dnes je 23.04.2021 a svátek má Vojtěch

Jak zhubnout? Makrobiotikou!

Přidat na Seznam.cz
Otázku jak zhubnout si položí snad každý a ne jednou. Diety nepomáhají, to už víme. Trendem ve zdravém stravování, díky kterému shodíte přebytečný tuk a ne svalstvo, je dnes makrobiotická strava.

V dnešní době je pozitivní vliv makrobiotické stravy na naše zdraví klinicky prokázán. Působí na naši psychickou i fyzickou kondici a pročišťuje naše tělo. Působí také preventivně proti rakovině tlustého střeva a dokáže si údajně poradit s lupénkou a alergiemi.

Jak velkou úlohu má zdravá strava v našem životě dokazují i stále přibývající obchody se zdravou výživou a neustálý nárůst jejich příznivců.

Už samotný název nám napovídá skryté poselství makrobiotiky. Makrobiotika je slovo pocházející ze spojení latinského macros (velký, dlouhý) a bios (život).

Makrobiotická strava má tisíciletou historii, jejíž kořeny sahají do staré Číny a Japonska. Jedná se v podstatě o vnímání potravin z hlediska jejich energií.

Makrobiotika si „pohrává“ s principy jin a jang, podle nichž rozděluje potraviny do energetických skupin. Z pohledu makrobiotiky některé potraviny zahřívají, zpevňují a stahují buňky našeho těla – to jsou potraviny s energií jang. Pak jsou potraviny neutrální. A nakonec ty, které zchlazují, roztahují a uvolňují buňky a ty náleží do skupiny jin. Každá potravina má sice obě energie, ale vždycky jedna z nich převažuje.

Cílem makrobiotiky je tedy udržet náš organismus v rovnováze, tedy neutrální, nicméně my ho spíše přetěžujeme.

Vezměme si například, že si dáte k obědu steak (s extrémní energií jang) a následně si jako dezert dopřejete rakvičku se šlehačkou (extrémní jin). Zdá se, že jste udělali všechno správně, jenže organismus šel z extrému do extrému a musel se s touto přijatou potravou poprat! A přesně tomuto přetěžování se snaží makrobiotika zabránit.

Princip správného stravování, nejen z hlediska makrobiotiky, je zcela individuální záležitostí. Vychází z geografické polohy, podnebí, místa, vašeho bydliště, náročnosti vašeho povolání a na zdravotním stavu. Proto je vždy dobré, pokud chcete makrobiotikou především odbourávat tuky, se nejprve poradit s někým, kdo se v makrobiotice pohybuje již delší dobu.

CO JÍST
Klíčovou skupinou potravin, které mají vyrovnané energie, je tzv. makrobiotický talíř. Ten se skládá z lokální zeleniny a ovoce, obilovin, luštěnin a rostlinných olejů.

Do jangové skupiny potravin patří: pohanka, proso, pšenice, ryby (jiné plody moře), sýry, hovězí maso, drůbež, vejce, omáčky a pasty připravené ze sóji a směs gomaso.

Jinovou skupinu potravin tvoří: oves, ječmen, kukuřice, vepřové maso, luštěniny, brambory, semínka (slunečnice, sezam, apod.), zelenina, mléko, med, ořechy a ovoce. Jinové jsou také cukr, alkohol a likéry, kterým byste se měli maximálně vyhnout.

CO NEJÍST
Makrobiotik by měl zavrhnout sladkosti, džusy, ovoce vypěstované mimo náš podnebný pás, alkohol nebo kávu, chemické přísady a dochucovadla.

Pokud chcete, aby vaše kila šla skutečně dolů, vyhněte se také sýrům (hlavně těm slaným s vysokým obsahem tuku), vepřovému a hovězímu masu (především tučnému a červenému masu), vejcím a soli.

Jak rozumně začít
Nahraďte několik základních surovin, které tvoří váš jídelníček bioprodukty, jež makrobiotika schvaluje.

Začněte tím, že místo bílého pečiva kupujte pohankový chléb. Je tmavý chutný a dlouho vydrží. A pokud vám začne tvrdnout, dejte ho na chvilku na pařáček a bude zase jako čerstvý.
Nahraďte klasickou mouku pohankovou moukou, místo cukru používejte raději ječmenný slad či javorový sirup. Místo slunečnicového oleje sáhněte po olivovém nebo řepkovém.

Sůl nahraďte mořskou solí a kořenící směsi například zázvorem, sojovou omáčkou, sezamem či nori kořením. Klasickou rýži vyměňte za neloupanou. Kupujte raději bezvaječné těstoviny a skvěle si pochutnáte také na tofu, bulguru či kuskusu, jejichž příprava je velmi jednoduchá a hlavně rychlá.

Jak by mohl vypadat váš jídelníček

  • Snídaně: ovesné vločky se sušeným či čerstvým lokálním ovocem, bílý jogurt, ovocný čaj.

  • Svačina: jablko/pohankový chléb se zeleninovou paštikou

  • Oběd: luštěninová polévka, pohanka s grilovaným pstruhem a zeleninou.

