dnes je 20.08.2022 a svátek má Bernard

Jak chce značka H&M změnit fast fashion?

Přidat na Seznam.cz
Fast fashion a pracovní podmínky zaměstnanců v textilních fabrikách - to jsou žhavá témata posledních měsíců, které jsou problémem především velkých globálních řetězců, jako je H&M. Značka v čele s novou výkonnou ředitelkou představuje ambiciózní plány, jak změnit celý fast fashion průmysl udržitelným směrem. 

Zdroj: hm.com

Nová výkonná ředitelka značky H&M Helena Helmersson přichází s poměrně odvážnou vizí změny celého konceptu fast fashion. V rozhovoru pro britský Vogue řekla, že si myslí, že fast fashion by nemělo být sprosté slovo.

„To, že ženy po celém světě mají možnost vyjádřit samy sebe skrze módu a design, by mělo být krásné. Celý problém spočívá v systému, kterým fast fashion funguje, a to je potřeba změnit," říká Helmersson.

V současnosti se ročně vyrábí více než 100 bilionů oděvů. Každý z nich je nošen v průměru 7x před tím, než je nadobro odepsán, uvádí průzkumy. Tento fakt má samozřejmě ohromný dopad na životní prostředí jako využívání přírodních zdrojů, znečištění a produkce CO2, ke které módní průmysl přispívá neuvěřitelnými 10 % celosvětové produkce. 

Udržitelnost

Jedním z hlavních cílů značky je udržitelnost. V ideálním případě by Helmersson chtěla dosáhnout 100% modelu, ve kterém všechny produkty budou buď znovu použité a nebo plně rozložitelné a také dosáhnout tzv. „climate positive" formy výroby, při které je dopad na životní prostředí nulový, dokonce naopak životnímu prostředí prospívá. Takový cíl ale vyžaduje naprostou reformu ve výrobě oděvů, kterou chce značka uskutečnit do roku 2040. 

První kroky k tomuto ambicióznímu cíli značka H&M již podnikla. Jako první totiž přišla s šaty z tzv. cirkulózy, což je materiál vytvořený ze 100% recyklované bavlny. Některé prodejny také odstartovaly systém, kterému říkají Loop, ve kterém mohou zákazníci nosit na prodejnu staré oblečení a sledovat, jak se změní v nový kus oděvu přímo před jejich zraky. 

zdroj: hmgroup.com

zdroj: hm.com

Pracovní podmínky a platy

Pracovní podmínky lidí, kteří šijí oblečení pro velké firmy, jako je H&M, jsou velkým tématem. V roce 2019 značka přidala na své e-shopy možnost prohlédnout si transparentnost výrobku, kde uvádí konkrétní jména a počty zaměstnanců dodavatelů a fabrik, ve kterých je oblečení vyráběno. Co ale značka nezveřejňuje, je informace o platech pracovníků. Mnoho lidí si tak klade otázku, jak je možné, aby každý pracovník výrobního procesu dostával dostatečný plat ve chvíli, kdy se cena jednoho trička pohybuje v řádech stokorun. Povědomí o pracovních podmínkách těchto zaměstnanců stouplo také díky koronaviru, kdy došlo ke zrušení objednávek v ceně za 16 bilionů dolarů, což znemožnilo dodavatelům zaplatit své zaměstnance. Zatímco H&M plnilo své objednávky, obhájci pracovních práv vyzvali společnost, aby se zavázala, že všichni pracovnící ve výrobě dostávají za svou práci adekvátní finanční odměnu. 

„Sdílíme dodavatele s mnoha dalšími značkami," vysvětluje Helmersson. Jiné značky mají mnohem vyšší ceny, ale pracovníci jsou za práci placeni naprosto stejně. Samozřejmě, je to vše o odběru ve velkém, získáváme tak větší produktivitu a levnější ceny, a ty ceny, které nabízí H&M, jsou skvělé, protože dávají možnost lidem nakupovat udržitelné oblečení téměř bez ohledu na jejich finanční situaci."

Výkonná ředitelka uvádí, že značka pracuje na tom, aby došlo ke změně celého systému. Jako globální celosvětová značka, je H&M odpovědná za 177 tisíc vlastních zaměstnanců a 1,6 milionu textilních pracovníků. Cíl, aby všichni pracovníci získávali férové mzdy, je proto opravdu velký. 

