dnes je 30.07.2021 a svátek má Bořivoj

Jsme rádi, že jsme Češi, říkají tvůrci Bohémy manželé Neubergerovi

Přidat na Seznam.cz
Bohéma - trička s originálními motivy, které se navracejí k českým osobnostem a skvostům. I tak by se dal charakterizovat unikátní koncept, který mají na svědomí manželé Eliška a Oldřich Neubergerovi, kteří navrhují trička s velkými Čechy i českými uměleckými díly. Jak vznikla jejich značka Bohéma a co pro ně znamená být Čechy, jsme se zeptali v exkluzivním rozhovoru.

zdroj: archiv značky / Adina Mandlová

Bohéma je e-shop, ve kterém najdete unikátní trička s českými motivy. Za celým konceptem stojí manželé Eliška a Oldřich Neubergerovi. Právě ti přišli s nápadem vytvářet trička s motivy, které mají jedno společné téma - lásku k Česku. Bohéma funguje jako neziskovka, potenciální zisk plánují jeho tvůrci věnovat na něco prospěšného. Aktuálně můžete na e-shopu najít 15 různých motivů od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, přes prvorepublikovou herečku Adinu Mandlovou, po obraz Františka Kupky.


Kdy a kde se ve Vašich hlavách zrodil nápad, že by lidé rádi nosili Česko?

K oslavám výročí 100 let republiky jsme hledali tématické oblečení pro rodinu, třeba společné čepice s trikolórou. Zjistili jsme ale, že je to jako hledat jehlu v kupce sena, vlastně se nám nepodařilo sehnat nic. Existuje spousta produktů pro turisty a všemožných kýčovitých vtipných triček. Avšak oblečení, které by mělo přesah, reflektovalo naši historii s určitou dávkou pokory a úcty, zároveň bylo vkusné a člověk by jím mohl vyjádřit, že je rád Čech a váží si své národnosti… tak takové jsme nenašli. Proto jsme se rozhodli to změnit.

Jak byste charakterizovali „hrdého Čecha“?

My už se snažíme tento termín moc nepoužívat. Čeština je bohatá, ale v téhle terminologii trošku nešťastná. Spousta slov je zprofanovaných, negativně vnímaných kvůli historickým souvislostem, nebo obsazených nacionalisty. Vezměte si například vlast, vlastenectví, hrdost, češství, národ. V 30. letech bylo vlastenectví považováno za ctnost, dnes pouhé užití tohoto slova může mnoha lidem asociovat krajní pravici. Mluvíme už tedy raději o českých skvostech, pokladech, myšlenkách a lásce k Česku, navracíme se k našim českým vzácnostem a unikátům. A Čech, který si jde koupit tričko na Bohému, to zřejmě vidí podobně.

zdroj: archiv značky - Božena Němcová (vlevo), Milada Horáková (vpravo)


Kdo je autorem motivů, které můžeme na tričkách vidět?

Jsou to dobové fotografie, třeba s krásnou prvorepublikovou atmosférou. Dále umělecká díla, nejčastěji obrazy, nechybí ale ani architektura. Velkou část motivů necháváme tvořit “na objednávku”, tedy prototypujeme s umělci a hledáme, co sedne formátu trička.

Podle čeho tyto motivy vybíráte?

Snažíme se držet velmi vysokou estetickou laťku, aby si u každého motivu člověk řekl: „To je zajímavé.“ Zároveň si hlídáme rozptyl napříč tématy, obdobími, formáty a ztvárněními. Základní a nejdůležitější kritérium ale zůstává neměnné. Dbáme na to, abychom si pokaždé mohli říct, že jsme tímto motivem udělali Česku hezky.

zdroj: archiv značky - T. G. Masaryk


Jaký motiv byl zatím rekordmanem z hlediska prodejní oblíbenosti?

Jsme rádi, že se oblíbenost drží napříč všemi motivy tak nějak v rovnováze. Určitě ale platí, že známější osobnosti táhnou, a ne každý zná pana Gočára či Holého – například u nich je prodejnost o něco nižší.

Aktuálně tisknete na trička fotografie největších Čechů, slavná díla, známé české artefakty a vlastní grafické motivy. Plánujete tyto okruhy do budoucna rozšiřovat i například slavnými českými hláškami?

To neplánujeme. Na příkladu motivu Švejka jde ukázat, že místo jeho hlášky raději volíme obrázek, který řekne více, a ještě skvěle vypadá. Raději tedy hlášku vložíme do vizuální podoby.

zdroj: archiv značky - Švejk


Na jaká trička tisknete Vaše motivy?

Dlouho jsme hledali a zkoušeli různé druhy triček. Jde o střih, tedy jak tričko padne, rozdílnost mezi dámským a pánským střihem, dále ekologickou stopu, cenu, ale i jak na tričku vypadají různé technologie potisku. Najít ideální průnik všech našich představ a nároků nebylo snadné, s výsledkem jsem ale nyní nadmíru spokojeni.

