
Osobní styl je víc než jen móda, je to něco, co za nás mluví, říká osobní stylistka Veronika Slaninová
Obléknout se za každých okolností co nejlépe zní jako snadný úkol, ale občas je opak pravdou. Jak si najít vlastní osobní styl, jak vypadá pracovní den osobní stylistky a jakou roli hraje psychologie v oblékání - nejenom na to jsme se zeptali Veroniky Slaninové.
Veroniko, co vás přivedlo ke stylingu a jaká byla vaše cesta k profesi osobní stylistky?
Od šesti let jsem závodně sportovala – začínala jsem s atletikou, aerobikem a disco tancem. Později mě rodiče přihlásili do modelingové soutěže, kde jsem zaujala majitelku modelingové agentury. Začala jsem chodit na tréninky chůze a předvádět na přehlídkách. Časem se to ale začalo časově křížit s tréninky tance, kterému jsem se věnovala v klubech v Liberci i Turnově. Nakonec jsem se rozhodla pokračovat jen se sportem, protože jsem si tehdy říkala, že „chodit už přece umím“ (smích). Takže tam vlastně začal můj vztah k módě.
Mamka mi tehdy šila oblečení, protože na mě v obchodech nic nesedělo. V té době mi ale přišlo všechno, co ušila, hrozné – dneska bych za takové kousky dala cokoliv.
Oblékání a stylingu se věnuji už téměř deset let. S bývalým manželem jsme měli salon s oblečením na míru, pak jsem pracovala ve velké české krejčovské firmě. Tam jsem si ale uvědomila, že takhle nechci dál fungovat – pracovní doba byla náročná, hodně jsem dojížděla a neměla jsem čas na děti a rodinu. Hledala jsem proto způsob, jak dál pracovat s oblečením a zároveň být v přímém kontaktu s klienty, protože to mě na té práci vždy nejvíc bavilo.
Zjistila jsem, že vlastně jako stylistka už dávno funguji – od chvíle, kdy jsem začala oblékat první klienty. Díky tomu mám dnes mnoho klientů, kteří se na mě obracejí nejen s oblečením, ale i s celkovou vizáží. Jsem vděčná, že jsem si tehdy udělala kurz stylistky – jen mě utvrdil v tom, že tahle práce je pro mě ta pravá.
Jak byste definovala pojem „osobní styl“?
Osobní styl je něco, co se nedá překopírovat. Prostřednictvím oblečení, doplňků, účesu, líčení a celkové prezentace. Je to více než móda, je to něco, co za nás mluví. Styl může být elegantní, sportovní, ležérní, minimalistický, romantický, extravagantní a často je to kombinace několika směrů.
Jak probíhá typická spolupráce s klientkou, která hledá nový šatník nebo osobní styl?
Nejčastěji začínáme přímo u klientky doma, ve skříni. Společně vytřídíme oblečení, které už jen zabírá místo, protože ho stejně nikdo nenosí. Zároveň ale často objevím kousky, které mají potenciál a dá se s nimi dál pracovat. Z těchto věcí vytvořím několik outfitových kombinací, které klientce nafotím, aby se k nim mohla kdykoli vracet.
Navrhnu také nové kousky, které se postupně dají do šatníku doplnit, a poté se domluvíme na společných nákupech. Další spolupráce už záleží na klientce, ale většinou spolu zůstáváme v pravidelném kontaktu. Řešíme doplňky, brýle, účes nebo třeba vhodný dress code na různé příležitosti.
Jakou roli hraje psychologie v oblékání? Vnímáte propojení mezi oblečením a sebevědomím?
Psychologie hraje v oblékání obrovskou roli. Člověk, který ví, že je dobře a komfortně oblečený, tak zvládne rozhodně víc, než ten, který to tak mít nebude.
S čím ženy nejčastěji přicházejí? Existují společné nejistoty nebo otázky, které řeší?
Nejčastěji za mnou chodí ženy i muži se stejným problémem – nedokážou odejít z obchodů spokojení. Nabídka oblečení je dnes obrovská, ale to často situaci spíš komplikuje. Vezmou si do kabinky pár kousků, nic jim nesedne, a když už něco vyberou, prodavačka jim zpravidla nepřinese jinou velikost nebo alternativu. Nakonec tak odejdou buď s prázdnou, nebo s kouskem, který doma nedokážou sladit se zbytkem šatníku.A také trápí ženy jejich postava a přijde jim, že se proto nemohou obléknout, aby jim to slušelo.

