dnes je 18.01.2021 a svátek má Vladislav

Rozhovor s Petrem Matiskem: „Mnoho lidí definuje úspěch pomocí peněz, s čímž se rozhodně neztotožňuji”

Přidat na Seznam.cz
IT specialista, podnikatel, konzultant marketingového myšlení a také lektor. Ukáže nám marketing z různých úhlů pohledu, představí nám svou knihu a předá cenné rady pro úspěšné podnikání.

zdroj: marketingovemysleni.cz

Zdravím Petře, můžete se nám prosím představit? Kdo je Peter Matisko?

Hezký den, jsem člověk, který neustále hledá možnosti zlepšení své činnosti a velmi rád se učí. Zároveň znalosti rád předávám dál, což mě přivedlo jak ke konzultační činnosti, tak k výuce na VŠ. I když jsem spíš introvert, rád pracuji s lidmi na individuální bázi. Jsem hodně technicky a racionálně založený, což zejména u osobního rozvoje přináší jinou perspektivu než častější esoterický a duchovní přístup.

Vystudoval jste doktorské studium (PhD) obor Kybernetika a robotika, proč vás tolik okouzlil právě marketing?

IT a technika obecně jsou mi nejblíž, jenže pro úspěšné podnikání nestačí. Marketing jsem na začátku vnímal jako nutnost, ale postupně mě zaujal svým rozsahem, a především širokými souvislostmi mezi různými obory – psychologie, sociologie a dnes nevyhnutelně i technika. Bylo pro mě vždy zajímavé studovat lidské chování a marketing těmto disciplínám přináší velmi pragmatický cíl.

Napsal jste knihu pod názvem Marketingové myšlení, pro koho je kniha určena a co se z ní může čtenář dozvědět?

Jako podnikatel na volné noze působím od roku 2012. Od počátku mě hodně přitahovali začínající podnikatelé a menší firmy, protože se k nim vždy vážou zajímavé životní příběhy a inspirující podnikatelské zkušenosti. Sesbírané praktické zkušenosti jsem rozšířil o užitečné teoretické základy a ty sepsal do knihy Marketingové myšlení. Čtenář ocení široký záběr knihy, která uvádí mnoho zajímavých souvislostí v marketingu, podnikání, reklamě a lidského chování. Všechny poznatky jsou vysvětlené na praktických příkladech a reálných situacích.

Mnoho marketingových knih se zabývá taktikami pro různé kanály, ale neřeší tolik pohled na marketing a podnikání z výšky (anglicky the big picture). Specializace na některé marketingové kanály je určitě užitečná, jenže musí stavět na solidních základech. Podnikatel musí vědět, co a jak komunikovat.

zdroj: @marketingovemysleni

Co pro vás znamená marketing? Je pravdou, že úspěšné podnikání není možné provozovat bez kvalitního marketingu?

Marketing podle mě znamená myslet z pohledu klienta. Ať už se jedná o firmu nebo freelancera na volné noze, marketingové úkoly máme všichni stejné. Musíme vědět, kdo je náš klient, jaké problémy řeší a jak mu můžeme pomoci. Z toho pak plyne, jak klienty oslovovat, které marketingové kanály využít, jakou formu komunikace zvolit a samozřejmě také jak sestavit produkt, který zaujme.

V knize píšete o osobním marketingu, o co se jedná?

Jsme na webu o módě, což je právě projevem osobního marketingu. Jde o to, jak vybudovat vlastní značku, aby plnila cíle, které máme. Mnoho lidí nemá jasno v tom, že mají (nebo spíš potřebují) svoji značku, podle které je vnímá okolí. Pokud se stane, že značka neodpovídá cílům, pak si sami vytváříme překážky v pokroku. Móda je vyjádřením vlastní značky a měla by pomocí neverbální komunikace podporovat naše snažení. Může jít o obchodní jednání, nábor zaměstnanců nebo i pohovor na novou pozici.

