dovolenou? Máme pro vás hned 4 skvělé tipy s recenzemi

Léto je v plném proudu a je načase doplnit poloprázdnou knihovnu. Kdy je lepší čas ke čtení než na letní dovolené? Vybrali jsme pro vás 4 skvělé knihy, na které se vám prášit nebude. Na výběr máte ze světového i českého románu, napínavého thrilleru nebo historického románu ze Sicílie.

zdroj: unsplash

Matky, Brit Bennett

Nadia Turnerová je krásná, avšak rebelující a smutkem zmítaná sedmnáctiletá dívka. Luke Steppard je stejně starý syn pastora. Ani jeden nehledá vážný vztah, přesto jejich vzplanutí přeroste v těhotenství a problémy, které dalece přesahují jejich mládí. Pozoruhodný román americké autorky Brit Bennett vychází pod názvem Matky.

zdroj: se svolením Euromedia Group a. s.

Recenze

„Brit Bennett je známá především pro svou první knihu Polovina tebe, nyní se pouští do tématu neplánovaného těhotenství v mladém věku a následných rozhodnutí, které mají dopad na celý její život. V příběhu se může nalézt každá matka. Knížka je pěkně a čtivě napsaná, je ideální volbou pro oddychové čtení. Velké plus dávám i krásné obálce, která upoutá na první pohled.“

Krycí jméno studentka, Milena Štráfeldová

„Plať pravidelně známky ROH a my ti dovolíme jezdit na nákupy do NDR. Drž hubu, a můžeš si koupit trabanta...“ I takovými pravidly se řídil náš každodenní život v předlistopadovém Československu. Odpudivá husákovská normalizace nás nutila k přetvářce, předstírané loajalitě, kompromisům a lhaní, jen abychom mohli vést jakžtakž normální život. Otevřeně se proti ní postavil jen málokdo. K těmto odvážným patřila i chartistka Lilian Landová, studentka jednoho z pražských gymnázií, kterou však StB v roce 1979 dohnala k sebevraždě. Její příběh se stal volnou inspirací pro román Krycí jméno Studentka. Život románové Lídy se od jejího reálného předobrazu v mnohém liší, obě se však staly obětí stejného režimu. Historie se ale ráda vrací a totalitní režimy, jak to dnes ukazuje putinovské Rusko, minulostí rozhodně nejsou. Osud Lilian či Lídy by tak měl být i varováním, abychom návrat totality nedopustili.

Recenze

„Autorka skvěle popisuje minulý režim, který je pro mnoho lidí stále marně pochopitelný. Nicméně temné období normalizace je zde popsáno tak, aby to pochopil opravdu každý. Jedná se o trochu náročnější čtení, ale taková témata by neměla upadnout v zapomnění. Připravte se na drsnější a pochmurné vyprávění, od kterého se nedá odtrhnout.“

Nejsem jako džbán, Viola Ardone

Píše se rok 1960, Olivě Denarové je patnáct let, žije v malé sicilské vesnici a už od malička ví (protože jí to její matka jako posedlá stále opakuje), že „žena je jako džbán – kdo ho rozbije, ten si ho nechá“. Ráda studuje a učí se těžká slova, běhá, až sotva popadá dech, chodí s otcem sbírat šneky, střílí prakem kameny po těch, kdo se posmívají jejímu kamarádovi Sarovi. Nelíbí se jí představa, že bude mít měsíčky, protože od té doby nebude tohle všechno moci dělat a bude se muset bránit mužům, aby došla bez úhony k svatbě. Když systém, v němž žije a který mlčky přihlíží útlaku žen, donutí Olivu souhlasit se zneužitím, vzbouří se a využije právo volby. Za svoje „ne“ však draze zaplatí.

Recenze

„Viola Ardone je autorkou historických románů, žijící v Itálii, která tento zajímavý román zasadila do roku 1960. Příběh ukazuje problémy mezi dcerou a matkou a netypicky hezkým vztahem s citlivým otcem. Autorka popisuje skrze krátké kapitoly tehdejší sňatkovou politiku a to, jak se mladá žena musí potýkat s násilím a pomluvami. Jakou hodnotu má v téhle době žena? To se dozvíte v tomto zajímavém románu.“

Vláda teroru, Hillary Clinton & Louise Penny

Zde spojily síly dvě výjimečné ženy – jednak mezinárodně oceňovaná spisovatelka Louise Pennyová, která se svými detektivními příběhy s inspektorem Gamachem opakovaně atakuje knižní žebříčky po celém světě, a jednak bývalá první dáma, někdejší senátorka a ministryně zahraničí USA Hillary Rodham Clintonová. Ze spojení obou těchto autorek vzešel velmi autentický a napínavý politický thriller Vláda teroru.

Recenze

„Dvě výjimečné autorky napsaly strhující thriller, který nadchne každého, koho zajímá politika, intriky a svět mocných. Kniha je překvapivě velmi zábavná, napínavá a inspirována skutečnými událostmi. Je to silný příběh plný zvratů, bombových útoků, teroristických spiknutí, ale také uvědomění. V pozadí také tento thriller ukazuje na sílu ženského přátelství.“