dnes je 05.12.2020 a svátek má Jitka

Rozhovor se zakladatelkou české značky Leeda o nové kolekci i o její budoucnosti

Přidat na Seznam.cz
Na trhu existuje již 14 let. Má svou vizi, přísně daný postup výroby, zohledňuje životní prostředí a těší se z dosavadních úspěchů. Vyzpovídali jsme Lucii Kutálkovou, majitelku české značky Leeda.

Vaše značka vznikla již před 14 lety v Praze, tehdy jste se na ní podílela s návrhářkou Lucií Trnkovou. Jaké byly Vaše začátky?

Původně nás začínalo pět. Tři „odpadli” během prvního roku a pak jsem přes deset let pracovala společně s Lucii Trnkovou. Začátky byly divoké. Nestál za námi žádný investor, všichni jsme sotva dodělali školy. Vedle Leedy jsme měly já i Lucie ještě další zaměstnání. Já jsem dělala styling pro časopisy a reklamy, po nocích psala články. V obchodě jsme se střídaly, tehdy jsme neměly žádné zaměstnance. Celý interiér, vizuály i focení kolekcí jsme zvládly s pomocí kamarádů, za což jsem jim dodnes vděčná. Měly jsme to štěstí, že to jsou lidé, kteří jsou velice šikovní a v současnosti patří ke špičkám v oboru. S mnoha pracuji dodnes.

 

Od roku 2012 jste se stala hlavou celé značky Vy, proč ta změna ze dvou na jednu?

Po vice než deseti letech se dostavila únava. Lucie si otevřela kavárnu a už v módní branži nechtěla pokračovat. Já jsem po deseti letech ve stejném oboru byla unavená a přemýšlela jsem, jestli mi to celé vlastně dává smysl. Ale díky lidem, které mám kolem sebe a kteří mi tehdy pomohli to překonat a ve chvílích vyčerpání mě nenechali udělat unáhlené rozhodnutí, jsem to překonala. Zákazníků neubývalo, spíš naopak. Aniž by to věděli, každý hovor v obchodě, při zkouškách a jejich spokojenost, mne přesvědčovalo víc, že je nemohu zklamat. Uvědomila jsem si, že vlastně tu práci miluju, že nechci ztratit to, co už stálo tolik energie. Změna se dostavila, začala jsem pracovat jiným způsobem, změnila jsem strategii značky a ukázalo se, že to funguje rychleji, než jsem čekala. Následovala moje první samostatná kolekce s příznačným názvem Restart.

 

Jak vznikl název Vaší značky? Proč právě Leeda?

Rodinná firma Leeda vznikla hned po revoluci a založila ji paní Ludmila Vondrová. Navrhovali a vyráběli v Čechách zejména outdoorové a péřové oblečení a spacáky. Název vznikl z části podle jména bývalé majitelky, a jelikož hodně pracovali s peřím i podle mytologického příběhů o Lédě s Labutí. Po nástupu nadnárodních outdoorových firem na český trh, se jim přestalo dařit. Nemohli se vyrovnat cenově, protože vyráběli v Čechách a expandovat do zahraničí nechtěli. Paní majitelka se tedy rozhodla produkci ukončit. Já jsem pro ně, ještě když jsem studovala, něco dělala, a proto mi paní majitelka nabídla, jestli firmu nechci převzít. Souhlasila jsem a přizvala ještě další kolegy, jejichž práce mi byla blízká. Šlo nám o to změnit celkově koncepci a hlavně využit prostor obchodu v Bartolomějské ulici,  kde sídlíme dodnes. Název Leeda jsme tedy „podědili”.

 

Za svou praxi máte již mnohé za sebou. Jaké módní mezníky pro vás byly nejdůležitější?

