dnes je 05.12.2020 a svátek má Jitka

Jsme rádi, že jsme Češi, říkají tvůrci Bohémy manželé Neubergerovi

Přidat na Seznam.cz
Bohéma - trička s originálními motivy, které se navracejí k českým osobnostem a skvostům. I tak by se dal charakterizovat unikátní koncept, který mají na svědomí manželé Eliška a Oldřich Neubergerovi, kteří navrhují trička s velkými Čechy i českými uměleckými díly. Jak vznikla jejich značka Bohéma a co pro ně znamená být Čechy, jsme se zeptali v exkluzivním rozhovoru.

zdroj: archiv značky / Adina Mandlová

Bohéma je e-shop, ve kterém najdete unikátní trička s českými motivy. Za celým konceptem stojí manželé Eliška a Oldřich Neubergerovi. Právě ti přišli s nápadem vytvářet trička s motivy, které mají jedno společné téma - lásku k Česku. Bohéma funguje jako neziskovka, potenciální zisk plánují jeho tvůrci věnovat na něco prospěšného. Aktuálně můžete na e-shopu najít 15 různých motivů od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, přes prvorepublikovou herečku Adinu Mandlovou, po obraz Františka Kupky.


Kdy a kde se ve Vašich hlavách zrodil nápad, že by lidé rádi nosili Česko?

K oslavám výročí 100 let republiky jsme hledali tématické oblečení pro rodinu, třeba společné čepice s trikolórou. Zjistili jsme ale, že je to jako hledat jehlu v kupce sena, vlastně se nám nepodařilo sehnat nic. Existuje spousta produktů pro turisty a všemožných kýčovitých vtipných triček. Avšak oblečení, které by mělo přesah, reflektovalo naši historii s určitou dávkou pokory a úcty, zároveň bylo vkusné a člověk by jím mohl vyjádřit, že je rád Čech a váží si své národnosti… tak takové jsme nenašli. Proto jsme se rozhodli to změnit.

Jak byste charakterizovali „hrdého Čecha“?

My už se snažíme tento termín moc nepoužívat. Čeština je bohatá, ale v téhle terminologii trošku nešťastná. Spousta slov je zprofanovaných, negativně vnímaných kvůli historickým souvislostem, nebo obsazených nacionalisty. Vezměte si například vlast, vlastenectví, hrdost, češství, národ. V 30. letech bylo vlastenectví považováno za ctnost, dnes pouhé užití tohoto slova může mnoha lidem asociovat krajní pravici. Mluvíme už tedy raději o českých skvostech, pokladech, myšlenkách a lásce k Česku, navracíme se k našim českým vzácnostem a unikátům. A Čech, který si jde koupit tričko na Bohému, to zřejmě vidí podobně.

zdroj: archiv značky - Božena Němcová (vlevo), Milada Horáková (vpravo)


Kdo je autorem motivů, které můžeme na tričkách vidět?

Jsou to dobové fotografie, třeba s krásnou prvorepublikovou atmosférou. Dále umělecká díla, nejčastěji obrazy, nechybí ale ani architektura. Velkou část motivů necháváme tvořit “na objednávku”, tedy prototypujeme s umělci a hledáme, co sedne formátu trička.

Podle čeho tyto motivy vybíráte?

Snažíme se držet velmi vysokou estetickou laťku, aby si u každého motivu člověk řekl: „To je zajímavé.“ Zároveň si hlídáme rozptyl napříč tématy, obdobími, formáty a ztvárněními. Základní a nejdůležitější kritérium ale zůstává neměnné. Dbáme na to, abychom si pokaždé mohli říct, že jsme tímto motivem udělali Česku hezky.

zdroj: archiv značky - T. G. Masaryk


Jaký motiv byl zatím rekordmanem z hlediska prodejní oblíbenosti?

Jsme rádi, že se oblíbenost drží napříč všemi motivy tak nějak v rovnováze. Určitě ale platí, že známější osobnosti táhnou, a ne každý zná pana Gočára či Holého – například u nich je prodejnost o něco nižší.

Aktuálně tisknete na trička fotografie největších Čechů, slavná díla, známé české artefakty a vlastní grafické motivy. Plánujete tyto okruhy do budoucna rozšiřovat i například slavnými českými hláškami?

To neplánujeme. Na příkladu motivu Švejka jde ukázat, že místo jeho hlášky raději volíme obrázek, který řekne více, a ještě skvěle vypadá. Raději tedy hlášku vložíme do vizuální podoby.

zdroj: archiv značky - Švejk


Na jaká trička tisknete Vaše motivy?

Dlouho jsme hledali a zkoušeli různé druhy triček. Jde o střih, tedy jak tričko padne, rozdílnost mezi dámským a pánským střihem, dále ekologickou stopu, cenu, ale i jak na tričku vypadají různé technologie potisku. Najít ideální průnik všech našich představ a nároků nebylo snadné, s výsledkem jsem ale nyní nadmíru spokojeni.

Mohou se sami Vaši zákazníci zapojit do tvorby motivů?

