dnes je 04.12.2022 a svátek má Barbora

Jak koronavirus mění módní průmysl

Přidat na Seznam.cz
Ještě před několika týdny bylo otevřené zákulisí několika módních přehlídek. Dnes, o pouhý měsíc později, nepředstavitelná věc. Koronavirus COVID-19 zastavil život téměř celého světa. Jaký dopad to má nyní na módní průmysl?

Téměř na začátku roku, při milánském týdnu módy, mohli hosté nahlédnout do zákulisí přípravy přehlídky módního domu Gucci. Bylo možné vidět, co nikdo jiný neviděl. Dívat se krejčímu pod ruce při úpravě posledních detailů šatů. 

"Móda není jen o oblečení. Jde o celý příběh. Chtěl jsem ukázat, že móda je složitý mechanismus. Je to druh rituálu, něco posvátného, ​​liturgického, něco jako náboženství", uvedl pro Vogue Alessandro Michele, návrhář italského módního domu Gucci.

Dnes, o pouhý měsíc později, by se nic podobného za žádných okolností nekonalo. Koronavirus COVID-19 zastavil nejen italský život, ale život celého světa. Stále více zemí uzavírá univerzity, školy, muzea a restaurace, uzavírá hranice a ukládá zákaz vycházení. A protože jsou tato ochranná opatření nevyhnutelná, jejich důsledky pro módní průmysl jsou drastické. Součástí celého tohoto příběhu jsou rozsáhlá ekonomická a sociální narušení v celosvětovém měřítku. Uzavřené podniky negenerují tržby. Ty, které zůstaly otevřené, hlásí pokles poptávky. Přirozeně - není se čemu divit. V těchto chvílích je móda asi tím posledním, na co bychom pomysleli.

Podle Business of Fashion pokles obratů v Číně před několika dny činil 50 % (země je největším a nejdůležitějším trhem pro módní průmysl). Pokles obratů v Itálii je odhadován na 25 %. Celosvětové ztráty budou činit miliardy. Jedním z důvodů je narušení výrobních a dodavatelských řetězců. Móda je mezinárodně propojeným odvětvím mezi výrobci a dodavateli. Pokud jsou továrny díky koronaviru uzavírány, a to kdekoli na světě, ovlivní to celý výrobní proces.

Móda však není jen o spotřebním zboží, ale také o kulturním přínosu, byť by to pro mnohé mohlo být povrchní a směšné. Několikrát do roka jsou širokému publiku představovány myšlenky, múzy a vize těch nejtalentovanějších návrhářů v podobě módních přehlídek, ve kterých se snaží číst všichni editoři, stylisté a zákazníci. Je tak velice obtížně si představit, jak bude móda v následující budoucnosti plnit právě svou kulturní funkci. Plánované módní akce jsou prozatím zrušené. Většina z nich se bude nyní odehrávat pouze na internetu. Ovšem žádné médium nezprostředkuje samotný zážitek. Nevyvolá ty stejné emoce jako naživo viděná přehlídka. Každý detail celé kolekce, prezentace, pohyb, hudba, světlo, vlasy modelek a jejich make-up, místo konání. Tolik vjemů, které musíte zažít všemi smysly.

„Móda je nezničitelná. Ukazuje mi, že život pokračuje, i když jsme všichni ovlivněni okolnostmi a musíme zůstat v klidu a čelit budoucnosti se stylem a odvahou. Tato válka proti koronaviru přejde a my musíme zůstat silní,“ uvedla Angelica Cheung, šéfredaktorka čínského Vogue.

businessoffashion.com, vogue.de

Přidat na Seznam.cz
MÓDNÍ PRUMYSL MÓDA KORONAVIRUS MÓDNÍ DOMY ZMĚNA JAK SE MĚNÍ SVĚT AKTUÁLNĚ ZE SVĚTA MÓDY

Související články

Život na vysoké noze

Párty náladu přináší konec roku v podobě vánočních večírků a oslav. S novou kolekcí značky Jenny Fairy si je užijete na vysoké noze. Buďte královnou všech večírků!

Celý článek

Balenciaga vydala druhé prohlášení ve snaze vysvětlit jejich kontroverzní prázdninovou kampaň

Děti držící kabelky ala plyšové medvídky vyvolaly velký rozruch a sociálními sítěmi se šíří hashtag #cancelBalenciaga. Módní dům se snaží zachránit, co jen jde.

Celý článek

Návrhář Jan Černý představuje svoji desátou kolekci pod názvem „A boy who plays with fire“

Nejnovější ready-to-wear show představená v pražské Staroměstské tržnici ukazuje Janovu vizi menswearu a unisexwearu na rok 2023. Oslavuje deset sezón, v průběhu kterých návrhář představuje svoji tvorbu pravidelně veřejnosti.

Celý článek

Nová kolekce značky LEEDA vznikala ve spolupráci s herečkou Barborou Bočkovou

Svítí na cestu, i když zrovna nejsou vidět. Možná se jen odráží v hladině jezera nebo zapomenutém střepu na ulici. Někde tam jsou, pro vás. Řeč je o šatech z nové kolekce značky LEEDA.

Celý článek
Jitka Klett Couture

JITKA KLETT NABÍZÍ JEDINEČNÝ ZÁŽITEK PRO VŠECHNY MILOVNÍKY MÓDY

Velice oblíbená návrhářka z domácí scény Jitka Klett při příležitosti stěhování jejího módního salonu nabízí jedinečnou možnost nevšedního zážitku pro všechny milovníky módy a její tvorby.

Celý článek

Podzim se značkou Badura. Klasický nebo plný módních trendů?

Ať už se vaše aktuální sezóna ponese v klasickém duchu plném elegance a kvality nebo si dovolíte zaexperimentovat a pustíte do svého šatníku a botníku trochu módních trendů, modely značky Badura mají od každého něco. Tak vybírejte a kombinujte!

Celý článek

Kristen, Vittoria a Paloma ve fantasy kampani značky H&M

Kristen, Vittoria a Paloma se chopily ztvárnění módní fantazie inspirované virtuální realitou. H&M Innovation Story je kampaň, která symbolizuje tři odlišné dimenze módy.

Celý článek
MODIVO Black Friday

MODIVO POVYŠUJE BLACK FRIDAY NA VYŠŠÍ LEVEL A ZAJÍMAVÝMI NABÍDKAMI SE CHLUBÍ CELÝ MĚSÍC

Black Friday je považován za největší “svátek slev", který letos připadá na 25. listopad. Přestože slevové šílenství po celém světě začíná přímo ve zmiňovaný den, v MODIVO mění Black Friday na Black Month. Využijte exkluzivní příležitost a doplňte svůj šatník o nejnovější trendy. 
 

Celý článek