Určitě spolupráce s architektem Janem Kaplickým na kolekci Leeda Dejavu a Leeda Kaplický. Setkání s takovýmto člověkem vás nemůže nezasáhnout. Strašně ráda vzpomínám na kolekci Leeda Berlin 2006. Byl to pravý Berlínský Punk, kdy jsme s celým týmem, vyrazili  do Berlína po stopách Wendrsových andělů (dle filmu Nebe nad Berlínem), spali všichni v jednom bytě na zemi a přitom od rána do noci fotili i točili ke kolekci krátký film s režisérem Tomášem Luňákem a fotografem Markem Novotným. Návrhy kostýmů pro Odcházení Václava Havla v Jihočeském divadle, které jsme ještě dohromady s Lucií dělaly, styling a návrhy kostýmů pro Liv Tyler i ex bond girl Olgu Kurylenko. Mám spoustu zásadních zážitků. Samozřejmě mezníkem byl i odchod Lucie Trnkové z Leedy a tím začátek nové etapy.

 

Zakládáte si na řemeslných tradicích i konkrétních materiálech. Je tedy každý kousek od prvopočátku až do konce vyroben v Česku?

Ano, od návrhu po realizaci. Každý kus mi projde mnohokrát rukama. Snažím se vyhledávat materiály vyrobeny v Čechách, nebo alespoň s původem EU. U některých to ale samozřejmě nejde, například u hedvábí. Vzorky tvořím společně se krejčovou, zkoušíme, upravujeme, předěláváme a až tehdy, kdy jsem spokojená, jde vzorek i střih do výroby.

Ráda používám přírodní materiály, bavlnu, hedvábí, len a v současnosti vzorujeme i kusy z konopného úpletu, který je vyroben v ČR. Látka je neuvěřitelně příjemná a má lepší vlastnosti než bavlna. Mimo to, že jeho výroba nezatěžuje tolik životní prostředí. V poslední kolekci jsem ale využila i funkční materiál Termocool, který má skvělé vlastnosti. 

 

Čím se Vaše značka zabývá nejvíce? Zakázkovou výrobou nebo tvorbou kolekcí?

Převažuje tvorba kolekcí. Poslední dobou přibývá nevěst. Baví mě dělat svatební šaty. Je to zodpovědná a hezká disciplína. Je to také tím, že se na mě obracejí sympatické nevěsty, které mojí práci znají a důvěřují mi. To je strašně důležité. Oboustranný respekt a důvěra. Mám na nevěsty, ale i na lidi, kteří se kolem mne objevují a lidi, kteří jsou kolem mne a které si vybírám pro spolupráci štěstí štěstí.

Inspiraci pro nejnovější kolekci jste hledala v seriálu Star Trek.Řekněte nám o kolekci něco víc…

Kolekce se jmenuje LEEDA, Sedmá z deseti. Není inspirována Star Trekem, ale postavou, která se tam objevuje - Sedmá z devíti. Nejsem fanouškem Star Treku, viděla jsem pár dílů, ale tahle postava mi utkvěla. Inspirací je respekt z moderních technologií, které stále víc zasahují do běžného života a hranice mezi umělou inteligencí a přirozeným lidským uvažováním je tak tenká, že si ji často ani neuvědomujeme. Transparentní lehké tyly kombinuji s teplákovinou a doplňuji je šperky s ručně našívanými třpytivými krystaly. Barevně převládá šedá malanž v kombinaci s lomenou bílou, doplněná akcentem reflexní žluté, ale objevuje se i černá s barevnými prvky. Originální velkoplošné tisky celou kolekci sjednocují.  Celkově je minimalistická nejen ve střizích, ale i v barevnosti. Poprvé byla kolekce představena na Designbloku.

Co vás čeká pro rok 2017?

Samozřejmě práce na nové kolekci. Rýsuje se také spolupráce s velmi nadějným zbrusu novým konceptstorem v centru Prahy. Pořád přicházejí nové nabídky a výzvy. Baví mě je řešit, reagovat na to, co přijde. Všechno se vyvíjí tak, jak má. Budou výstavy, přehlídky, focení, pop-upy, zahraniční pracovní cesty, výlety, večírky….

A jaké plány máte do vzdálenější budoucnosti?

Pracovat, rozvíjet spolupráci se zahraničím, učit se, cestovat, zhubnout po porodu a mít kolem sebe i nadále lidi, které mám ráda a skloubit to všechno s časem pro rodinu, to je nejdůležitější.

