Skutečnost, že Aliku dnes řídí naše dcery, považuji za svůj největší osobní úspěch v podnikání, říká česká královna oříšků a milovnice koní Jana Kremlová

Skutečnost, že Aliku dnes řídí naše dcery, považuji za svůj největší osobní úspěch v podnikání, říká česká královna oříšků a milovnice koní Jana Kremlová

Znáte oříšky od Aliky? Tuto úspěšnou rodinnou firmu založila Jana Kremlová se svým manželem v roce 1992. Jaká byla cesta k prostějovským pražírnám a co pro ni znamená osobní úspěch, vám přinášíme v dalším exkluzivním rozhovoru, tentokrát s Janou Kremlovou, zakladatelkou společnosti Alika.

Zdroj: Archiv - Jana Kremlová

Jistě každý zná balíčky ArRashid, pod kterými je podepsána společnost Alika. Milovníci francouzských makronek například jistě ocení jejich mandlovou mouku, která je ideální pro pečení těchto dobrot. Za úspěšnou rodinnou firmou stojí Jana Kremlová. Úspěšná podnikatelka, kterou časopis Forbes zařadil do žebříčku nejvlivnějších žen v Česku. Co je její inspirací? Co je jejím "drivem" pro úspěch? A co znamená být úspěšnou ženou v českém podnikatelském prostředí. To všechno vám přinášíme v exkluzivním inspirativním rozhovoru.

Co pro Vás osobně znamená úspěch? A v čem tkví Váš recept na úspěch?

Úspěch pro mě znamená uskutečnění snu. Můj recept na úspěch je jednoduchý – mít jasnou vizi a té se držet a věřit v ní i v sebe. Když přijdou neúspěchy a prohry, tak se nehroutit, neházet flintu do žita, ale najít k cíli jinou cestu. A také pořád pracovat na zlepšování všech procesů, které k dosažení vize potřebujeme. Nutnou podmínkou každého úspěchu je zdraví, podpora rodiny a troška štěstí z nebe.

Jak se v posledních letech změnily požadavky českého spotřebitele?

Český spotřebitel čím dál víc důvěřuje českým výrobkům, zavedeným značkám a zajímá se o trendy zdravé výživy. Také díky internetu roste množství dotazů ke specifikacím produktů. A současná doba kvůli covidu naučila velké množství zákazníků nakupovat potraviny online. My jsme začali provozovat eshop zdraveorechy.cz zhruba před 8 lety a dnes věnujeme velké úsilí zlepšení zákaznického servisu v online prostředí.

Kde vznikla Vaše láska k podnikání v oboru pražení?

Pracovala jsem jako inspektorka na Státní potravinářské inspekci. Po delší nemoci jsem se rozhodla, po vzoru svého manžela, začít podnikat. Rozuměla jsem cukrovarnictví a pražírnám kávy. Cukrovar jsem si postavit neuměla, tak pražení byla lepší volba. I když ve skrytu duše  jsem původně chtěla balit léčivé bylinky, ale pro tuto myšlenku jsem doma nenašla podporu. 

Zdroj: Archiv - Jana Kremlová, Alika

Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch?

Jako největší podnikatelský úspěch považuji spojení jména společnosti ALIKA a našich produktů, zejména arašídů KK a oříšků značky ArRashid, se zárukou kvality u spotřebitelů. Věta – „Kákáčka znám, ty jsou nejlepší“ – se neomrzí poslouchat.

Kam až sahá Váš vývoz a jak se liší nároky vašich zákazníků na různých zahraničních trzích?

Vyvážíme pravidelně do 10 zemí EU a několik obchodů se nám podařilo i do Anglie a Arabských Emirátů. Na zahraniční trhy vyrábíme především specializovaná balení (např. pro letecký průmysl, catering apod) nebo nové produkty zdravé výživy. Poptávky po nových produktech jsou  pro nás vždycky impulsem, že během roku je objeví i český zákazník.

Jaký máte vztah k módě a módním trendům, i z pohledu Vašeho spojení s bývalým centrem oděvnictví v Česku – Prostějovem? Máte například nějakou oblíbenou značku, na kterou nedáte dopustit?

Ve společnosti OP Prostějov pracovala moje maminka celý život. Měla jsem moc ráda jejich modely i prodejnu v Prostějově. Stačilo říct, na jakou příležitost oblečení potřebuji a skvělé prodavačky mě vždy oblékly k naprosté spokojenosti. Dnes si ráda kupuji na formální příležitosti oblečení značky Gery Weber a do kanceláře miluji barevné, neformální šaty z Desigualu. Ani na našich produktech barvami nešetříme.

Jak se Vaše společnost potýká s trendy jako automatizace výroby, nedostatek zaměstnanců či výzvami tzv. Průmyslu 4.0?

Automatizace je dnes pro nás velká výzva. Je to jediná cesta, jak při zvyšování mezd  udržet konkurenceschopné ceny výrobků. Pořizujeme nové stroje s vysokou kapacitou, během letošního roku 2021 zavedeme do výroby první robotické balící linky a dokončujeme automatická řešení v logistice a prodeji. Nedostatek pracovníků ve výrobě jsme vyřešili zaměstnáním ukrajinských pracovníků přes program Ukrajina. V současnosti máme zaměstnanců dostatek, ve vedení společnosti ani ve středním managementu se nám lidé naštěstí nestřídají.

Zdroj: Archiv - Jana Kremlová, Alika

Jak Vás zasáhla světová krize, jaké výzvy podle Vás čeká Vaši firmu a obecně české potravinářství?

Snažíme se uskutečnit veškeré naplánované projekty ke zlepšení produktivity. Ani v letošním covidovém roce jsme nevzdali žádný projekt ani investici. Veškerou komunikaci jsme museli převést do online prostředí. Při plánování automatizace skladu se slovenským dodavatelem jsme analýzy procesů dělali s lidmi, kteří u nás nikdy nebyli, pomocí natáčení  na videa. Veškerá školení probíhají v online prostředí. Je to náročné, ale naštěstí se projekty pouze zpomalují, ale nezastavují. Potravinářství v Česku je hodně  v rukou velkých korporací, středních firem není mnoho. Po zkušenostech z roku 2008 se prodávají v krizi spíše menší balení a levnější produkty. V našem oříškovém oboru to znamenalo hodně malých sáčků s arašídy a méně s ořechy. Zákazníci si chtěli dopřát něco dobrého, ale současně se báli zbytečně utrácet.

Co je podle Vás největší výzvou pro úspěšné ženy v businessu?

Nesetkala jsem se s tím, že by v podnikání někdo řešil, že jsem žena. A to jsem se vždycky podle výchovy své maminky jako žena snažila vypadat :)

V čem podle Vás spočívá výjimečnost a síla malých i velkých rodinných podniků?

Rodinná firma nemusí vykazovat předepsaný zisk nebo obrat  kvůli reportu nebo prémiím. Může si na výsledek déle počkat a rozhodovat strategii podle vlastních pravidel. Je skvělé, když rodina dokáže fungovat jako rodina i jako vedení rodinné firmy. Pro zaměstnance i obchodní partnery je to považováno jako záruka jistoty a spolehlivosti. Ale není to jednoduché, chce to hodně otevřené komunikace a tolerance. Skutečnost, že firmu ALIKA a.s. dnes řídí naše 2 dcery, považuji za svůj největší osobní úspěch v podnikání.

Zdroj: Archiv - Jana Kremlová

Mohlo by vás zajímat
Sledujte náš Instagram