Určitě! A také že se zapojují, ať už odezvami na sociálních sítích nebo prostřednictvím nákupů, což nás moc těší. Získáváme díky tomu velkou zpětnou vazbu. Často nám ale píší i nápady, koho nebo co by na tričkách rádi viděli. Takže máme dlouhatánský seznam témat a osobností, které bychom rádi ztvárnili. A to je vlastně pro nás i jedna z těch nejkrásnějších věcí, tedy že jde o dlouhodobý projekt, který může člověk dělat rád nadosmrti.

zdroj: archiv značky - Tomáš Baťa


Jaký máte názor na situaci v českém módním průmyslu?

My jsme měli zatím možnost spolupracovat s umělci nebo jejich dědici a podobně tak s českými osobnostmi, respektive jejich dědici. Setkáváme se jak s nadšením, tak i s odmítnutím, což je ale naprosto v pořádku, ne každému se musí náš projekt líbit.

Můžete prozradit na jaké velké Čechy se mohou naši čtenáři těšit ve Vaší nejnovější kolekci?

V polovině roku se nám podařilo spustit prodej dalších 15 motivů, celkově jsme tedy někde na třiceti produktech. Do budoucna máme spoustu nápadů, ale teď jsme rádi, že vůbec stíháme vyřizovat současné množství objednávek. Prozradíme ale, že příští rok bychom se rádi pověnovali olympiádě, vaši čtenáři se tedy mají určitě na co těšit. ☺

zdroj: archiv značky - Adina Mandlová

zdroj: archiv značky - Jan Palach

zdroj: archiv značky - Osvobozené divadlo

zdroj: archiv značky - Otto Wichterle

 

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI BOHÉMA ČEŠTÍ DESIGNÉŘI ČESKÉ OSOBNOSTI DOMÁCÍ TVORBA ROZHOVOR

Související články

Modrotisk dodává lnu zcela novou podobu, říká Kateřina Černá, zakladatelka značky K.BANA

Značka K.BANA zaměřující se na lněné oblečení s úctou k tradici přináší i v této nejisté době novou mini kolekci, která je zahalena do modrotisku. Ten vznikl ve spolupráci se strážnickou rodinnou firmou a na první pohled získá velký ohlas.

Celý článek

Barbora Hranoš o módních doplňcích Otto Kilian: Mužů, kteří se doplňků nebojí, je u nás zatím málo

Otto Kilian je česká značka, která nabízí limitované kolekce pánských a dámských doplňků. Stojí za ní manželský pár, Barbora a Petr Hranošovi. Ve svém portfoliu mají nejen kravaty, ale také manžetové knoflíčky, motýlky či kapesníčky do saka. Vše je vyráběno ručně se zapojením českých výrobců. Při výrobě z vysoce kvalitních látek vznikají malé série, ve kterých je každý model jedinečný.

 

 

Celý článek

ROZHOVOR o nové kolekci Conscious Exclusive, která přináší do módy nové udržitelné materiály

Zimní kolekce značky H&M přináší více než jen další krok k udržitelné módě. Férové platové podmínky, zodpovědnost v rámci recyklace materiálů i pánská část kolekce jsou tím, na co jsme se v upřímném rozhovoru se Slávkou Barnovou Head of PR H&M ČR zeptali.

Celý článek

Markéta Folberová: Mým cílem bylo vytvořit kabelku, kterou budu sama ráda nosit každý den

Z malé myšlenky vznikla značka, která s úspěchem dobývá český módní trh. FOLBEUR kabelky jsou kvalitní, krásné a praktické. A přesto, že začátky nebyly snadné, ušla jejich autorka Markéta Folberová již velký kus cesty. S obdivem smekáme a přinášíme rozhovor nejenom o tom, jak vznikla první "FOLBEURKA".

Celý článek

V šatníku budoucí viceprezidentky Spojených států Kamaly Harrisové

V USA je již dávno dobojováno. Prezidentské volby mají svého vítěze a tento výsledek podle expertů nic již nezmění. Americká média vyhlásila vítězem prezidentských voleb Joa Bidena, viceprezidentkou pak byla zvolena Kamala Harrisová. Seznamte se s námi s šatníkem první ženy viceprezidentky Spojených států amerických.

Celý článek

Nejžhavější knižní novinky

K podzimním a zimním dlouhým večerům patří kromě svařáku a krbu hlavně knihy. V naší redakci jsme daly hlavy dohromady a vybraly jsme pro vás to nejlepší, co bylo během letošního podzimu vydáno. Pojďte se s námi nechat inspirovat buď tipem na vánoční dárek nebo udělejte radost sobě a obstarejte si zábavu na klidné a pohodové večery.

Celý článek

Historie časopisu Elle

Jeden z nejoblíbenějších módních magazínů, jehož původ začínal ve Francii. Název Elle znamená z francouzštiny „ona“. Dnes už časopis vychází v několik jazycích a je známý po celém světě.

Celý článek

MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA JITKA KLETT SI VYBRALA JAKO TVÁŘ KAMPANĚ KAROLÍNU BOSÁKOVOU

Ne náhodou si známá módní návrhářka Jitka Klett vybrala pro představení své nové kolekce významný den 17. listopadu. V kolekci tak mimo jiné najdete propojení symbolů české i slovenské vlajky, stejně jako to, co nás spojuje v těchto časech.

Celý článek