K osobnímu marketingu řadím i to, jak vnímáme sami sebe a jak budujeme své sebevědomí. Naše výchova, rodina, partneři a veškeré okolí velmi silně ovlivňují náš pohled na sebe. Pokud nemáme dostatečné sebevědomí, pak nás okolí může donutit změnit své cíle, nebo prostředky, které chceme použít. Velmi často je výsledkem zmařený talent, který neměl dostatečnou podporu. V kapitole o osobním marketingu se věnuji tématům jako sebevědomí vs arogance, syndrom podvodníka, naučená bezmocnost, proaktivita a podobně. Nejedná se o klasickou motivační literaturu, ale spíš vysvětlení různých jevů a fenoménů, jejichž znalost nám potom pomůže je překonat, nebo využít pro svůj rozvoj.

Jak nahlížíte na online marketing a jaké nejčastější chyby s ním spojené dělají firmy?

Online marketing je moderním nástrojem, který může přinášet významné výsledky. I tuto formu propagace je však potřeba stavět na pevných základech. Například věnovat jednotlivým kanálům čas. Jsou firmy, které založily různé profily z jakési povinnosti, ale pak na ně nemají čas. Prázdný kanál bez pozornosti působí spíše negativním dojmem.

Online marketing vyžaduje čas na jeho správu a také spoustu energie na generování obsahu. Jde o mnohem náročnější činnost, než si podnikatelé uvědomují. Zejména freelancerům a menším firmám bych doporučil jenom ty kanály, na které mají reálně čas a které je baví. Když pracujete v oblasti fitness, tak Instagram může plně postačovat. Pro obory IT přinese výsledky spíš LinkedIn. Mnoho úspěšných podnikatelů pracuje hodně v terénu a žádný online marketing nevyužívají. Navštěvují networkingové akce, jsou členy golfových klubů a podobně. Když máte strategii, která generuje výsledky, není nutné obsadit všechny dostupné online kanály.

zdroj: @marketingovemysleni

Jaké rady máte nejen pro začínající podnikatele? V čem tkví tajemství úspěšného byznysu?

Mnoho lidí definuje úspěch pomocí peněz, s čímž se rozhodně neztotožňuji. Pokud je člověk užitečný pro společnost, těší se každý den do práce, pak je úspěšný – zaměstnaný nebo podnikající. Znám mnoho lidí, kteří opustili dobře placená místa a drahá služební auta v korporacích a vrhli se na vlastní podnikání, které je naplňuje mnohem víc. První bod úspěšného byznysu je dělat práci, která nás baví.

Druhým důležitým bodem úspěšného byznysu je myslet marketingově. To znamená, starat se o své klienty, zajímat se o ně a řešit jejich problémy – poskytovat hodnotu.

Třetím bodem a také tipem pro začínající, je nebát se segmentovat a vybírat si klienty. Nemusíte přijímat všechny. Vyberme si partnery, zaměstnance a klienty se kterými máme něco společného. Mnoho nových podnikatelů má tendenci vyhovět všem. To ale nejde. Mnohem snáze se dostaneme do situace, že nevyhovujeme nikomu a žádný obchod se nedaří.

Mám na vás poslední otázku, co pro vás znamená móda? Jak vnímáte módní průmysl?

Módu vnímám jako vyjádření své značky. I když se asi většina populace módou přímo nezabývá, stejně určitým způsobem vybírají oblečení a mění svůj vzhled. Vzhled, resp. vizáž, pak ovlivňuje jejich vztahy a kariéru víc, než si uvědomují.

Móda je formou osobního marketingu, a proto myslím, že je přínosné nad ní trochu přemýšlet. Rozhodně nemusí jít jenom o sledování nejnovějších trendů, ale spíš o porozumění vlivu vzhledu na náš život a vztahy.

zdroj: marketingovemysleni.cz

Přidat na Seznam.cz
ROZHOVOR MARKETING PODNIKÁNÍ ONLINE MARKETING SOCIÁLNÍ SÍTĚ PODNIKAT

Související články

Gabriela Dědičová bilancuje aneb jaký dárek nám TIAMI doporučí na Valentýna?