„V roce 2013 jsme začali s Iniciativou životního minima, která zajišťuje, že fabriky, se kterými značka spolupracuje, zajišťují dostatečné platy pro své zaměstnance. Platy nemůžeme ovlivňovat přímo, protože ti pracovníci jsou zaměstnáváni značkami, se kterými spolupracujeme, ne přímo námi. Bylo by skvělé, kdyby se nám tohoto cíle podařilo dosáhnout. Je ale potřeba, aby ten cíl mělo více módních značek, aby mohlo docházet k větším změnám a rychleji. Dějí se nyní tyto změny dostatečně rychle? Ne, nedějí." Helmersson pracovala dva roky ve výrobní kanceláři v Bangladéši. Uvědomuje si tak, že značka H&M má obrovský vliv na životy lidí v podobných zemích. Zvláště, co se týče vytváření pracovních míst především pro ženy, které stále tvoří 80 % všech pracovníků s textilem, a možnost pomoci tak rodinám dostat se ze spárů chudoby. 

Zdroj: hmgroup.com

Plány do budoucna

Jasné je, že značka  H&M v čele s Helenou Helmersson chce být leaderem udržitelnosti v módním průmyslu. Její první veřejný projev byl v říjnu na Kodaňském módním summitu, kde se každoročně scházejí hlavy velkých módních společností, aby zde probraly budoucnost udržitelnosti.

Moje vášeň spočívá v dosahu, který tato velká módní značka má, a to, že můžeme učinit udržitelnou módu dostupnou pro všechny. To, že můžeme tento průmysl vést k udržitelné budoucnosti." 

Nyní můžeme jen zvědavě čekat, zda se této globální značce podaří plnit odvážné cíle, které si stanovila. Možná se H&M opravdu jednou povede fungovat se 100% udržitelností a s férovými platy. Jisté ale je, že to bude běh na dlouhou trať. Pro milovníky udržitelné a šetrné módy je tak stále lepší variantou podpora transparentních lokálních značek, které zaměstnávají české švadleny, které za svou práci dostanou dostatečně zaplaceno, dokládají původy jejich materiálů a podporují naši ekonomiku. 

zdroj: hm.com

zdroj: hm.com

Přidat na Seznam.cz
H&M HELENA HELMERSSON UDRŽITELNOST PRACOVNÍ PODMÍNKY ECO-FRIENDLY UDRŽITELNÁ MÓDA RECYKLACE OBLEČENÍ FAST FASHION MÓDA NÁKUPY A OBCHOD

Související články

Jane Fonda a JaQuel Knight vyzívají s novou sportovní značkou H&M MOVE celý svět k pohybu!

Společnost H&M si dala nový cíl, rozhýbat celý svět. Proto dnes celosvětově uvádí na trh svou novou značku H&M MOVE. Po jejím boku stojí i dvě americké hvězdy Jane Fonda a JaQuel Knight.

Celý článek
LV tenisky

LOUIS VUITON PŘEDSTAVUJE NOVOU VERZI IKONICKÝCH TENISEK

Louis Vuitton představuje novou verzi ikonických tenisek LV Trainer, které posouvají koncept udržitelnosti na zcela novou úroveň. 

Celý článek

Vše, co byste měli vědět o zvonáčích

Existují módní kousky, které si budeme vždy spojovat s určitou dobou. Ne jinak je tomu u širokých nohavic neboli zvonáčů. Kde se tento styl vlastně vzal a proč?

Celý článek
Vans obuv

VANS A PRETTY GUARDIAN SAILOR MOON VZDÁVÁ HOLD POPULÁRNÍMU ANIME

Vans a populární anime Pretty Guardian Sailor Moon představují společnou čtyřdílnou kolekci oslavující lásku a přátelství. 

Celý článek

Columbia přináší pohodovou kolekci oblečení na cesty a dobrodružný život ve vanu nebo kempu

Akční léto plné cest, dobrodružství a objevování krás pobytu v přírodě s přáteli či rodinou je rok od roku populárnější. Značka Columbia proto přináší ucelenou kolekci Camplife, díky které si užijete každý moment navzdory náladám počasí.  

Celý článek

Plavky, které lichotí. Tohle léto se budete cítit sebevědomě

Budete letos trávit dovolenou na zahradě u bazénu nebo ve vyhlášeném letovisku s písečnou pláží? Ono je to jedno. V obou případech budete potřebovat plavky, které lichotí vašemu tělu.

Celý článek
Sportovní móda

PUMA A ZPĚVAČKA DUA LIPA PŘEDSTAVUJÍ POKRAČOVÁNÍ KOLEKCE FLUTUR

PUMA a globální popová superstar Dua Lipa představují v rámci spolupráce na kolekci Flutur její další část. Druhá kolekce je ve znamení unisexového oblečení ve stylovém oldschool designu.

Celý článek
Doplňky a šperky

BVLGARI NA FESTIVALU V KARLOVÝCH VARECH

Hvězdy 56. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech doplnily své krásné róby a outfity jedinečnými šperky a doplňky od značky BVLGARI. Zářily tak nejen šperky, ale i celebrity.

Celý článek