dnes je 01.04.2020 a svátek má Hugo

Jak udržet v kondici svou imunitu i přes přibývající věk?

Přidat na Seznam.cz
Nic není věčné, ani imunita si nedokáže udržet svou obranyschopnost na plné obrátky po celý život. Existují však jednoduché metody, jak jí s tím můžeme pomoct.  

S přibývajícím věkem nám v těle klesá množství bílých krvinek a jejich reakce na „vetřelce“ v organismu se zpomalují. Máme pro vás tedy víc než jeden důvod, proč by (nejenom) starší lidé měli věnovat zvýšenou pozornost své imunitě a jejímu posilování. Určitě vás nepřekvapí, že máme na mysli mimo jiné i pohyb na čerstvém vzduchu a pestrý jídelníček.

Imunitu si budujeme s postupem věku

Když se narodíme, kolují nám v těle obranné látky z doby těhotenství, které jsme přijmuli od své matky, stejně jako poté látky získané z mateřského mléka. Imunitní systém nám v dětství a následně v dospělosti postupně sílí a tvoří si protilátky proti bakteriím, virům a dalším škůdcům. Společně s tím, jak stárneme, však imunita postupně začne slábnout.

„Vliv stárnutí organismu na imunitní systém je komplexní a probíhá na několika úrovních. S přibývajícím věkem například klesá produkce B- a T-lymfocytů v kostní dřeni. Kolem čtyřicátého roku také již v podstatě nefunguje brzlík, v němž T-lymfocyty dozrávají. Imunitní systém také vzhledem ke svému ‚opotřebení‘ hůře rozlišuje mezi vlastními a cizími buňkami, proto jsou u starších lidí běžnější autoimunitní onemocnění,“ vysvětluje celostní lékař Bohumil Ždichynec.

I imunita ve stáří trpí na horší „paměť“ a pomalejší reakce

Pomalejší reakce nejenom na různorodé škůdce od bakterií, přes rakovinné buňky až po další antigeny, jdou ruku v ruce s organismem starších lidí. S věkem přichází zpomalení T-lymfocytů, stejně jako úbytek bílých krvinek, které mají za úkol „pamatovat si“ antigeny, se kterými se již potkaly. Proto je imunitní systém v situaci, kdy se potká s novým antigenem, pomalejší a hůř se brání. ¨

 „Všechny tyto změny, které oslabují imunitní systém, zapříčiňují, že jsou starší lidé náchylnější k infekčním onemocněním s komplikovaným průběhem, jako je třeba pneumokokový zánět plic,“ podotýká lékař Bohumil Ždichynec. Nejsou to jen staří lidé, kteří by měli dbát na dobrou životosprávu, ale pokročilý věk si o tuto skutečnost říká dvakrát. Máme na mysli zejména stravu bohatou na vitamíny a minerály.

Suchá kůže, méně pohybu a spánku – i to se projeví

Méně aktivit, horší spánek i zažité stravovací návyky, mohou být dalším bodem ohrožujícím stav naší imunity. Stejně tak i se stářím klesá podíl vody v našem organismu, což vede k vysušování kůže a sliznice, čímž se tyto bariéry proti prvotnímu průniku patogenů oslabují. Je nezbytné zamyslet se nad svojí imunitou jako nad celkem, který máme možnost pozitivně ovlivnit a změnit.

Posilujte obranyschopnost pohybem i stravou

Přirozené procesy v organismu spojené se stárnutím ovlivníme jen málo, životními návyky však můžeme svou obranyschopnost podporovat i v tomto věku. „Silnou obranyschopnost si lze udržet zdravým životním stylem, především pohybem na čerstvém vzduchu a pestrou vyváženou stravou bohatou na antioxidanty, například vitamíny C a B, a dále také minerály, stopové prvky a další významné nutrienty. Vyplatí se také dbát na zdravé zažívání, neboť ve střevním mikrobiomu sídlí většina buněk našeho imunitního systému. Zdravou střevní mikroflóru podpoříte stravou bohatou na vlákninu a probiotika,“ radí lékař Bohumil Ždichynec a dodává, že obranyschopnost posílí také užívání kvalitních doplňků stravy, jako je například přípravek Immun44. Ten obsahuje komplexní směs takzvaných polyfenolů – látek, které slouží k zásobování imunitního systému – a dále rovněž biologicky aktivní vitamíny z čistě přírodních zdrojů, antioxidanty a další minerály i stopové prvky, které právě často chybí v organismu lidí starších než 60 let.

vegall.cz

 

Přidat na Seznam.cz
NÁKUPY A OBCHOD KRÁSA A ZDRAVÍ IMUNITA OBRANYSCHOPNOST VITAMÍNY A MINERÁLY ZDRAVÍ A KRÁSA

Související články

Češi nevěří, že cesta ke zdravému tělu může být vydlážděná i bílou moukou a cukry, říká výživová poradkyně

Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s výživovou poradkyní a influencerkou Hedvikou Hejdukovou. Jak zachovat zdravé tělo i mysl v době karantény? Jde vůbec jíst zdravě, rychle a levně zároveň? A co Češi dělají ve výživě špatně? Prozradíme v článku.

Celý článek

Ruční napařovač prádlo dezinfikuje, zbaví ho pachů a perfektně upraví za pár vteřin

Už žádné nežádoucí záhyby na oblečení! Je tu snadné řešení, jak si za 15 vteřin upravit pomačkanou halenku, košili nebo třeba vlněný kabát!

Celý článek

Jaro volá po novém klobouku, pojďte se inspirovat!

Do jarních dnů s novou pokrývkou hlavy. Značka TONAK přináší limitovanou kolekci, která je pro slunečné dny jako stvořená, a navíc opět v BOHO stylu.

Celý článek

Oleje, krémy nebo séra? Co si vybrat?

Není snadné vybrat produkt, který bude přesně odpovídat požadavkům vaší pleti a zároveň nebude za hříšné peníze. Znáte rozdíly mezi krémy, oleji a séry? Která volba je nejlepší a proč?

Celý článek

Když vás příroda obklopí od hlavy až k patě

Jaro je za dveřmi a s ním i spoustu kosmetických novinek. Tou, která nás zaujala nejvíce u značky Nobilis Tilia, je vývoj BB krému ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně.

Celý článek

Konopná mast vaši pleť hojí, regeneruje i chrání

Konopné produkty získávají na čím dál větší oblibě, není divu, jejich blahodárné účinky hojí, léčí i regenerují. Proč by vám v domácí lékárničce neměla jedna konopná mast nikdy chybět?

Celý článek

WOOLIFE - České vlněné svetry navržené Terezou Rosalií Kladošovou

Pokud jste ještě neslyšely o značce Woolife a jste milovnice jemných a hebkých svetrů, tak vás varujeme, od teď už nebudete chtít nakupovat nikde jinde. Česká značka Woolife vlastní svou pletárnu v Krásné Lípě a svůj um již podruhé spojila s talentovanou návrhářkou, Terezou Rosalií Kladošovou, mimo jiné držitelkou prestižního ocenění Grand designér roku.

Celý článek

Vykročte tím správným směrem s Fit PROTEIN

Leden – měsíc novoročních předsevzetí je už dávno za námi! První dny nového roku většinou bývají spojeny jen s těmi nejčistšími úmysly – zdravěji jíst, pravidelně se hýbat, najet na správnou životosprávu.

Celý článek