dnes je 05.12.2022 a svátek má Jitka

Silná imunita díky jídlu. Co byste měli na podzim zařadit do jídelníčku? 

Přidat na Seznam.cz
Podzimní mlhy a nevlídné počasí s deštěm a větrem nahrávají nejrůznějším virózám a nachlazení. Abyste neměli každý druhý týden rýmu a kašel, je nutné posílit imunitu, ale nemusíte hned běžet do lékárny, vystačíte si s tím, co máte doma v ledničce nebo ve spíži. Jaké potraviny skvěle posilují imunitu? 

Zdroj: unsplash.com

Když mluvíme o imunitě, většině lidí hned vyskočí na mysl doplňky stravy, jenže leckdy máme mnohem účinnější zbraně doma v kuchyni. Jaké to jsou? 

Kvašená zelenina

Už naše babičky nedaly dopustit na kysané zelení a kysané směsi zeleniny, kterou v létě vypěstovaly na svých zahrádkách a potom napěchovaly do sklenic. Jednak si mohly nechat o nějakých citrusech dovážených z druhého konce světa jenom zdát, ale také věděly, že fermentovaná zelenina je skvělá prevence každé rýmy a nachlazení vůbec. Kysané zelí je přímo životabudič pro naši střevní mikroflóru, a to nemluvíme o velkém množství vitaminu C, který obsahuje. 

Rakytník

Pokud existuje v našich luzích a hájích nějaká podzimní superpotravina, pak je to právě rakytník. Oranžové bobulky obsahují opravdu ohromné množství vitaminu C, ale nejen to, najdete v nich také antioxidanty, tedy látky, které si poradí s volnými radikály v našem těle a zabraňují tak vzniku nepříjemných nemocí. Rakytník je zásobárnou také vitaminů skupiny B a minerálů, jako je hořčík, vápník, železo nebo zinek. Pokud vám není chuť rakytníku příjemná, zkuste rakytníkový džus nebo marmeládu. Výborné jsou také rakytníkové sirupy. 

Zázvor

Zázvor je takový malý zázrak pro naše zdraví a má naprosto úžasné léčivé schopnosti. S čím vším si dokáže poradit? V první řadě podporuje přirozenou obranyschopnost našeho organismu, působí také jako antioxidant a skvěle se hodí při léčbě onemocnění dýchacích cest. A kromě toho také reguluje hladinu množství cukru v krvi, je prevencí kardiovaskulárních onemocnění, a pokud máte problémy se zažíváním, i tady vám bude skvělým pomocníkem. Podporuje totiž trávení a to je jeden z důvodů, proč se používá také při nevolnostech na cestách nebo v těhotenství. O zázvorových lízátkách už jste určitě slyšeli. Zázvor byste však neměli užívat dlouhodobě, při delším užívání se poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem. 


Zdroj: unsplash.com

Pohanka

Možná vás to překvapí, ale i pohanka je učiněný poklad. Kromě toho, že posiluje imunitu, také prospívá našemu srdci a zpevňuje cévy, zlepšuje funkci ledvin a napomáhá správnému zažívání. Zařadit do jídelníčku byste si ji měli také v případě, že se snažíte zhubnout. Na podzim oceníte ještě jednu její vlastnost, a tou je schopnost nás zevnitř příjemně prohřát. 

Brusinky

Další dobrotou, která by neměla chybět ve vaší spíži, jsou brusinky. Obsahují vysoké množství vitaminu C, ale také vitaminů skupiny B. Najdete v nich hořčík, draslík a železo. Pokud často trpíte na záněty močového měchýře, močových cest nebo prostě jen prostydnutí, měli byste tento poklad mít docela určitě vždy po ruce. Se záněty si totiž hravě poradí.

Polévka je grunt

Určitě si ještě pamatujete z dětství, že ve chvíli, kdy vás skolila nějaká chřipka nebo angína, vás doma přikryli po bradu peřinou, uvařili horký čaj a také vývar. Právě vývar je další z dobrot, na kterou nedají naše babičky dopustit. Kromě toho, že krásně prohřeje, vás také dokáže rychle postavit na nohy při každém nachlazení. 


