dnes je 02.07.2022 a svátek má Patricie

Klára Haunerová, její institut módní tvorby oslavil 10 let

Přidat na Seznam.cz
Institut módní tvorby poskytuje jedinečné oděvní kurzy se zaměřením na komplexní vzdělání v módním průmyslu. Ateliér nabízí plnohodnotné vzdělání v oboru módní industrie bez ohledu na předchozí zkušenosti nebo vzdělání.

zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Institut módní tvorby oslavil 10 let své existence. Co Vás původně vedlo k jeho založení?

Prvotní myšlenka byla jasná – založit školu, kde se propojí teorie a praxe a z níž budou absolventi schopni se uplatnit na trhu. Nechtěla jsem mít na svědomí další nadané návrháře, které po absolvování skončí na úřadu práce. Chtěla jsem dokázat, že máme řadu šikovných designérů, marketérů, pro které je prostor na pracovním trhu, ale je nutné jim ukázat, jak český a slovenský trh funguje. A právě proto jsem kurzy vystavěla na teoretických znalostech, které si následně mohou studenti vyzkoušet v praxi a poznávat oděvní trh „na vlastní kůži”.


 zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Je takové komplexní vzdělávání v oblasti módy něco, co klasické školy nedokážou nabídnout?

Troufám si říci, že ano. Kéž bych mohla říci, že už to tak není. Řada absolventů vysokých škol v oboru textilu a oděvu si po dostudování založí vlastní značku a jde si svým směrem s myšlenkou, že vždycky se zákazník najde – důležité je mít svůj brand. A to je ten kámen úrazu. Často takoví absolventi neví téměř nic o tom, jak to na trhu funguje a prostě to jen zkouší „rozjet”. A pak může přijít velké zklamání a otázky typu: „Co je špatně?” „Proč to nefunguje?” Proto se snažíme naše studenty konfrontovat s realitou, která občas není příjemná, ale je to základní předpoklad úspěchu.

Studenty doprovázíte na cestě za jejich sny i po ukončení studia. Co konkrétně pro ně děláte?

Snažíme se neztratit s nimi kontakt a sledovat jejich cestu. Samozřejmě jsme tu pro ně, můžou se na nás kdykoliv obrátit a zároveň jim nabízíme další semináře a workshopy, které rozšiřují jejich nabyté znalosti a jsou určené profesionálům. Každý úspěch našich absolventů nás těší a dává nám pocit, že to neděláme zbytečně a má to smysl, což nás všechny v týmu nesmírně naplňuje. Často se také stává, že u nás zcela nekončí a stanou se součástí našeho týmu, podobně jako se tak stalo například s Otakarem Šenkýřem, který povede začátečníky v jejich cestě a ukáže jim na vlastním příkladu, že když budou šikovní a houževnatí, můžou si plnit své sny a zároveň úspěšně podnikat.


zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Vycházela jste při tvorbě tohoto konceptu ze své vlastní negativní zkušenosti při studiu?

Já sama mám za sebou studium na Technické univerzitě v Liberci a nedokončené studium na Západočeské univerzitě v Plzni a vím, jak mě trápilo, že ačkoliv si tvořím na věcech, které mě baví, jsem zároveň v takovém vakuu a nevím, co se děje „venku”. Veliké obavy jsem měla z toho, co mě po absolvování čeká a jakým směrem mám jít, abych se zároveň tvorbou uživila. A tady přišla ta první myšlenka – ten nápad samotný a to ze samého strachu, že nevím, jak se uživím, až dostuduji. V té chvíli jsem pochopila, že takhle je to špatně. A tak jsem se vydala do světa – konkrétně do Londýna a do Milána, abych okoukla, jak se to dělá jinde a následně založila Institut módní tvorby.


zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Co je pro Vás v rámci vzdělávání studentů nejpodstatnější?

Pro nás je směrodatná kvalita vzdělání a inovace. Naši studenti v dlouhodobých kurzech začínají teorií, následovně si vyzkouší praxi a šijí pod dohledem designerů a jakmile se posunou dále, povinně je čekají praktické hodiny digitálního navrhování nebo workshopy, které vedou zkušení lektoři – odborníci na sociální sítě a marketing a s nimi studenti můžou probírat své  plány, nebo například jak propagovat svou značku. V tomhle ohledu je u nás nepostradatelný Matěj Jan Pardus, který například spravuje sociální sítě populárnímu návrháři a kuchaři (top 3 / Master Chef) Pavlu Berkymu. A pokud je student připraven tzv. „na trh” a chce se věnovat byznysu a rozjet svou značku, pak jsou doplňkové semináře právě zaměřené pro pokročilé designery. Takže se dá říci, že se zase posunete o level výš a krok po kroku se dostanete do bodu, že si troufnete se pustit do vlastního byznysu.

