dnes je 05.12.2020 a svátek má Jitka

Jak chce značka H&M změnit fast fashion?

Přidat na Seznam.cz
Fast fashion a pracovní podmínky zaměstnanců v textilních fabrikách - to jsou žhavá témata posledních měsíců, které jsou problémem především velkých globálních řetězců, jako je H&M. Značka v čele s novou výkonnou ředitelkou představuje ambiciózní plány, jak změnit celý fast fashion průmysl udržitelným směrem. 

Zdroj: hm.com

Nová výkonná ředitelka značky H&M Helena Helmersson přichází s poměrně odvážnou vizí změny celého konceptu fast fashion. V rozhovoru pro britský Vogue řekla, že si myslí, že fast fashion by nemělo být sprosté slovo.

„To, že ženy po celém světě mají možnost vyjádřit samy sebe skrze módu a design, by mělo být krásné. Celý problém spočívá v systému, kterým fast fashion funguje, a to je potřeba změnit," říká Helmersson.

V současnosti se ročně vyrábí více než 100 bilionů oděvů. Každý z nich je nošen v průměru 7x před tím, než je nadobro odepsán, uvádí průzkumy. Tento fakt má samozřejmě ohromný dopad na životní prostředí jako využívání přírodních zdrojů, znečištění a produkce CO2, ke které módní průmysl přispívá neuvěřitelnými 10 % celosvětové produkce. 

Udržitelnost

Jedním z hlavních cílů značky je udržitelnost. V ideálním případě by Helmersson chtěla dosáhnout 100% modelu, ve kterém všechny produkty budou buď znovu použité a nebo plně rozložitelné a také dosáhnout tzv. „climate positive" formy výroby, při které je dopad na životní prostředí nulový, dokonce naopak životnímu prostředí prospívá. Takový cíl ale vyžaduje naprostou reformu ve výrobě oděvů, kterou chce značka uskutečnit do roku 2040. 

První kroky k tomuto ambicióznímu cíli značka H&M již podnikla. Jako první totiž přišla s šaty z tzv. cirkulózy, což je materiál vytvořený ze 100% recyklované bavlny. Některé prodejny také odstartovaly systém, kterému říkají Loop, ve kterém mohou zákazníci nosit na prodejnu staré oblečení a sledovat, jak se změní v nový kus oděvu přímo před jejich zraky. 

zdroj: hmgroup.com

zdroj: hm.com

Pracovní podmínky a platy

Pracovní podmínky lidí, kteří šijí oblečení pro velké firmy, jako je H&M, jsou velkým tématem. V roce 2019 značka přidala na své e-shopy možnost prohlédnout si transparentnost výrobku, kde uvádí konkrétní jména a počty zaměstnanců dodavatelů a fabrik, ve kterých je oblečení vyráběno. Co ale značka nezveřejňuje, je informace o platech pracovníků. Mnoho lidí si tak klade otázku, jak je možné, aby každý pracovník výrobního procesu dostával dostatečný plat ve chvíli, kdy se cena jednoho trička pohybuje v řádech stokorun. Povědomí o pracovních podmínkách těchto zaměstnanců stouplo také díky koronaviru, kdy došlo ke zrušení objednávek v ceně za 16 bilionů dolarů, což znemožnilo dodavatelům zaplatit své zaměstnance. Zatímco H&M plnilo své objednávky, obhájci pracovních práv vyzvali společnost, aby se zavázala, že všichni pracovnící ve výrobě dostávají za svou práci adekvátní finanční odměnu. 

„Sdílíme dodavatele s mnoha dalšími značkami," vysvětluje Helmersson. Jiné značky mají mnohem vyšší ceny, ale pracovníci jsou za práci placeni naprosto stejně. Samozřejmě, je to vše o odběru ve velkém, získáváme tak větší produktivitu a levnější ceny, a ty ceny, které nabízí H&M, jsou skvělé, protože dávají možnost lidem nakupovat udržitelné oblečení téměř bez ohledu na jejich finanční situaci."

Výkonná ředitelka uvádí, že značka pracuje na tom, aby došlo ke změně celého systému. Jako globální celosvětová značka, je H&M odpovědná za 177 tisíc vlastních zaměstnanců a 1,6 milionu textilních pracovníků. Cíl, aby všichni pracovníci získávali férové mzdy, je proto opravdu velký. 

„V roce 2013 jsme začali s Iniciativou životního minima, která zajišťuje, že fabriky, se kterými značka spolupracuje, zajišťují dostatečné platy pro své zaměstnance. Platy nemůžeme ovlivňovat přímo, protože ti pracovníci jsou zaměstnáváni značkami, se kterými spolupracujeme, ne přímo námi. Bylo by skvělé, kdyby se nám tohoto cíle podařilo dosáhnout. Je ale potřeba, aby ten cíl mělo více módních značek, aby mohlo docházet k větším změnám a rychleji. Dějí se nyní tyto změny dostatečně rychle? Ne, nedějí." Helmersson pracovala dva roky ve výrobní kanceláři v Bangladéši. Uvědomuje si tak, že značka H&M má obrovský vliv na životy lidí v podobných zemích. Zvláště, co se týče vytváření pracovních míst především pro ženy, které stále tvoří 80 % všech pracovníků s textilem, a možnost pomoci tak rodinám dostat se ze spárů chudoby. 