Zdroj: unsplash.com

Co dalšího můžete vyzkoušet? 

Aby naše tělo mělo dostatek síly ke každodennímu fungování a zvládání stresu, potřebuje k tomu také zdravé tuky. Ty najdete v ořeších. A je jedno, jestli sáhnete po lískových nebo vlašských. Oboje obsahují omega-3 mastné kyseliny, vitamin C, B, D, E, K a A. Najdete v nich také zinek, železo nebo vápník, hořčík. Když už budete na cestách, doneste si domů také nějaké šípky, ty jsou svými schopnostmi posilovat imunitu doslova proslulé.

 

Přidat na Seznam.cz
MÓDA V KUCHYNI IMUNITA POLÉVKA ZDRAVÍ A KRÁSA

Související články

Restart pro unavenou podzimní pleť

Také se poslední dobou cítíte unavené a zrcadlo vám vrací odraz ženy, která vypadá mnohem starší, než ukazuje její rodný list? Pak je nejvyšší čas dopřát vám i vaší pleti podzimní restart. Chcete přeci zářit na vánočních večírcích i u stromečku.

Celý článek

Víkendový workshop s WIM HOF METODOU

Sportoviště města Sušice pořádají v termínu od 25. do 27. listopadu 2022 víkendový workshop s certifikovaným instruktorem Wim Hof metody Filipem Zemanem.

Celý článek

Akné, růžovka nebo ekzém. Jak na nepříjemné trápení s pokožkou? 

Cítit se dobře ve vlastním těle je pro naše psychické i fyzické zdraví jedním ze zásadních faktorů.  Proto mohou jakékoliv viditelné problémy naším sebevědomím pěkně zamávat a ovlivnit nás více, než bychom sami chtěli.

Celý článek

Jak dosáhnout work-life balance a proč je pro nás tak důležitý?

Každý den má 24 hodin a v ideálním světě bychom osm z nich měli strávit spánkem, osm volným časem a osm hodin v práci. Kdo však může říct, že toto rozdělení má a dodržuje?

Celý článek

Když pleť volá SOS, dopřejte jí, co potřebuje

Ztrácí vaše pleť objem, je ochablá, unavená a dehydratovaná? Začínají se na vaší tváři objevovat vrásky? Pak se z vaší pleti vytrácí kyselina hyaluronová a dochází tak ke ztrátě pevnosti a pružnosti pleti a k ochabnutí kontur obličeje.

Celý článek

Obličejová jóga je forma sebelásky, říká lektorka Andrea Doležalová

Když se řekne jóga, pravděpodobně si představíte základní ásánu, tedy tu zvláštní polohu, do které se jogíni rádi staví. My jsme se však dnes více zajímali o jógu obličejovou, která nám může dopřát opravdu výrazné omlazení a úbytek vrásek.

Celý článek

Jak spánek ovlivňuje úbytek hmotnosti?

Řada studií ukazuje, že nedostatek spánku je spojen s vyšší pravděpodobností nadváhy. Je však obtížné prokázat, zda méně spánku ve skutečnosti vede k přibírání na váze, nebo zda jen pozorujeme známý negativní účinek nadváhy na spánek. Napadnout nás může analogická otázka: „Co tu bylo dříve? Slepice nebo vejce?“.

Celý článek

Vitamíny a minerály pro zdravou pleť

V poslední době si lidí mnohem více začíná uvědomovat, že to, co jíme a pijeme, má významný vliv na naše zdraví a na to, jak se cítíme. Každý den jsme prostřednictvím reklamy a marketingových pastí bombardováni informacemi o tom, jak jsou důležité bílkoviny pro tvorbu svalů, vitamíny proti chřipce, sacharidy pro podání lepších výkonů a mohli bychom pokračovat.

Celý článek