dnes je 07.12.2022 a svátek má Benjamín/Ambrož

Jak spánek ovlivňuje úbytek hmotnosti?

Přidat na Seznam.cz
Řada studií ukazuje, že nedostatek spánku je spojen s vyšší pravděpodobností nadváhy. Je však obtížné prokázat, zda méně spánku ve skutečnosti vede k přibírání na váze, nebo zda jen pozorujeme známý negativní účinek nadváhy na spánek. Napadnout nás může analogická otázka: „Co tu bylo dříve? Slepice nebo vejce?“.

foto: shutterstock.com

Co tedy výzkumy říkají?

Ukazuje se, že lidé dnes obecně méně spí. Na západě spíme v průměru asi šest a půl hodiny, takže je možné, že nedostatek spánku přispívá k rostoucím hodnotám BMI.

Pokud se podíváme na největší a nejdelší studii na 120 000 zdravotních sestrách, ukazuje se, že ty, které spaly méně než pět hodin, byly o 2,5 kg těžší a v průběhu 16 let přibraly více než o kilogram více. Jedná se o významné, ale malé rozdíly; jeden podstatný rozdíl je však v tom, že pravděpodobnost přibrání o 15 kilogramů byla o třetinu vyšší u těch, které spaly pět hodin nebo méně. Další velmi rozsáhlé studie také ukázaly až o 40% zvýšené riziko obezity u osob, které spí méně než pět hodin, oproti šesti až sedmi hodinám za noc.

Bohužel nemůžeme s jistotou říct, že snížený spánek způsobuje obezitu, ale existuje několik přesvědčivých faktů:

  • Když mají lidé spánkový deficit, zvyšuje se jejich chuť k jídlu a jedí více jídla a více sacharidů. Ve vynikající studii, ve které skupina lidí spala po dobu 14 dní 5,5 hodiny a poté o několik týdnů později, spali dalších 14 dní  8,5 hodiny, se všechny paramenty v období omezeného spánku zhoršily. Spálili méně tuku, méně kalorií, ztratili méně tuků a ztratili více beztukové hmoty (ta v sobě zahrnuje i svalovinu).
  • Když se podíváme na hormony, které ovládají chuť k jídlu, ghrelin (díky kterému máte hlad) stoupá s nedostatkem spánku a některé studie ukazují, že leptin (který naopak snižuje chuť k jídlu) klesá.

Nyní známe fakta. Jak tedy můžeme zlepšit náš spánek?

  1. Pravidelnost - je důležité zajistit, že půjdete spát a probouzet se ve stejnou dobu každý den. Zkuste spát 6–9 hodin, takže si spočítejte, v kolik hodin musíte být v posteli, abyste tohoto dosáhli.
  2. Před spaním si dejte teplou koupel, abyste uvolnili svaly připravené na spánek.
  3. Napište si seznam úkolů na další den, protože pokud víte, jaký máte plán na další den, pomůže vám to vyčistit si mysl.
  4. Nepoužívejte telefon ani nesledujte televizi těsně před spaním, protože modré světlo vycházející z obrazovek bude mít negativní vliv na váš spánek. Místo toho si zkuste číst knihu 30 minut předtím, než se chystáte jít spát.
  5. Poslouchejte relaxační hudbu, zatímco usínáte, rozptýlí to mysl a uklidní vás.
  6. Kupte si masku na spaní, má několik výhod: pomáhá blokovat jakékoli světlo, což usnadňuje usnutí. Zátěžové spánkové masky také ​​mohou svojí hmotností přidat mírný tlak na obličej pro úlevu od stresu (náplň je tvořena třeba skleněnými korálky).
  7. Snažte se vyhnout jídlu pozdě v noci – naplánujte si, kdy budete jíst své produkty. Váš poradce vám pomůže naplánovat, kdy je nejlepší jíst vaše jídlo, a poskytne vám podporu v případě, že se vám občas nepodaří pravidlo dodržet.
  8. Redukce hmotnosti – Pokud máte nadváhu, existuje vyšší pravděpodobnost, že budete mít problémy se spánkem. Jeden ze způsobů, jak zlepšit svůj noční spánek, může být zhubnutí nadbytečných kilogramů. Zkuste kontaktovat jednoho z našich výživových poradců.
  9. Jezte vyváženou stravu – konzumujte méně cukru, vysoce zpracovaných potravin, a naopak přidejte ovoce, zeleninu a třeba i nějaký pohyb. Zdravý životní styl ve výsledku znamená také to, že budete pravděpodobněji dobře spát. Pokud se vám nedaří dostat se na správnou hmotnost, máte problémy se sestavením jídelníčku, může vám pomoci náš propracovaný Program, podpora vyškoleného poradce v kombinaci se skvělými produkty.

foto: shutterstock.com

Přidat na Seznam.cz
KRÁSA ZDRAVÍ A KRÁSA SPÁNEK A HUBNUTÍ HUBNUTÍ BMI VÝŽIVOVÝ PORADCE ZDRAVE.CZ ONE2ONEDIET.CZ

Související články

Silná imunita díky jídlu. Co byste měli na podzim zařadit do jídelníčku? 

Podzimní mlhy a nevlídné počasí s deštěm a větrem nahrávají nejrůznějším virózám a nachlazení. Abyste neměli každý druhý týden rýmu a kašel, je nutné posílit imunitu, ale nemusíte hned běžet do lékárny, vystačíte si s tím, co máte doma v ledničce nebo ve spíži. Jaké potraviny skvěle posilují imunitu? 

Celý článek

Restart pro unavenou podzimní pleť

Také se poslední dobou cítíte unavené a zrcadlo vám vrací odraz ženy, která vypadá mnohem starší, než ukazuje její rodný list? Pak je nejvyšší čas dopřát vám i vaší pleti podzimní restart. Chcete přeci zářit na vánočních večírcích i u stromečku.

Celý článek

Ve vánoční kampani Dior si vedle modelky Anya Taylor-Joy zahrála sova a vlk

Anya Taylor-Joy je jednou z předních ambasadorek značky Dior, je také známou herečkou a modelkou. Vánoční kampaň je plná třpytu, přátelství i špetky něčeho navíc.

Celý článek

Víkendový workshop s WIM HOF METODOU

Sportoviště města Sušice pořádají v termínu od 25. do 27. listopadu 2022 víkendový workshop s certifikovaným instruktorem Wim Hof metody Filipem Zemanem.

Celý článek

Akné, růžovka nebo ekzém. Jak na nepříjemné trápení s pokožkou? 

Cítit se dobře ve vlastním těle je pro naše psychické i fyzické zdraví jedním ze zásadních faktorů.  Proto mohou jakékoliv viditelné problémy naším sebevědomím pěkně zamávat a ovlivnit nás více, než bychom sami chtěli.

Celý článek

Pět beauty trendů pro jaro 2023

Týdny módy přinesly další várku trendů, která bude provázet jarní měsíce. Podívejte se na intenzivní vlnu grunge stylu od New Yorku, přes Londýn, Milán až po Paříž. Tyto beauty trendy vás budou bavit.

Celý článek

Jak dosáhnout work-life balance a proč je pro nás tak důležitý?

Každý den má 24 hodin a v ideálním světě bychom osm z nich měli strávit spánkem, osm volným časem a osm hodin v práci. Kdo však může říct, že toto rozdělení má a dodržuje?

Celý článek

ICONIC by Tatiana je parfém plný opojné vůně, díky kterému budete ještě více nespoutaná a osobitá

Tatiana Kuchařová do své ICONIC rodiny přivítala nového člena. Je jím její první parfém, na kterém spolupracovala s Tomáše Arsovem.

Celý článek