Zdroj: hmgroup.com

Plány do budoucna

Jasné je, že značka  H&M v čele s Helenou Helmersson chce být leaderem udržitelnosti v módním průmyslu. Její první veřejný projev byl v říjnu na Kodaňském módním summitu, kde se každoročně scházejí hlavy velkých módních společností, aby zde probraly budoucnost udržitelnosti.

Moje vášeň spočívá v dosahu, který tato velká módní značka má, a to, že můžeme učinit udržitelnou módu dostupnou pro všechny. To, že můžeme tento průmysl vést k udržitelné budoucnosti." 

Nyní můžeme jen zvědavě čekat, zda se této globální značce podaří plnit odvážné cíle, které si stanovila. Možná se H&M opravdu jednou povede fungovat se 100% udržitelností a s férovými platy. Jisté ale je, že to bude běh na dlouhou trať. Pro milovníky udržitelné a šetrné módy je tak stále lepší variantou podpora transparentních lokálních značek, které zaměstnávají české švadleny, které za svou práci dostanou dostatečně zaplaceno, dokládají původy jejich materiálů a podporují naši ekonomiku. 

zdroj: hm.com

zdroj: hm.com

Přidat na Seznam.cz
H&M HELENA HELMERSSON UDRŽITELNOST PRACOVNÍ PODMÍNKY ECO-FRIENDLY UDRŽITELNÁ MÓDA RECYKLACE OBLEČENÍ FAST FASHION MÓDA NÁKUPY A OBCHOD

Související články

Modrotisk dodává lnu zcela novou podobu, říká Kateřina Černá, zakladatelka značky K.BANA

Značka K.BANA zaměřující se na lněné oblečení s úctou k tradici přináší i v této nejisté době novou mini kolekci, která je zahalena do modrotisku. Ten vznikl ve spolupráci se strážnickou rodinnou firmou a na první pohled získá velký ohlas.

Celý článek

Dárky, se kterými letos potěšíte své blízké

Vánoční dárky letos budeme asi řešit hlavně online. A vlastně, proč ne? Užijte si nakupování z pohodlí domova. My vám to alespoň trochu usnadníme. Dali jsme dohromady více jak 20 tipů na vánoční dárky, se kterými letos určitě potěšíte své blízké.

Celý článek

ROZHOVOR o nové kolekci Conscious Exclusive, která přináší do módy nové udržitelné materiály

Zimní kolekce značky H&M přináší více než jen další krok k udržitelné módě. Férové platové podmínky, zodpovědnost v rámci recyklace materiálů i pánská část kolekce jsou tím, na co jsme se v upřímném rozhovoru se Slávkou Barnovou Head of PR H&M ČR zeptali.

Celý článek

ZIMNÍ KOLEKCE H&M CONSCIOUS EXCLUSIVE - EXKLUZIVNÍ MÓDA Z ODPADU

Zimní kolekce H&M Conscious Exclusive je doslova o vytvoření pokladu z odpadu. Každý kousek je vyroben z materiálu získaného z odpadu, a to udržitelným způsobem. Tato kolekce umožňuje ocenit potenciál odpadu a inspirovat se kreativitou, která vychází z nutnosti opětovného použití věcí.

Celý článek

Splní každé e-přání: dárková karta do Centra Černý Most je letos poprvé k zakoupení on-line

Dárková karta, kterou bylo dosud možné pořídit jen v Centru Černý Most, je nově součástí on-line nabídky populárního e-shopu Mall.cz. Limitovanou vánoční edici dárkové karty si tak nyní zákazníci mohou objednat kdykoli z pohodlí domova a svým blízkým darovat to, co doopravdy chtějí nebo potřebují.

Celý článek

Užijte si pyžamovou party ve stylovém pyžamku

Mrknout na oblíbený film, zahrát si karetní hru, nebo si u skleničky povídat o tom, jaké to bylo, když jste chodila na střední? Pyžamová party je skvělý nápad ať je vám patnáct nebo pětatřicet, a pokud na takovou akci jdete, nebo ji dokonce pořádáte, nezapomeňte si vybrat stylové pyžamko!

Celý článek

Zimní trendy pro rok 2021

Trendy se každý rok mění. Občas přijdou trendy nové, někdy dojde k recyklaci. Co si pro nás chystá rok 2021? To jsme pro vás sepsali v tomto článku. Pokud se vám některý trend líbí, nebojte se a noste ho již nyní. Nikdy není brzy nebo pozdě. Móda je proměnlivá, a to je na ní to nejlepší.

Celý článek

Historie časopisu Elle

Jeden z nejoblíbenějších módních magazínů, jehož původ začínal ve Francii. Název Elle znamená z francouzštiny „ona“. Dnes už časopis vychází v několik jazycích a je známý po celém světě.

Celý článek