 

 

Kolekce Sedmá z deseti - Foto: Anežka Horová, Fashion Design and Styling: Lucie Kutálková / LEEDA

Ostatní foto: Martin Švancar, Tomáš Gál, Leeda, Marek Novotný, Radeq Brousil

Přidat na Seznam.cz
ZE SPOLEČNOSTI LEEDA LUCIE KUTÁLKOVÁ ROZHOVOR DOMÁCÍ TVORBA

Související články

Modrotisk dodává lnu zcela novou podobu, říká Kateřina Černá, zakladatelka značky K.BANA

Značka K.BANA zaměřující se na lněné oblečení s úctou k tradici přináší i v této nejisté době novou mini kolekci, která je zahalena do modrotisku. Ten vznikl ve spolupráci se strážnickou rodinnou firmou a na první pohled získá velký ohlas.

Celý článek

Barbora Hranoš o módních doplňcích Otto Kilian: Mužů, kteří se doplňků nebojí, je u nás zatím málo

Otto Kilian je česká značka, která nabízí limitované kolekce pánských a dámských doplňků. Stojí za ní manželský pár, Barbora a Petr Hranošovi. Ve svém portfoliu mají nejen kravaty, ale také manžetové knoflíčky, motýlky či kapesníčky do saka. Vše je vyráběno ručně se zapojením českých výrobců. Při výrobě z vysoce kvalitních látek vznikají malé série, ve kterých je každý model jedinečný.

 

 

Celý článek

ROZHOVOR o nové kolekci Conscious Exclusive, která přináší do módy nové udržitelné materiály

Zimní kolekce značky H&M přináší více než jen další krok k udržitelné módě. Férové platové podmínky, zodpovědnost v rámci recyklace materiálů i pánská část kolekce jsou tím, na co jsme se v upřímném rozhovoru se Slávkou Barnovou Head of PR H&M ČR zeptali.

Celý článek

Markéta Folberová: Mým cílem bylo vytvořit kabelku, kterou budu sama ráda nosit každý den

Z malé myšlenky vznikla značka, která s úspěchem dobývá český módní trh. FOLBEUR kabelky jsou kvalitní, krásné a praktické. A přesto, že začátky nebyly snadné, ušla jejich autorka Markéta Folberová již velký kus cesty. S obdivem smekáme a přinášíme rozhovor nejenom o tom, jak vznikla první "FOLBEURKA".

Celý článek

V šatníku budoucí viceprezidentky Spojených států Kamaly Harrisové

V USA je již dávno dobojováno. Prezidentské volby mají svého vítěze a tento výsledek podle expertů nic již nezmění. Americká média vyhlásila vítězem prezidentských voleb Joa Bidena, viceprezidentkou pak byla zvolena Kamala Harrisová. Seznamte se s námi s šatníkem první ženy viceprezidentky Spojených států amerických.

Celý článek

Nejžhavější knižní novinky

K podzimním a zimním dlouhým večerům patří kromě svařáku a krbu hlavně knihy. V naší redakci jsme daly hlavy dohromady a vybraly jsme pro vás to nejlepší, co bylo během letošního podzimu vydáno. Pojďte se s námi nechat inspirovat buď tipem na vánoční dárek nebo udělejte radost sobě a obstarejte si zábavu na klidné a pohodové večery.

Celý článek

Historie časopisu Elle

Jeden z nejoblíbenějších módních magazínů, jehož původ začínal ve Francii. Název Elle znamená z francouzštiny „ona“. Dnes už časopis vychází v několik jazycích a je známý po celém světě.

Celý článek

MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA JITKA KLETT SI VYBRALA JAKO TVÁŘ KAMPANĚ KAROLÍNU BOSÁKOVOU

Ne náhodou si známá módní návrhářka Jitka Klett vybrala pro představení své nové kolekce významný den 17. listopadu. V kolekci tak mimo jiné najdete propojení symbolů české i slovenské vlajky, stejně jako to, co nás spojuje v těchto časech.

Celý článek