dnes je 02.06.2020 a svátek má Jarmil

Jak koronavirus mění módní průmysl

Přidat na Seznam.cz
Ještě před několika týdny bylo otevřené zákulisí několika módních přehlídek. Dnes, o pouhý měsíc později, nepředstavitelná věc. Koronavirus COVID-19 zastavil život téměř celého světa. Jaký dopad to má nyní na módní průmysl?

Téměř na začátku roku, při milánském týdnu módy, mohli hosté nahlédnout do zákulisí přípravy přehlídky módního domu Gucci. Bylo možné vidět, co nikdo jiný neviděl. Dívat se krejčímu pod ruce při úpravě posledních detailů šatů. 

"Móda není jen o oblečení. Jde o celý příběh. Chtěl jsem ukázat, že móda je složitý mechanismus. Je to druh rituálu, něco posvátného, ​​liturgického, něco jako náboženství", uvedl pro Vogue Alessandro Michele, návrhář italského módního domu Gucci.

Dnes, o pouhý měsíc později, by se nic podobného za žádných okolností nekonalo. Koronavirus COVID-19 zastavil nejen italský život, ale život celého světa. Stále více zemí uzavírá univerzity, školy, muzea a restaurace, uzavírá hranice a ukládá zákaz vycházení. A protože jsou tato ochranná opatření nevyhnutelná, jejich důsledky pro módní průmysl jsou drastické. Součástí celého tohoto příběhu jsou rozsáhlá ekonomická a sociální narušení v celosvětovém měřítku. Uzavřené podniky negenerují tržby. Ty, které zůstaly otevřené, hlásí pokles poptávky. Přirozeně - není se čemu divit. V těchto chvílích je móda asi tím posledním, na co bychom pomysleli.

Podle Business of Fashion pokles obratů v Číně před několika dny činil 50 % (země je největším a nejdůležitějším trhem pro módní průmysl). Pokles obratů v Itálii je odhadován na 25 %. Celosvětové ztráty budou činit miliardy. Jedním z důvodů je narušení výrobních a dodavatelských řetězců. Móda je mezinárodně propojeným odvětvím mezi výrobci a dodavateli. Pokud jsou továrny díky koronaviru uzavírány, a to kdekoli na světě, ovlivní to celý výrobní proces.

Móda však není jen o spotřebním zboží, ale také o kulturním přínosu, byť by to pro mnohé mohlo být povrchní a směšné. Několikrát do roka jsou širokému publiku představovány myšlenky, múzy a vize těch nejtalentovanějších návrhářů v podobě módních přehlídek, ve kterých se snaží číst všichni editoři, stylisté a zákazníci. Je tak velice obtížně si představit, jak bude móda v následující budoucnosti plnit právě svou kulturní funkci. Plánované módní akce jsou prozatím zrušené. Většina z nich se bude nyní odehrávat pouze na internetu. Ovšem žádné médium nezprostředkuje samotný zážitek. Nevyvolá ty stejné emoce jako naživo viděná přehlídka. Každý detail celé kolekce, prezentace, pohyb, hudba, světlo, vlasy modelek a jejich make-up, místo konání. Tolik vjemů, které musíte zažít všemi smysly.

„Móda je nezničitelná. Ukazuje mi, že život pokračuje, i když jsme všichni ovlivněni okolnostmi a musíme zůstat v klidu a čelit budoucnosti se stylem a odvahou. Tato válka proti koronaviru přejde a my musíme zůstat silní,“ uvedla Angelica Cheung, šéfredaktorka čínského Vogue.

businessoffashion.com, vogue.de

Přidat na Seznam.cz
MÓDNÍ PRUMYSL MÓDA KORONAVIRUS MÓDNÍ DOMY ZMĚNA JAK SE MĚNÍ SVĚT AKTUÁLNĚ ZE SVĚTA MÓDY

Související články

Zakoupením charitativní pohlednice uděláte hned trojnásobnou radost

Protipandemická opatření se rozvolňují, v centru mediální pozornosti se ocitají nejen covidová témata, mimořádná vlna solidarity a empatie se zvolna rozpouští v proudu všednodenních starostí. Ovšem stále existují lidé, kteří potřebují pomoc a podporu.

Celý článek

Fashion must have: Udržitelnost vládne červnu

Červen je měsícem barev, slunce a pohody. Také odvahy a hravosti. Ne jinak je tomu v módním a designovém světě. A jak to vše spojit s udržitelností? Snadno!

Celý článek

Svatební den pod širým nebem – nový trend svatebních obřadů

Časy se mění. Trendy přicházejí a odcházejí, stejně jako krizové situace. Ta letošní s sebou přinesla nejen novinky ze světa hygieny a zdravotnictví, ale všichni jsme museli nebo budeme muset změnit svůj mindset. A na změny se musí připravit i nastávající nevěsty a ženichové.

Celý článek

Slovenská značka LULL tvoří již deset let s vášní k designu a respektem k udržitelné módě

Ten pocit, když si na sebe obléknete něco měkoučkého a pohodlné, přitom ale stylového a na každodenní nošení, je k nezaplacení.  S touto myšlenkou a s ohledem na planetu vyrábí své modely designérka Zuzana Bačkádyová pod značkou LULL.

Celý článek

Plavky nejenom pro štíhlé postavy aneb aktuální trendy na léto!

Plavky k létu jednoznačně patří a je jedno, jestli preferujete koupání na chatě u rybníka, na veřejném koupališti nebo u svého bazénu v pohodlí domova. Tak jako tak by vám neměly uniknout aktuální trendy v plavkách. Vybírali jsme ty, které jsou vhodné pro každou postavu!

Celý článek

Věrnostní program H&M konečně i v České republice

Věrnostní program Hello Member bude konečně i u nás. Dlouho očekávaná událost pro všechny, kteří milují módu značky H&M. Jak se stát členem a jaké výhody bude mít tento program?

Celý článek

Česká značka alešbáry přináší druhou edici „lokální“ limitované kolekce plavek ve spolupráci se značkou Cover Me Not

Léto se blíží a dřív než se nadějeme, budeme řešit, jaké plavky k bazénu zvolit. Pokud chcete něco aktuálního, a ještě z rukou talentovaného českého dua, zkuste se zaměřit na novou variaci plavek propojující look s aktuální oděvní kolekcí alešbáry.

Celý článek

Kdo zvládá karanténu lépe: extroverti nebo introverti?

Pandemie koronaviru zaútočila nejen na naše zdraví, ale i na naši mysl. Většina z nás byla uvězněná doma, a zatímco si to někteří náramně užívali, jiní trpěli. Proč tomu tak je a co si z toho můžeme do budoucna odnést?

Celý článek