dnes je 22.08.2018 a svátek má Bohuslav

Cítit se dobře, uvolnit se a vyjádřit svůj názor, říká Monika Drápalová

S Monikou Drápalovou jsem si povídali o kolekci Feel Relaxed, o spolupráci s Pietro Filipi a mnoho dalším.  

Co vy a účast na pražském Fashion Weeku?

Letošního jsem se účastnila, ale není to pravidlem, některé Fashion Weeky totiž vynechávám. Lidé moc nechápou, co všechno obnáší připravit celou přehlídku, a to časově i finančně. Je to velmi náročné a systém představování nových kolekcí po půl roce je nastaven pro velké zajeté značky. Zatímco připravujete přehlídky, měla by ve stejné době běžet výroba té předchozí a s tím má většina malých designérských značek​ problémy. Myslím, že právě proto se některé návrhářské firmy pravidelně na MBPFW neobjevují.

Zaznamenáváte po těchto akcích větší nárůst prodeje?

Fashion Week je obchodní záležitost, kde by měli být obchodníci a nakupovat, ale tak to v Čechách příliš nefunguje. Přehlídky tedy dělám především proto, že tu práci miluju. Hledám si svůj výklad trendů, vlastní styl a pohled na tuto dobu. Dopad na prodejnost to má v tom, že to funguje výborně jako propagace značky. 

Co dáváte najevo svou poslední kolekcí Feel Relaxed?

Vyjadřuji v ní pocity, názor na to, co podle mě lidé v dnešní době chtějí; tedy cítit se dobře, uvolnit se a vyjádřit svůj názor. Spousta lidí tráví více pracovního času doma, lidé obecně začínají více hledat, co je baví, jak mít práci, která je naplňuje. Méně se dodržují konvence, tento trend je celosvětový.

Feel Relax /A/W18-19/, foto: Jiří Hroník

Na jaké trendy se orientujete?

Věnuji se spíše vizionářským trendům, které sahají hodně do budoucnosti. Móda je vyjadřovací prostředek, který stojí na průzkumech. Ve světě fungují agentury, které se věnují výzkumu trendů - kulturním, sociologickým i politickým aspektům. Trendy tedy nejsou tak povrchní, jak se může zdát, má to svoje důvody, proč se některá barva nebo střih v sezóně chytí. 

Dříve jste hodně cílila na ekologické materiály, to stále platí?

Věnovala jsem se jim poslední tři roky ve firmě Free Circle, kde se vyvíjely nové materiály a technologie, nové způsoby šití i lepení. Používali jsme bio bavlnu i recyklované materiály z pet lahví, ale vývoj nových technologií je běh na dlouhou trať. 

Je vývoj to, co Vás nejvíce baví? 

Já jsem “trendsetter”, baví mě vyvíjet a zkoumat nové věci, pro mě je motorem vycítit a uplatnit nové možnosti. Bohužel má to takový důsledek, že jsem o hodně dopředu a v době, kdy je to už komerčně využitelné, mě to přestane zajímat. Pro mě je už recyklace trend, který vyzrál. Já teď na molo posílám modelky v pyžamech a lidé se na mě dívají kriticky a nechápou.

Zasáhla nás také Vaše spolupráce s Pietro Filipi, co Vám dává?

Pietro Filipi je komerční značka s jinými pravidly než designérská móda, takže je pro mě zajímavé, pokoušet se oslovit jiné zákazníky, než jsem zvyklá. Naladit se na filozofii značky a snažit se zasáhnout cíl. Těšila jsem se také na týmovou spolupráci, jsou tam lidé se zkušenostmi v oboru - navazující řetězec, kde má každý svoje místo. Moje zodpovědnost je za návrhy, ale na to navazuje spousta další práce a to jako designér s vlastní značkou umím ocenit, protože moc dobře vím, kolik je za tím práce. Nevýhody bych viděla v určitém omezení tvůrčí svobody, kterou si ale teď o to víc dopřávám v kolekcích pro vlastní značku.

 

Kolekce Pietro Filipi

A co je nového u Vás?

Kromě zmíněných kolekcí jsem začala spolupracovat s dílnou Metráž, která zaměstnává ženy v krizových situacích. Přemýšlela jsem, jak by se tyto ženy mohly samy zapojit do výroby, a tím získaly finanční prostředky. Vznikla tak kolekce šatů, na kterou jsme si při výtvarných workshopech sami připravili vzor na látku. Ve společné abstraktní malbě na papír každá z žen zanechala svůj dotyk a otisk štětce. Koupit je teď můžete na eshopu dílny Metráž. Každý kus je tak trochu originál! 

Metráž - foto:Václav Jirásek


                                                                                                                                                                                            FOTO: metrazdesign.cz

DOMÁCÍ TVORBA ZE SPOLEČNOSTI MONIKA DRÁPALOVÁ ČESKÁ NÁVRHÁŘKA ROZHOVOR PIETRO FILIPI METRÁŽ MO DRA

Související články

Značka Balenciaga čelí obvinění z porušení autorských práv

Není to poprvé, kdy někdo podezřívá tuto značku z nekalé inspirace. Tentokrát to však může skončit vážným poškozením jména značky a vysokou penalizací.

Celý článek

Virgil Abloh spolupracuje na kolekci pro Serenu Williams

Slavná tenistka Serena Williams se na US Open vrací v nové kolekci, která vznikla ve spolupráci s Nike a Virgilem Ablohem. 

Celý článek

Katy Perry jako žena mnoha tváří pro australský Vogue

Byť jsme na časté změny vizáže u zpěvačky Katy Perry zvyklí, v australském Vogue ji transformovali hned několikrát a často k nepoznání.

Celý článek

Bývalý dům Tommyho Hilfigera k prodeji za $6,75 milionů

Bývalý dům módního návrháře Tomyho Hilfigera je momentálně k prodeji za $6,75 milionu. Podívejte se, jak si bydlela jedna z nejslavnějších osobností světa módy. 

Celý článek

Přirozeně krásná Beyoncé na obálce americké Vogue

Historicky významné vydání časopisu s přirozeně nalíčenou Beyonce poukazuje na krásu žen tmavé pleti.

 

Celý článek

Instagramová hvězda Hodan Yousuf podrobila módní průmysl kritice kvůli hidjabu

Některé země jej omezily, některé zakázaly jeho nošení ve veřejných prostorech. Řeč je o hijabu, který je součástí oděvu ženy dle islámu.

Celý článek

Transgender modeling mění svět módy

Transgender modeling je možná první vlnou nové podoby módního průmyslu. Úspěchy těchto modelek obsahují jména největších světových značek.

Celý článek

Kolik stojí šaty pro moderátorku finále soutěže Muž roku 2018?

Celostátní finále soutěže mužské krásy Muž roku 2018 je už doslova za rohem a nervozita stoupá nejen mezi dvanáctkou finalistů.
 

Celý článek