dnes je 25.09.2022 a svátek má Zlata

Pozor na kalorie v ovoci

Přidat na Seznam.cz
Žijete s představou, že ovoce nemůže uškodit vaší váze a postavě? Sladké, kyselé, červené, žluté, oranžové, modrofialové, ale hlavně dobré, takové je ovoce.

Ovoce má nenahraditelnou úlohu v jídelníčku člověka. A to především v čerstvém stavu.
Nabízí se nám ovoce: jablka, hrušky, jahody, švestky, ale také exotické: banány, ananasy, papája, avokádo atd. Ovocné plody mají velké množství předností, kterých si ceníme. Obsahují celou řadu vitamínů (vitamín A, C, E, vitamíny skupiny B a další), enzymy, minerální látky (železo, vápník, draslík, hořčík a jiné), také buničinu (vlákninu), sacharidy a pektiny. Tyto klady ještě umocňuje jeho skvělá chuť. V ovoci jsou tyto látky obsažené v ideálním poměru, proto je nelze úplně adekvátně nahradit různými potravinovými doplňky.
Snad jedinou nevýhodou ovoce jsou kalorie, které obsahuje. Rozhodně se nad nimi nepohoršujme, jsou pro život člověka důležité, ale jejich příjem se dá regulovat. Obsah kalorií v ovoci samozřejmě není stejný.

Dužnaté plody obsahují malé množství tuků a bílkovin a mají tedy nízkou energetickou hodnotu.

Nejvíce kalorické ovocné bomby jsou banány, višně, hrozny a švestky. Obsahují totiž vysoký podíl cukru. Mezi méně kalorické ovoce patří melouny, jahody, pomeranče, grepy, meruňky. Takže pokud budeme chtít zahnat chuť na sladké ovocem, tak bychom si určitě neměli dopřávat velkou svačinku v podobě trsu hroznového vína či několika banánů. Neznamená to ale, že takové ovoce máme vynechat ze svého jídelníčku. Místo sladkostí a nebo velkého množství ovoce si raději k svačině připravme oblíbený druh ovoce s bílým jogurtem či neochuceným tvarohem. Tato kombinace nás zasytí více než jen samotné ovoce.

Kalorie jsou sice v ovoci obsaženy ve větší míře než třeba v zelenině, ale jejich množství je daleko menší než třeba v pečivu, masu či luštěninách. K dispozici našim chuťovým buňkám jsou také ovocně šťávy a sušené ovoce.

Sušené ovoce dokáže zahnat chuť na sladké, ale zároveň nás nenasytí. Takže pozor na kalorie obsažené v takovém ovoci, obsahuje jich čtyřikrát více než ovoce čerstvé. Počet energetických hodnot v ovocných šťávách není také zrovna malý, ideálním řešením je jejich ředění vodou. Měli bychom jíst různé ovoce. Určitě se neomezovat jen na jediný druh. Dokonalostí pro spojení několika ovocných plodů jsou ovocné saláty. Díky těmto salátům si můžeme udržet přísun přírodních látek do našeho těla a v kombinaci s cvičením i kondici.

Sladké, kyselé, červené, žluté, oranžové, modrofialové, ale hlavně dobré, takové je ovoce.

Co to vlastně kalorie jsou? Potraviny se měří a vypočítávají podle své energetické hodnoty. Měrnou jednotkou je přitom kilokalorie, resp. kilojoule. Mluvíme-li o kaloriích, máme tím na mysli kilokalorie (kcal). Denní základní potřebu energie je možno si přibližně vypočítat. Spotřeba energie se v průběhu života snižuje.

Vzoreček pro výpočet příjmu kalorií. Vaše hmotnost v kg * 24 = počet kalorií/1 den. Např. člověk vážící 65 kg by měl mít příjem 1560kcal/den.

Kalorická tabulka ovoce  - 100 g KJ /kcal: 
Hrozny 61/ 255 Banány 59/ 247 Višně 59/ 248 Švestky 59/ 247 Rybíz 56/ 238 Třešně 54/ 226 Kiwi 54/ 230 Ananas 51/ 217 Hrušky 51/ 213 Jablka 50/ 209 Mandarinky 47/ 196 Meruňky 43/ 180 Broskve 41/ 171 Grepy 41/ 172 Jahody 36 /150 Pomeranče 32/ 134 Citróny 23 /96 Melouny 16/ 67

Přidat na Seznam.cz
VÝŽIVA A DIETY OVOCE HROZNY BANÁNY VIŠNĚ ŠVESTKY RYBÍZ TŘEŠNĚ ANANAS JABLKA BROSKVE GREPY JAHODY POMERANČE CITRÓNY MELOUNY SALÁTY SUŠENÉ OVOCE VITAMÍNY VLÁKNINA KALORIE CHUŤ OVOCNÉ ŠŤÁVY

Související články

Jak vybrat vhodnou kosmetiku proti padání vlasů

Nadměrné a nežádoucí padání vlasů je podmíněno mnohými faktory. Prořídlé vlasy trápí i ženy a pokud k nim patříte i Vy, určitě hledáte způsoby, jak nechtěnému padání vlasů předcházet a jak řešit tento nepříjemný problém.

Celý článek

Jak vybrat perfektní krém na obličej bez kosmetičky

Jednoduchý, užitečný a nezbytný kosmetický přípravek, který by neměl chybět v žádné kosmetické taštičce, to je pleťový krém. Na výběr je takřka z nekonečného množství druhů, v široké nabídce je někdy takřka nemožné se zorientovat.

Celý článek

Jak začít s KETO dietou aneb 5 užitečných kroků, které byste měli mít na paměti

Rozhodli jste se, že chcete zkusit ketogenní dietu, ale tak nějak přesně nevíte jak začít? Připravili jsme si pro vás článek, který vás jednoduše provede prvními kroky a pomůže předejít nepříjemným začátečnickým stavům jako je „sacharidová“ chřipka nebo zažívací obtíže.

Celý článek

Vánoční dárky na poslední chvíli aneb když chybí inspirace

Pokud hledáte inspiraci na dárky, tak je ten nejvyšší čas. Začíná kolotoč nákupního šílenství a slev. Vymýšlení toho správného dárku není snadné, proto jsme vám sepsali některé základní body.

Celý článek

Zima přináší chuť péct, co zkusit bezlepkové citrónové muffiny

Chladné počasí přináší touhou se více zdržovat doma a vytvořit si tu správnou sváteční atmosféru. Máte chuť péct? Co zkusit výborné bezlepkové muffiny s citronem?

Celý článek

Zdravé letní osvěžující koktejly

Přinášíme vám výběr zdravých osvěžujících letních koktejlů plných vitamínů. Chutný koktejl se dá udělat v podstatě z čehokoli. Inspirujte se jedním z našich receptů.

Celý článek

Padají vám vlasy? Poradíme vám, jak to vyřešit jednou provždy!

Jsou všude a vy se divíte, že ještě nejste bez vlasů. Alespoň v nějaké části života jsme to zažila každá. Vypadávání vlasů se může zdát jako banalita, ale když řídne naše hříva, sebevědomí klesá strmě dolů.

Celý článek

Desatero rad pro zdravé opalování

Počasí si na nás připravilo opravdové léto s nevídanými teplotami a my se už nemůžeme dočkat slunečních paprsků, které nás prohřejí i pohladí a dodají našemu tělu zářivý kakaový nádech. Získat ale atraktivní bronz může být věda. Poradíme vám, jak se opalovat zdravě, bez rizika a nepříjemných následků.

 

 

Celý článek