dnes je 05.12.2020 a svátek má Jitka

Jednoduché tipy na lepší a kvalitnější spánek

Přidat na Seznam.cz
Kvalitní spánek je jednou z největších investic do produktivity a duševního zdraví zítřka. Jen v dnešní, tolik uspěchané době, spánek odsouváme a věnujeme mu stále menší pozornost, a proto máme pro vás několik jednoduchých tipů, díky kterým se opravdu lépe vyspíte.

zdroj: pinterest.com

Není překvapením, že vědci v posledních letech poukazují především na používání telefonů před spaním a půlnočním scrollování na sociálních sítích, které je jedním z největších viníků zhoršeného spánku. Tma vede k uvolňování melatoninu, hormonu, který nám pomáhá usnout. Ale jasné světlo, zejména pak modré světlo z našich telefonů a tabletů, potlačuje produkci tohoto hormonu. Vystavení se modrému světlu hodinu nebo dvě před spánkem tak dokáže v našem těle udělat pěkný zmatek.

Delším a kvalitním spánkem napomůžete ke zlepšení vašeho imunitního systému, zvýšíte svoji produktivitu, ale také třeba snadněji zhubnete. A jak tedy na to?

Vypněte světla

Ideálním případem by bylo tak dvě hodiny před spánkem se úplně vyhnout telefonu, tabletu a televizi, ale chápeme, že je to v současné době občas nemožné. Realističtější tak bude vyhnout se jasnému světlu a modré světlo z obrazovek minimalizovat. V ložnici použijte ztmavovač a u žárovek volte na čtení oranžové světlo. Když budete ovšem nuceni telefon či notebook používat, zvažte investici v podobě brýlí blokujících modré světlo.   

zdroj: pinterest.com

Jezte brzy

Snažte se jíst poslední jídlo dvě až tři hodiny před spaním, pokud by vás přepadl hlad nebo jen chuť, sáhněte po malé svačině v podobě čistých bílkovin. Trocha řeckého jogurtu či proteinový koktejl. Pokud milujete oříšky, dejte si jich pár. Malá jídla složená pouze z jediné makroživiny můžou být ve skutečnosti prospěšná vašemu zdraví i ve večerních hodinách. Studie ukazují, že bílkoviny, snězené před spaním v den, kdy jste byli cvičit, mohou zvýšit přírůstek svalové hmoty a síly.

Sprcha

Tak jako ráno může sprcha tělo rychle nastartovat, před spaním vás naopak skvěle zrelaxuje. Naplánujte si ji tak hodinu až hodinu a půl před tím, než půjdete do postele. Teplá sprcha nebo koupel zvýší teplotu vaší pokožky a následně klesá vlivem prostředí a činností, které děláme. Právě pokles tělesné teploty a přesun do chladnější místnosti, kterou bývá právě ložnice, navodí pocit spánku.

zdroj: pinterest.com

Večerníček

Vytvořte si vlastní rituál, který vám poslouží k tomu, abyste svou mysl a tělo připravili na spánek. Pokud ho budete dělat pravidelně po nějakou dobu, tělo si zvykne a již bude vědět, co dané činnosti předchází. Vypijte si šálek čaje, dopřejte si vaši oblíbenou masku na pleť, odměňte se po celém dni relaxační koupelí, přečtěte si oblíbenou knihu a pomalu se připravte na spánek.

Plány na druhý den

Sepište si před spaní tzv. to do list. Věci, které musíte další den zvládnout. Mělo by se jednat o pár nejdůležitějších věcí, které potřebujete udělat a zařídit. Ne se zbytečně stresovat mnoha nadlidskými úkoly. Tím, že si na papír sepíšete věci, které musíte opravdu udělat, odbouráte večerní stres, protože budete vědět, co vás čeká a na papíře vždy vše vypadá jako lépe zvládnuté.

Přeskočte skleničku

Alkohol vám pomůže rychleji usnout, ale naruší spánek během druhé poloviny noci a způsobí, že se budete probouzet častěji. Druhý den tak budete mnohem více ospalejší a nastartování celého dne bude o dost pomalejší. Pokud se ovšem chystáte dát si alkohol před spaním, zkuste to minimálně tři hodiny před tím, než půjdete spát, abyste minimalizovali narušení spánku.

zdroj: pinterest.com

Přidat na Seznam.cz
SPÁNEK LEPŠÍ SPÁNEK JAK SE LÉPE VYSPAT DNEŠNÍ DOBA MODERNÍ DOBA SOCIÁLNÍ SÍTĚ INSPIRACE ZA LEPŠÍ SPÁNEK MOTIVACE VEČERNÍ RITUÁL LIFESTYLE RADY REDAKCE

Související články

Dárky, se kterými letos potěšíte své blízké

Vánoční dárky letos budeme asi řešit hlavně online. A vlastně, proč ne? Užijte si nakupování z pohodlí domova. My vám to alespoň trochu usnadníme. Dali jsme dohromady více jak 20 tipů na vánoční dárky, se kterými letos určitě potěšíte své blízké.

Celý článek

Nejžhavější knižní novinky

K podzimním a zimním dlouhým večerům patří kromě svařáku a krbu hlavně knihy. V naší redakci jsme daly hlavy dohromady a vybraly jsme pro vás to nejlepší, co bylo během letošního podzimu vydáno. Pojďte se s námi nechat inspirovat buď tipem na vánoční dárek nebo udělejte radost sobě a obstarejte si zábavu na klidné a pohodové večery.

Celý článek

Historie časopisu Elle

Jeden z nejoblíbenějších módních magazínů, jehož původ začínal ve Francii. Název Elle znamená z francouzštiny „ona“. Dnes už časopis vychází v několik jazycích a je známý po celém světě.

Celý článek

Druhy vlny aneb vyznáte se ve svých svetrech?

Je vlna jenom ovčí vlna nebo se říká vlně i té velbloudí nebo kozí? Co je to angora, alpaka nebo mohér? Právě nyní, na podzim, kdy se člověk rád zachumlá do heboučkého svetru, je ideální doba na to, abychom se o těchto zázračných vláknech dozvěděli víc.

Celý článek

Zimní bunda třikrát jinak a stylově

Že i péřová bunda může být stylová, tak o tom žádná. Jediná věc, která dokáže být tím nejlepším společníkem do zimních ulic. Pokud tedy ještě žádnou nemáte, nechte se inspirovat naším mini průvodcem ve třech základních délkách.

Celý článek

10 nejčastějších módních chyb

Móda je hra. Hra, která má ovšem také svá pravidla. Jak si ji užívat i bez přešlapů? Máme pro vás několik tipů, kterých je dobré se vyvarovat.

Celý článek

Jak připravit dokonalý horký nápoj? Začněte tím, že voda je matkou čaje

Zachumlat se pod deku s napínavou knížkou a kvalitním čajem nebo kávou, to je to, po čem v chladných měsících nezřídka zatoužíme. Jak si připravit dokonalý horký nápoj? Jak praví čínské přísloví: „Voda je matkou čaje“.

Celý článek

Nejlepší podzimní dekorace do vašeho obydlí

Dny se krátí a je chladnější počasí, to znamená jediné – ten pravý podzim je už s námi. Zůstává otázkou, zdali jste si už připravili podzimní dekoraci? Pokud ne, pojďte se s námi podívat na zajímavé tipy pro vaše domovy. 

Celý článek