Mohou se sami Vaši zákazníci zapojit do tvorby motivů?

Určitě! A také že se zapojují, ať už odezvami na sociálních sítích nebo prostřednictvím nákupů, což nás moc těší. Získáváme díky tomu velkou zpětnou vazbu. Často nám ale píší i nápady, koho nebo co by na tričkách rádi viděli. Takže máme dlouhatánský seznam témat a osobností, které bychom rádi ztvárnili. A to je vlastně pro nás i jedna z těch nejkrásnějších věcí, tedy že jde o dlouhodobý projekt, který může člověk dělat rád nadosmrti.

zdroj: archiv značky - Tomáš Baťa


Jaký máte názor na situaci v českém módním průmyslu?

My jsme měli zatím možnost spolupracovat s umělci nebo jejich dědici a podobně tak s českými osobnostmi, respektive jejich dědici. Setkáváme se jak s nadšením, tak i s odmítnutím, což je ale naprosto v pořádku, ne každému se musí náš projekt líbit.

Můžete prozradit na jaké velké Čechy se mohou naši čtenáři těšit ve Vaší nejnovější kolekci?

V polovině roku se nám podařilo spustit prodej dalších 15 motivů, celkově jsme tedy někde na třiceti produktech. Do budoucna máme spoustu nápadů, ale teď jsme rádi, že vůbec stíháme vyřizovat současné množství objednávek. Prozradíme ale, že příští rok bychom se rádi pověnovali olympiádě, vaši čtenáři se tedy mají určitě na co těšit. ☺

zdroj: archiv značky - Adina Mandlová

zdroj: archiv značky - Jan Palach

zdroj: archiv značky - Osvobozené divadlo

zdroj: archiv značky - Otto Wichterle

 

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI BOHÉMA ČEŠTÍ DESIGNÉŘI ČESKÉ OSOBNOSTI DOMÁCÍ TVORBA ROZHOVOR

Související články

Začalo natáčení pokračování seriálu Sex ve městě. Podívejte se, jak to hlavním představitelkám sluší

Carrie, Miranda a Charlotte jsou zpět. Očekávaný restart s názvem „And Just Like That“ se začal natáčet začátkem tohoto měsíce na různých místech v New Yorku.

Celý článek

Milujeme Cimrmana a Švejka, díky tomu nelpíme na přílišné korektnosti, říká guru českého PR Dita Stejskalová

Dita Stejskalová stojí již řadu let v čele české pobočky Ogilvy jako členka vedení společnosti. Zároveň zde řídí PR oddělení. Jaký má názor na módu a co si myslí o trendu absolutní korektnosti?

Celý článek

Petra Kvitová nám ještě před odletem na olympiádu prozradila svůj talisman pro štětí

Petra Kvitová ve čtvrtek zamířila na své 4. olympijské hry do Tokia. Ještě před tím se však zastavila pro nové šperky a na krátký rozhovor, jaké šperky ráda kupuje a zda má svůj talisman pro štěstí.

Celý článek

Charitativní akci Evy Čerešňákové v centru Prahy navštívil i herec Orlando Bloom

Charitativní akce na podporu již druhé základní školy v Bangladéši spojila hned několik příležitostí. 35. narozeniny Evy Čerešňákové i návštěva populárního herce Orlando Blooma.

Celý článek

Masturbace je nejen příjemná, ale také mimořádně zdravá, říká sexuoložka a ředitelka pro vzdělávání značky Satisfyer, Megwyn White.

Satisfyer byl založen v roce 2016 a stal se průkopníkem ve svém odvětví. Chce naučit lidi odhodit stud a prolomit ledy na poli sexuálního wellness.

Celý článek

Kasu už nedrží jen muži, říká CFO skupiny UNIQA Lucie Urválková

Přinášíme vám pokračování série rozhovorů s nejvlivnějšími ženami Česka. Tentokrát s Lucií Urválkovou, CFO finanční skupiny UNIQA. Co je nového ve světě čísel? A kde leží bod rovnováhy mezi kariérou a rodinou?

Celý článek

Herečka Jenovéfa Boková tváří kolekce LEEDA Red Carpet

Česká značka LEEDA přináší jednu kouzelnou kolekci za druhou. K oblíbené Red Carpet se tentokrát přidala i herečka a hudebnice Jenovéfa Boková.

Celý článek

Odpočinek jsem musela na čas vyřadit ze svého slovníku, říká rektorka VŠE Hana Machková

Přinášíme vám další rozhovor s jednou z nejvlivnějších žen Česka. Tentokrát na naše otázky odpovídala rektorka VŠE Hana Machková. Jaké je povolání rektorky? Co pálí VŠE nejvíce? A jaké jsou prognózy pro českou společnost? Dozvíte se v článku.

Celý článek