Společnost TIAMI již nemusíme dlouze představovat. Její šperky vynikají jemnou elegancí i úžasnou brilancí, která je spojená s nižší cenou díky laboratorním diamantům i udržitelnému rozvoji. Ten se stal hlavní strategií mladé české startup společnosti. 

Celý článek

Petra a Pavel Koutní: Do výroby zařazujeme recyklované přírodně barvené materiály a zaměřujeme se na pohodlí zákazníka

Petra a Pavel Koutní přebrali tradici prostějovského oděvnictví. Jejich rodinná značka Koutný je známá nejen u nás, ale i v zahraniční. Mezi jejich tradiční zákazníky patří České dráhy, Policie ČR i dobrovolní hasiči. Jak se firma pere s krizí a jaký rozvoj plánuje do budoucna - zeptali jsme se v exkluzivním rozhovoru.

Celý článek

Eliška Trnka: Dřív bylo šití na míru považováno společností za službu, která je elitářská, to dnes už absolutně neplatí

Malé rodinné krejčovství Tessuto využívá měsíců, kdy se nejenom v České republice hodně věcí mění. Letité zkušenosti paní mistrové v krejčovském řemeslu odrážejí kvalitní práci, plnohodnotný servis i osobitý přístup. Jak rodinné krejčovství vzniklo i na co se zaměřuje, jsme se zeptali zakladatelky Elišky Trnky.

 

Celý článek

Mladá květinářka Eliška Krejčí váže květiny pouze z toho, co najde volně v přírodě

Pod značkou Plané květy najdete jednu mladou a talentovanou květinářku, která váže kytice úplně jinak, než jak jsme zvyklí z květinářství. Nejde ani tak o techniku vázání, ale o to, z čeho Eliška Krejčí kytice váže. Nepracuje s květinami šlechtěnými nebo dovezenými z velkých dálek. Používá rostliny, třeba i plevel, který najde na louce nebo u cesty.

Celý článek

Květinářka, která splní každé vaše přání

Právě v těchto dnech jsme všichni obklopeni nepřeberným množstvím vánočních dekorací. K jedné z těch nejzákladnějších nezbytností, které musí doma každý mít, je adventní věnec. Právě práci květinářek, které se jim v této sezóně věnují, probereme s krásnou Marynou Hryno.

Celý článek

Módní návrhář Miroslav Bárta: Doba covidová mi dala možnost poznat své hranice, své plány a cíle

I přes složitou situaci využívá český návrhář Miroslav Bárta aktuální chvíle k nové tvorbě. Jedním z hlavních projektů je spolupráce s Unicef a kostýmy pro baletní umělce. Hlavně se však nevzdává, bojuje za svůj obor a těší se, až budeme všichni plně zpět na scéně.

Celý článek

Barbora Hranoš o módních doplňcích Otto Kilian: Mužů, kteří se doplňků nebojí, je u nás zatím málo

Otto Kilian je česká značka, která nabízí limitované kolekce pánských a dámských doplňků. Stojí za ní manželský pár, Barbora a Petr Hranošovi. Ve svém portfoliu mají nejen kravaty, ale také manžetové knoflíčky, motýlky či kapesníčky do saka. Vše je vyráběno ručně se zapojením českých výrobců. Při výrobě z vysoce kvalitních látek vznikají malé série, ve kterých je každý model jedinečný.

 

 

Celý článek

ROZHOVOR o nové kolekci Conscious Exclusive, která přináší do módy nové udržitelné materiály

Zimní kolekce značky H&M přináší více než jen další krok k udržitelné módě. Férové platové podmínky, zodpovědnost v rámci recyklace materiálů i pánská část kolekce jsou tím, na co jsme se v upřímném rozhovoru se Slávkou Barnovou Head of PR H&M ČR zeptali.

Celý článek