Jak pracujete s klientkami, které tvrdí, že „nemají postavu na módu“?
Oblečení je skvělé v tom, že nabízí nepřeberné množství střihů, velikostí, délek i šířek. Vždy se dá najít něco, co postavě sedne a co klientce pomůže cítit se dobře. Na svých workshopech často říkám, že oblečení je tu pro nás – má sloužit nám, ne my jemu. Samozřejmě s respektem a pokorou k módě i k vlastnímu tělu.
Oblékání klientek vnímám jako blízký a osobní proces. Přistupuji k němu velmi citlivě a s empatií – a právě to mě na téhle práci baví. Věřím, že každá klientka nakonec zjistí, že se může v oblečení cítit příjemně a sebevědomě.
Které tři kousky by podle vás neměly chybět v šatníku žádné ženy?
Jestli si mám vybrat jen tři, tak by to byly perfektně sedící černé kalhoty, černé sako ze stejné látky a bílá košile. V tomhle oblečení to bude slušet v jakékoliv situaci každé ženě.
Jaký byl váš nejpamátnější stylingový projekt nebo proměna a proč?
Nejvíc si vážím svého prvního workshopu, který jsem zrealizovala úplně sama – od prvního nápadu až po samotnou realizaci. Trvalo mi to rok a půl. Měla jsem spoustu představ o tom, jak by mohl vypadat a co bych do něj chtěla zahrnout. Bylo pro mě ale zásadní, aby to nebyl jen obyčejný workshop o oblečení. Chtěla jsem, aby to byl skutečný zážitek s přidanou hodnotou, a zároveň aby měl i charitativní přesah, protože ráda podporuji různé nadace.
Byl to opravdu speciální den určený ženám – a povedlo se přesně tak, jak jsem si přála. Po workshopu přišly krásné reakce, které mě moc potěšily. Ženy se mě samy začaly ptát na další termíny, takže jsem navázala podzimním workshopem.
Móda se neustále mění. Jak zůstáváte aktuální a zároveň věrná vlastnímu stylu?
Téměř každý den nakupuji s klientkami – jak online, tak osobně. Vytvářím nákupní seznamy, sleduji nabídky obchodů, novinky i sezónní kolekce. Díky tomu mám neustálý přehled. Ale zároveň musím říct, že se mi pořád líbí podobné věci. Mám svůj styl, kterého se držím a který se snažím rozvíjet, ne měnit podle každého trendu.
Pořádáte také workshopy – jaký je jejich cíl a co si z nich účastnice obvykle odnášejí?
Ano, workshopy pořádám a ráda bych tímto všechny milé ženy pozvala na II. workshop, který se bude konat 19. 10. 2025 v Chateau St. Havel. Podrobnosti najdete na mém webu. Cílem workshopu je, aby si každá účastnice odnesla nejen inspiraci, ale především zážitek a praktické rady do života. Chci, aby si ženy odnesly skvělý pocit, že už vědí, jak na to – kde nakupovat, čemu se vyhnout a za co zbytečně neutrácet.
Součástí dne je také líčení od profesionální vizážistky, která se specializuje na proměny a zároveň rozumí kvalitě kosmetických produktů. Pro účastnice mám připravené velké množství oblečení z prémiového charitativního obchodu, které pečlivě vybírám – a navíc je za velmi příznivé ceny. Nechybí ani šperky, které doporučuji kombinovat tak, aby styling působil celistvě a osobitě.
Celý den je přítomná profesionální fotografka, která pořizuje osobní portréty – vhodné třeba i do pracovního portfolia, a to právě ve stylu, který společně vytvoříme. A nesmím zapomenout na skvělé jídlo ze zámecké kuchyně, které celý zážitek krásně podtrhne.
Co si myslíte o vlivu sociálních sítí na vnímání krásy a stylu?
Myslím, že vliv sociálních sítí může být ku prospěchu, pokud sledujeme profily, které nás mají kam posunout, nikdy nepochopím, jak lidé sledují někoho, protože je známý. Nepřijde mi, že to má pozitivní vliv na mladší generaci, která si myslí, že to co je na sítích je vždy pravda, a tak ta krása je velmi subjektivní…
Jaký je váš módní manifest – myšlenka, kterou byste chtěla ženám předat?
Za každých okolností se oblékněte co nejlépe, jak vám to situace dovolí.