dnes je 16.01.2019 a svátek má Ctirad

Cítit se dobře, uvolnit se a vyjádřit svůj názor, říká Monika Drápalová

S Monikou Drápalovou jsem si povídali o kolekci Feel Relaxed, o spolupráci s Pietro Filipi a mnoho dalším.  

Co vy a účast na pražském Fashion Weeku?

Letošního jsem se účastnila, ale není to pravidlem, některé Fashion Weeky totiž vynechávám. Lidé moc nechápou, co všechno obnáší připravit celou přehlídku, a to časově i finančně. Je to velmi náročné a systém představování nových kolekcí po půl roce je nastaven pro velké zajeté značky. Zatímco připravujete přehlídky, měla by ve stejné době běžet výroba té předchozí a s tím má většina malých designérských značek​ problémy. Myslím, že právě proto se některé návrhářské firmy pravidelně na MBPFW neobjevují.

Zaznamenáváte po těchto akcích větší nárůst prodeje?

Fashion Week je obchodní záležitost, kde by měli být obchodníci a nakupovat, ale tak to v Čechách příliš nefunguje. Přehlídky tedy dělám především proto, že tu práci miluju. Hledám si svůj výklad trendů, vlastní styl a pohled na tuto dobu. Dopad na prodejnost to má v tom, že to funguje výborně jako propagace značky. 

Co dáváte najevo svou poslední kolekcí Feel Relaxed?

Vyjadřuji v ní pocity, názor na to, co podle mě lidé v dnešní době chtějí; tedy cítit se dobře, uvolnit se a vyjádřit svůj názor. Spousta lidí tráví více pracovního času doma, lidé obecně začínají více hledat, co je baví, jak mít práci, která je naplňuje. Méně se dodržují konvence, tento trend je celosvětový.

Feel Relax /A/W18-19/, foto: Jiří Hroník

Na jaké trendy se orientujete?

Věnuji se spíše vizionářským trendům, které sahají hodně do budoucnosti. Móda je vyjadřovací prostředek, který stojí na průzkumech. Ve světě fungují agentury, které se věnují výzkumu trendů - kulturním, sociologickým i politickým aspektům. Trendy tedy nejsou tak povrchní, jak se může zdát, má to svoje důvody, proč se některá barva nebo střih v sezóně chytí. 

Dříve jste hodně cílila na ekologické materiály, to stále platí?

Věnovala jsem se jim poslední tři roky ve firmě Free Circle, kde se vyvíjely nové materiály a technologie, nové způsoby šití i lepení. Používali jsme bio bavlnu i recyklované materiály z pet lahví, ale vývoj nových technologií je běh na dlouhou trať. 

Je vývoj to, co Vás nejvíce baví? 

Já jsem “trendsetter”, baví mě vyvíjet a zkoumat nové věci, pro mě je motorem vycítit a uplatnit nové možnosti. Bohužel má to takový důsledek, že jsem o hodně dopředu a v době, kdy je to už komerčně využitelné, mě to přestane zajímat. Pro mě je už recyklace trend, který vyzrál. Já teď na molo posílám modelky v pyžamech a lidé se na mě dívají kriticky a nechápou.

Zasáhla nás také Vaše spolupráce s Pietro Filipi, co Vám dává?

Pietro Filipi je komerční značka s jinými pravidly než designérská móda, takže je pro mě zajímavé, pokoušet se oslovit jiné zákazníky, než jsem zvyklá. Naladit se na filozofii značky a snažit se zasáhnout cíl. Těšila jsem se také na týmovou spolupráci, jsou tam lidé se zkušenostmi v oboru - navazující řetězec, kde má každý svoje místo. Moje zodpovědnost je za návrhy, ale na to navazuje spousta další práce a to jako designér s vlastní značkou umím ocenit, protože moc dobře vím, kolik je za tím práce. Nevýhody bych viděla v určitém omezení tvůrčí svobody, kterou si ale teď o to víc dopřávám v kolekcích pro vlastní značku.

 

Kolekce Pietro Filipi

A co je nového u Vás?

Kromě zmíněných kolekcí jsem začala spolupracovat s dílnou Metráž, která zaměstnává ženy v krizových situacích. Přemýšlela jsem, jak by se tyto ženy mohly samy zapojit do výroby, a tím získaly finanční prostředky. Vznikla tak kolekce šatů, na kterou jsme si při výtvarných workshopech sami připravili vzor na látku. Ve společné abstraktní malbě na papír každá z žen zanechala svůj dotyk a otisk štětce. Koupit je teď můžete na eshopu dílny Metráž. Každý kus je tak trochu originál! 

Metráž - foto:Václav Jirásek


                                                                                                                                                                                            FOTO: metrazdesign.cz

DOMÁCÍ TVORBA ZE SPOLEČNOSTI MONIKA DRÁPALOVÁ ČESKÁ NÁVRHÁŘKA ROZHOVOR PIETRO FILIPI METRÁŽ MO DRA

Související články

Šik Angelina Jolie miluje neutrální barvy

Známá herečka je obrázkem nenásilné elegance. Paleta jejího stylu se skládá hlavně z béžové, krémové a tělové barvy.

Celý článek

Žalob na módního fotografa Bruce Webera za sexuální obtěžování přibývá

Bruce Weber, který je známý především díky kampaním pro značky Calvin Klein, Ralph Lauren nebo Versace, čelí dalším žalobám ze sexuálního obtěžování. Shrnuli jsme pro vás nejdůležitější informace.

Celý článek

Designové vychytávky na leden

Leden přináší od českých návrhářů pestrý výběr z toho nejlepšího, co design u nás nabízí. Udělějte si radost! 

Celý článek

Oblíbené šperky Meghan Markle jsou z Austrálie

Vévodkyně ze Sussexu si zamilovala unikátní zlaté šperky s perlami, které patří mezi nejvzácnější na světě. Podívejte se na nádherné náušnice a náhrdelník.

Celý článek

Zprávy z módy: Značka Valentino jmenovala nového generální ředitele pro Severní Ameriku

Již příští měsíc se k italské značce připojí Gianfranco Ditadi, který má momentálně na starosti značku Tod´s v Číně.

Celý článek

Zprávy z módy: Zlaté glóby 2019. Nejlépe a nejhůře oblečené hvězdy

Sezóna červeného koberce byla oficiálně započata předáváním Zlatých glóbů. Celebrity se na to významně oblékly. Některé hvězdy ale šláply dost vedle!

Celý článek

Fotograf Petr Lusk: Rallye Dakar je extrém, který se každým rokem stává výzvou ho pokořit

Petr Lusk, úspěšný podnikatel, otec dvou krásných dcer, cestovatel, vášnivý motorkář, špička mezi fotografy motoristického sportu a především nezbytný český fotograf na legendárním maratonu Rallye Dakar.

Celý článek

Zuzana Lešák Černá představila v Plzni svou Secret Fashion Show

Zuzana Lešák Černá je jednou z průkopnic české módy. Používá ty nejluxusnější materiály a je známá především tvorbou krásných svatebních šatů.

Celý článek