  • Svačina: hrst ořechů/ směs semínek

  • Večeře: zeleninový salát s tofu, celozrnná bageta

V podstatě by se měl váš jídelníček skládat z 50% obilovin a rýže, 30% ovoce a zeleniny, 10% luštěnin a mořských řas, z 5% polévek a z 5% ostatních surovin.  Vše by se mělo připravovat a konzumovat čerstvé. Zelenina by měla být také čerstvá, domácí a sezónní, upravená nanejvýš v páře. Snažte si udělat na jídlo čas, i když je to v dnešní době náročné, jezte pravidelně a pomalu.

Pokud do toho půjdete, tak jděte naplno, nejde to dělat jen napůl. Makrobiotika si vyžaduje hlavně trpělivost, pravidelnost stravování, připravenost a pečlivost v nakupování.

Odměna je ale obrovská - regenerace organismu, fyzické zdraví, očista těla, úbytek na váze, více energie, silnější imunita, krásnější pleť a pocit svěžesti.

Možná se vám tomu nechcete věřit, ale opravdu to funguje a to v každém věku. Ukázkovým příkladem může být můj tatínek, který krátce před padesátkou začal hledat způsoby, jak se zbavit bříška, aby se vešel do svých oldschool levisek a nepřišel tak o svalstvo a zároveň nemusel držet žádnou dietu. Jedna známá, která má makrobiotický obchůdek Zdravíčko ve Slaném, Iva Jirků, mu poradila makrobiotiku. Mohl makrobiotické stravy sníst tolik, kolik chtěl a během měsíce měl 4 kila dole! Dnes se cítí svěží, v perfektní kondici, plný psychické i fyzické energie a snáze se vypořádává s nemocemi. 

Osobně musím říci, že si na makrobiotické stravě kolikrát pochutnám více, než smaženém sýru s hranolky.

Chce to ze začátku pevné nervy, ale vy to jistě zvládnete. Držím vám palce!

Zdroj: fitweb.cz, prokrasnetelo.cz, realnavyziva.cz

Přidat na Seznam.cz
MÓDA V KUCHYNI ZDRAVÍ A KRÁSA KILA NAVÍC JAK ZHUBNOUT ZDRAVÁ STRAVA MAKROBIOTIKA BIO BIOPOTRAVINY HUBNUTÍ

Související články

POSKYTNĚTE SVÉ PLETI POMOC S OKAMŽITÝMI A VIDITELNÝMI VÝSLEDKY

Kůže je pod neustálým vlivem vnitřního i vnějšího prostředí. Psychická nepohoda, narušená imunita, hormonální změny, kouření, nevyvážený životní styl, nekvalitní strava, nedostatečný příjem vody, UV záření, modré záření, teplotní výkyvy a další chemické a mechanické faktory pokožku zatěžují a stresují.

Celý článek

I muži mají své rty. Jak o ně čeští muži pečují?

Nepotí se, nemají přirozenou ochranu a jde o jeden z nejcitlivějších orgánů, který máme na těle. Řeč je o rtech, které by stejně jako naše otisky prstů mohly sloužit kriminalistům k naší identifikaci.

Celý článek

Zbavte se snadno a rychle pih a znamének

Trápí vás nevzhledné znaménko, piha nebo jiný kožní nedostatek? Za pomocí nejmodernějších technologií za vás tento problém snadno a rychle vyřeší renomovaní specialisté v Petra Clinic!

Celý článek

Stoplist aneb kosmetika, kterou musíte vyhodit právě teď

Určitě to znáte. Kdo z nás si nekoupil krém, který nám nevyhovoval, nebo rtěnku, která po jednom použití skončila v zadní části skříňky? Po pár měsících nebo letech se nám najednou nahromadí velké množství přípravků, které vlastně vůbec nepotřebujeme.

Celý článek

JARNÍ NOVINKY OD NOBILIS TILIA

Česká přírodní značka aromaterapeutické kosmetiky Nobilis Tilia uvádí na trh pravidelné jarní novinky pro všechny, kteří se potřebují během dne uvolnit, nadechnout a nalézt ztracenou rovnováhu.

Celý článek

Nákupní tip: příroda, bylinky i hojivé účinky v podobě přírodní kosmetiky

Jak už jsme avizovali na začátku února, sebeláska i láskám k druhým provází měsíc únor od začátku do konce. Nadělte si trošku radosti díky přírodní kosmetice.

Celý článek

Rozhovor s Ilonou Bittnerovou, která je velice uznávaná v oblasti ženské menstruace

Jako první do ČR přivezla a představila na trhu menstruační kalíšky. U toho nezůstala a nyní je specialistkou na všechny možné pomůcky od menstruačních kalhotek, mořských hub a jiných udržitelných ekologických potřeb.

Celý článek

Šéfkuchař Ondra Slanina a komička Adéla Elbel vydávají společnou kuchařku

Novinkou na trhu je unikátní kuchařka pro celou rodinu s výmluvným názvem Adéla ještě nevečeřela. Byla vytvořena pro inspiraci pokročilým kuchařům i na pomoc začátečníkům.

Celý článek