dnes je 04.12.2022 a svátek má Barbora

Pečivo patří i do redukčního jídelníčku – dieta bez pečiva není správná!

Přidat na Seznam.cz
Pečivo patří i do redukčního jídelníčku 

Při hubnutí se pečiva nemusíte vzdávat – do diety pečivo patří! Dieta bez pečiva není správná! Jeden z mýtů o hubnutí je, že se při hubnutí musíme vzdát pečiva. Pečivo však má své místo i v redukční dietě a mělo by být pravidelnou součástí také redukčního jídelníčku.

Gabriela Knossová odbornice na výživu z Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment říká: „ Základem zdravého stravování, které vede ke štíhlé linii a vytouženému hubnutí je především pravidelnost, pestrá strava, vyvážený příjem živin a kontrolovaný příjem sacharidů.“ Pečivo je zdrojem polysacharidů, které by neměly chybět v jídelníčku toho, kdo chce zhubnout. Ale ne každé pečivo je vhodné pro redukční dietu. Pečivo by mělo dodat tělu nejen polysacharidy, ale také vlákninu, minerály, vitamíny, zdravé tuky a mělo by dokázat dobře.

Jak si pečivo správně vybrat?
Pro správný výběr pečiva není rozhodující jeho barva, ale jeho složení. („Tajná ingredience“ kakao, která léta simulovala celozrnnost pečiva, již byla zvídavějšími zákazníky odhalena!)
Kritériem pro rozlišení celozrnného pečiva od bílého pečiva je obsah vlákniny. U celozrnného pečiva má být obsah vlákniny na 100 g hmotnosti 4 g a více. Proto je nutné sledovat složení různých druhů pečiva, což ale například v supermarketech není nic jednoduché. Barva pečiva neurčuje obsah vlákniny, o obsahu vlákniny nás informuje váha pečiva. Dá se říct, že čím je pečivo těžší, tím je v něm více vlákniny.

Celozrnné pečivo je hutnější a těžší. Jestli je pečivo celozrnné, můžeme poznat pohmatem, celozrnné pečivo není lehké a nadýchané. Celozrnné pečivo by mělo kromě pšeničné mouky obsahovat i jiné mouky. Obvykle obsahuje žitnou, špaldovou nebo grahamovou mouku. Mezi další složky celozrnného pečiva patří lámanka, otruby, vločky, šrot, slunečnicová, lněná a sezamová semínka. Semínka uvnitř pečiva lze poznat pouhým okem. Existují i jedno druhová celozrnná pečiva, např. žitný chléb, který je vyroben pouze ze žitné mouky. U balených druhů pečiva je složení výrobků uvedeno na obalu, u nebalených druhů pečiva by měla být napsaná cedulka, z jaké mouky je vyrobeno. Není-li údaj uveden, je třeba se buď zeptat obsluhujícího personálu, nebo si zjistit složení pečiva doma na internetu.

Dehydrované nebo nedehydrované?
Reklama nás přesvědčuje, že dehydrované pečivo např. knäckebröd nebo rýžové chlebíčky je nepostradatelnou součástí redukční diety. Jedno ze základních pravidel redukční diety je ale jíst stravu s velkým objemem a menším množstvím kalorií, což dehydrovaným náhražkám pečiva vůbec nenahrává! Velikost objemu je dána množstvím vody. Čím je v potravině více vody, tím má větší objem. Dehydrované pečivo je zbavené vody a má proto malý objem. Jelikož má voda nulový počet kalorií, zbavením vody se nesníží obsah kalorií. Dehydrované pečivo je pro svůj malý objem a hodně kalorií, vysoký glykemický index a neschopnost zasytit, nevhodné nejen pro hubnutí, ale i pro udržení hmotnosti. Jeden kousek takového pečiva je lehký a působí dojmem, jako bychom nic nejedli, ale při tom přijmeme velké množství energie. Sníme-li 100 g dehydrovaného pečiva, přijmeme tím energii v hodnotě kolem 1500 kJ, a při tom sníme pár plátků a nejsme nasyceni. Dehydrované potraviny jsou vhodné pro ty, kteří chtějí přibrat, pro rychlé doplnění energie po namáhavém tréninku u sportovců nebo po těžké fyzické práci.

