dnes je 17.07.2018 a svátek má Martina

Cítit se dobře, uvolnit se a vyjádřit svůj názor, říká Monika Drápalová

S Monikou Drápalovou jsem si povídali o kolekci Feel Relaxed, o spolupráci s Pietro Filipi a mnoho dalším.  

Co vy a účast na pražském Fashion Weeku?

Letošního jsem se účastnila, ale není to pravidlem, některé Fashion Weeky totiž vynechávám. Lidé moc nechápou, co všechno obnáší připravit celou přehlídku, a to časově i finančně. Je to velmi náročné a systém představování nových kolekcí po půl roce je nastaven pro velké zajeté značky. Zatímco připravujete přehlídky, měla by ve stejné době běžet výroba té předchozí a s tím má většina malých designérských značek​ problémy. Myslím, že právě proto se některé návrhářské firmy pravidelně na MBPFW neobjevují.

Zaznamenáváte po těchto akcích větší nárůst prodeje?

Fashion Week je obchodní záležitost, kde by měli být obchodníci a nakupovat, ale tak to v Čechách příliš nefunguje. Přehlídky tedy dělám především proto, že tu práci miluju. Hledám si svůj výklad trendů, vlastní styl a pohled na tuto dobu. Dopad na prodejnost to má v tom, že to funguje výborně jako propagace značky. 

Co dáváte najevo svou poslední kolekcí Feel Relaxed?

Vyjadřuji v ní pocity, názor na to, co podle mě lidé v dnešní době chtějí; tedy cítit se dobře, uvolnit se a vyjádřit svůj názor. Spousta lidí tráví více pracovního času doma, lidé obecně začínají více hledat, co je baví, jak mít práci, která je naplňuje. Méně se dodržují konvence, tento trend je celosvětový.

Feel Relax /A/W18-19/, foto: Jiří Hroník

Na jaké trendy se orientujete?

Věnuji se spíše vizionářským trendům, které sahají hodně do budoucnosti. Móda je vyjadřovací prostředek, který stojí na průzkumech. Ve světě fungují agentury, které se věnují výzkumu trendů - kulturním, sociologickým i politickým aspektům. Trendy tedy nejsou tak povrchní, jak se může zdát, má to svoje důvody, proč se některá barva nebo střih v sezóně chytí. 

Dříve jste hodně cílila na ekologické materiály, to stále platí?

Věnovala jsem se jim poslední tři roky ve firmě Free Circle, kde se vyvíjely nové materiály a technologie, nové způsoby šití i lepení. Používali jsme bio bavlnu i recyklované materiály z pet lahví, ale vývoj nových technologií je běh na dlouhou trať. 

Je vývoj to, co Vás nejvíce baví? 

Já jsem “trendsetter”, baví mě vyvíjet a zkoumat nové věci, pro mě je motorem vycítit a uplatnit nové možnosti. Bohužel má to takový důsledek, že jsem o hodně dopředu a v době, kdy je to už komerčně využitelné, mě to přestane zajímat. Pro mě je už recyklace trend, který vyzrál. Já teď na molo posílám modelky v pyžamech a lidé se na mě dívají kriticky a nechápou.

Zasáhla nás také Vaše spolupráce s Pietro Filipi, co Vám dává?

Pietro Filipi je komerční značka s jinými pravidly než designérská móda, takže je pro mě zajímavé, pokoušet se oslovit jiné zákazníky, než jsem zvyklá. Naladit se na filozofii značky a snažit se zasáhnout cíl. Těšila jsem se také na týmovou spolupráci, jsou tam lidé se zkušenostmi v oboru - navazující řetězec, kde má každý svoje místo. Moje zodpovědnost je za návrhy, ale na to navazuje spousta další práce a to jako designér s vlastní značkou umím ocenit, protože moc dobře vím, kolik je za tím práce. Nevýhody bych viděla v určitém omezení tvůrčí svobody, kterou si ale teď o to víc dopřávám v kolekcích pro vlastní značku.

 

Kolekce Pietro Filipi

A co je nového u Vás?

Kromě zmíněných kolekcí jsem začala spolupracovat s dílnou Metráž, která zaměstnává ženy v krizových situacích. Přemýšlela jsem, jak by se tyto ženy mohly samy zapojit do výroby, a tím získaly finanční prostředky. Vznikla tak kolekce šatů, na kterou jsme si při výtvarných workshopech sami připravili vzor na látku. Ve společné abstraktní malbě na papír každá z žen zanechala svůj dotyk a otisk štětce. Koupit je teď můžete na eshopu dílny Metráž. Každý kus je tak trochu originál! 

Metráž - foto:Václav Jirásek


                                                                                                                                                                                            FOTO: metrazdesign.cz

DOMÁCÍ TVORBA ZE SPOLEČNOSTI MONIKA DRÁPALOVÁ ČESKÁ NÁVRHÁŘKA ROZHOVOR PIETRO FILIPI METRÁŽ MO DRA

Související články

Starbucks, Ikea i Lidl jdou vstříc obnovitelným zdrojům a recyklaci

Představte si 600 miliard papírových a plastových kelímků, který každý rok oběhnou celý svět. 1 procento z nich představují kelímky Starbucks. A to se společnost rozhodla změnit.

Celý článek

Hailey Baldwin a Justin Bieber se zasnoubili

Čeká nás tedy pořádná svatba. Zpěvák a idol dívek Justin Bieber si vezme topmodelku Hailey Baldwin. Zasnoubení oznámili na Instagramu.

Celý článek

Kreativní ředitel Burberry Riccardo Tisci vybral pro první oficiální spolupráci Vivienne Westwood

Módní svět obletěla v posledních dnech další novinka. Chystá se jedna z nejzajímavějších spoluprací za poslední desetiletí - Riccardo Tisci a Vivienne Westwood pro Burberry.

Celý článek

Pohled na pařížský street style v rámci Haute Couture fashion weeku

Týden té nejluxusnějí Haute Couture módy je za námi. Známý fotograf Phil Oh zachytil ty nezajímavější pouliční outfity, které stojí za prohlédnutí. 

Celý článek

Ve věku 74 let zemřel Carlo Benetton

Nejmladší ze čtyř sourozenců, kteří založili proslulou italskou módní značku United Colors of Benetton, zemřel v úterý 10. 7. 2018.

Celý článek

Jarní kolekce české značky Design Dictat

Minimalismus, šněrování, geometrické prvky i variabilita. Nejen tohle, ale daleko více najdete v letní kolekci české mladé značky Design Dictat.

Celý článek

Návrhářka Eva Vontorová představila se svou značkou Ether novou kolekci

V druhé polovině června proběhla v Praze módní přehlídka české značky Ether ve spolupráci s Deelive design store. NOVA COLLECTION ukázala jedinečné modely s originálními doplňky.

Celý článek

Heidi Klum navrhla vlastní plavky

Herečka Heidi Klum už si snad splnila všechna dětská přání. Vlastní řada kosmetiky, oblečení, doplňků a teď i plavek. Představila je v magazínu Ocen Drive.

Celý článek