Kolekce Gucci Tiger: oslava čínského znamení nebo zneužití divokých zvířat k propagaci luxusu?

Kolekce Gucci Tiger: oslava čínského znamení nebo zneužití divokých zvířat k propagaci luxusu?

Značka Gucci oslavila příchod nového roku oslavou divoké kočky - tygra. Kampaň Gucci Tiger Collection ale vzbudila kontroverze, ačkoli se módní dům podílí na mnoha ochranářských projektech pro zachování přirozeného prostředí zvířat.

Zdroj: Gucci U.S.

Ochrana přirozeného prostředí divokých zvířat je odjakživa živé společenské téma. Ve spojení s tygry a divokými kočkami obecně jej společnost zavnímala především v kontextu extrémně populárního seriálu Tiger King o kauze Joa Exotica. Ale to je jiná kapitola. 

Zdroj: Gucci U.S.

Vděčná příležitost

Jak se s k tématu staví módní domy, pro které divoká zvířata znamenala do jisté doby formu zisku? Na tuto otázku odpovídá kampaň Gucci. Módní dům je od roku 2020 členem organizace The Lion’s Share Fund, která se zabývá udržitelností přirozeného prostředí zvířat a ochranou ohrožených druhů. Iniciátorem zapojení Gucci do udržitelných projektů je kreativní ředitel značky Alessandro Michele.

Zdroj: Gucci U.S.

Gucci Tiger

Ve své tvorbě proto spojila značka příležitost s iniciativou. Rok 2022 je dle čínského horoskopu rokem tygra. K oslavě nového roku proto Gucci připravila kolekci ready-to-wear s tygrem v hlavní roli. Přes 80 kousků je již k dostání ve vybraných obchodech a samozřejmě na stránkách Gucci. Kolekcí provádí vzor Gucci Tiger, který v 60. letech minulého století vytvořil italský umělec Vittorio Accornero.

Zdroj: Gucci U.S.

Kontroverzní kampaň

Kolekci doprovází také velká marketingová kampaň, která je do jisté míry fascinující. Předně kromě kolekce zaměřujeme svou pozornost na samotné zvíře - tygra, který je tváří celé kampaně. Fotoaparáty jej zachycují v hotelu, na čajovém dýchánku či při procházce luxusními chodbami. Modelové oblečení v nové kolekci jsou už pouhým "křovím" majestátného zvířete.

Zdroj: Gucci U.S.

Samotná marketingová kampaň se však stala kontroverzní. Po jejím zveřejnění upozornila organizace World Animal Protection U.S. na neetičnost chování Gucci, když ve své kampani použila živého tygra. Organizace upozorňuje, že by divoká zvířata neměla být používána jako nástroj k propagaci luxusních produktů, jako tomu bylo v minulosti, a už vůbec ne jako "cirkusová" zvířata v reklamních kampaních.