Při dietě na ně zapomeňte!
Pozor na podvody: tmavé pečivo neznamená, že je celozrnné! Mnoho lidí si myslí, že čím je pečivo tmavší, tím je zdravější. Ale to je omyl, tmavé pečivo neznamená, že je celozrnné. Výrobci na nás zkoušejí své triky s cílem nás oklamat. Jedním z jejich triků je dobarvování pečiva potravinářským barvivem nebo karamelem. Celozrnné pečivo se od bílého pečiva neliší barvou, ale složením. Zvykli jsme si sledovat složení výrobků na obalu u různých potravin, nezapomínejme je sledovat i u pečiva. Jedině tak nenaletíme trikům výrobců, kterými se nás snaží oklamat.

 

Zdroj obrázků: Fotolia.com

Přidat na Seznam.cz
VÝŽIVA A DIETA DIETA HUBNUTÍ DIETY CELOZRNNÉ PEČIVO PEČIVO

Související články

Jedla pravidelně protein a toto se jí stalo

Mnohé z nás řeší svoji postavu a jsou s ní věčně nespokojené. Taky jste se nedávno při pohledu do zrcadla zhrozila nad tukovým polštářkem, který se vám usadil kolem bříška? Závidíte modelkám, které na nás shlíží z billboardů a reklam, jak mají štíhlou postavu? Vždyť ji můžete mít i vy.

Celý článek

Jak spánek ovlivňuje úbytek hmotnosti?

Řada studií ukazuje, že nedostatek spánku je spojen s vyšší pravděpodobností nadváhy. Je však obtížné prokázat, zda méně spánku ve skutečnosti vede k přibírání na váze, nebo zda jen pozorujeme známý negativní účinek nadváhy na spánek. Napadnout nás může analogická otázka: „Co tu bylo dříve? Slepice nebo vejce?“.

Celý článek

Kapr nejen na Vánoce: sladkovodní ryby jako součást zdravého jídelníčku

Blíží se Štědrý den a mnoho domácností si jej neumí představit bez tradiční štědrovečerní večeře - smažený kapr s bramborovým salátem. Večeře sice tradiční, ale nutričně plná prázdných kalorií. Sladkovodní ryby jako takové jsou přitom podle odborníků zdravější než některé ryby mořské.

Celý článek

Zadržování vody v těle - úhlavní nepřítel hubnutí i zdravého životního stylu

Zadržování vody je velkým strašákem především těch z nás, které se neúspěšně snaží hubnout. Zadržování vody v těle je přirozený obranný mechanismus našeho metabolismu, se kterým se musíme naučit pracovat. V tomto článku se podíváme na příčiny tohoto jevu a účinnou obranu.

Celý článek

Sebevědomí a skvělá postava i když nemáte čas? Vyzkoušejte ketodietu, při které nebudete hladovět!

Zhubnout trvale v relativně rychlém čase je v dnešní době určité sci-fi. Hlídat si stravu, sportovat, a ještě se starat o chod domácnosti, děti a manžela, může být nad naše síly. Jsou však způsoby, jak si hubnutí usnadnit. Znáte ketodietu?

Celý článek

Jak začít s KETO dietou aneb 5 užitečných kroků, které byste měli mít na paměti

Rozhodli jste se, že chcete zkusit ketogenní dietu, ale tak nějak přesně nevíte jak začít? Připravili jsme si pro vás článek, který vás jednoduše provede prvními kroky a pomůže předejít nepříjemným začátečnickým stavům jako je „sacharidová“ chřipka nebo zažívací obtíže.

Celý článek

Snídaně, která dodá energii na celý den. Ochutnejte tsampu!

Objevili jsme malý zázrak, který má všechno, co od zdravé potraviny očekáváte. Spoustu energie, vitamínů i vlákniny a málo kalorií. Navíc ji připravíte během pár minut, budete se cítit skvěle a plné síly. Co víc si po ránu přát?

Celý článek

Povánoční cvičení? Jedině ve stylových legínách

Připravili jsme si pro vás ty nejlepší legíny, které vás zvednou ze židle. Budou vás motivovat a cvičení s nimi bude hned veselejší!

Celý článek