S významnými lektory spolupracujete ale hlavně v oblasti módy. Kdo všechno prošel Vaším Institutem?

Naším Institutem prošla za 10 let řada zvučných návrhářských es, kteří se přímo podílejí na nové generaci módních návrhářů. Už od začátku je s námi zmíněný Pavel Berky nebo Dita Krupicová (DITAFIL). A postupně přicházeli další, např. Antonín Soukup (LAFORMELA), Tereza Ujevičová, Lenka Štěpánková (JSEM), Dominika Kozáková (návrhářka bez hranic, talent současné módní scény) Miroslav Bárta, Mirka Talavašková nebo Alena Bessant (pracovala v salonu Vivienne Westwood, Alexander McQueen). Náš stálý fashion tým pak tvoří návrháři z praxe, jako jsou Jan Smejkal, Michaela Čapková a Martin Havel. Fashion marketing a management přednáším já, kolegyně Barbora Míková a Matěj Pardus. A protože módní scéna se neustále mění a v současné chvíli vládnou digitální inovace, velmi intenzivně spolupracujeme s Žil Vostálovou a Helenou Todd, které se zaměřují na digitální navrhování a celkový přechod do onlinu a učí naše studenty tvořit zcela jinak než doposud – v počítači. A ač se nám to líbí nebo ne, tímhle směrem to ve fashion momentálně jde.


zdroj:se souhlasem institutu módní tvorby

Měla na Vaše fungování vliv současná opatření?

Současná opatření a nařízení vlády nás postihlo značně, protože máme stejně jako ostatní služby zavřeno a to už dlouho bez vidiny toho, kdy zase můžeme otevřít. Ale to bychom nebyli my, abychom něco nevymysleli. Díky tomu jsme byli doslova donuceni vylepšit naše online prostředí, zjednodušit nákupy na našem webu a připravit řadu online seminářů a workshopů a co si budeme vyprávět. To se nám před tím moc nechtělo, protože to bylo moc práce a nebyl vlastně důvod. Nyní jsme za to velmi rádi, protože jsme se posunuli zase o něco dál a nabízíme řadu zajímavých online přednášek, které nikde jinde v nabídce nenajdete.

Dá se vůbec navrhování vyučovat online?

Teorie jede v online prostředí a na praxi si holt studenti musí ještě počkat. Ta nahradit nejde. A i kdybychom se ji snažili jaksi zprostředkovat skrze obrazovku, lidé by o to neměli zájem. Raději počkají, až se situace uklidní a oni se navrátí k nám do ateliéru a budou moci tvořit pod dohledem těch nejlepších lektorů a odborníků z praxe. Tedy krom teorie, praktická výuka momentálně stojí… Dohánět to budeme minimálně půl roku a studenti, kteří k nám nastoupili na půlroční kurz BASIC, mají studium už teď protáhnuté na rok. Nás tedy po otevření čeká veliký skluz, kdy budeme dokončovat programy ze začátku prosince.

Pozorujete ze strany studentů nějaké změny v zájmu o Vaše kurzy?

Jakmile se náš ateliér uzavřel na základě vládního nařízení, naši studenti to brali velmi těžce. Jednoduše chtěli chodit dál a přemlouvali nás, ať něco vymyslíme. Samozřejmě jsme nemohli nic dělat a jen konějšit všechny tím, že to nebude snad dlouho trvat a brzy opět usednou k šicím strojům. A noví studenti se logicky nehlásí a čekají na otevření. Zájem tedy logicky klesnul.


zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

Pomohli Vám v tomto online semináře?

Online semináře to nenahradí. Jsme rádi, že i tak zaznamenávají úspěch a je o ně zájem, ale nedá se to porovnat s normálním stavem. Pokles tržeb je značný a i když víme, že to jednou skončí a my doufáme, že už to bude brzy, je to hodně zvláštní, když nemůžete dělat to, co děláte normálně a mít prázdné učebny tak dlouhý čas. Ale zároveň bych chtěla říci, že nás ten mezičas a lockdown naučil hodně věcí a my s kolegyní Evou zamakaly na webu, na našem PR a marketingu, a konečně byl čas ohlédnout se za uplynulými jedenácti lety a zhodnotit, jak šel čas a kam to posunulo nás i naše úspěšné absolventy.

Jaká témata jsou u Vás teď v rámci krátkodobých seminářů stěžejní?

Určitě se bude jednat o seminář s úžasnou Žil Vostálovou a Helenou Todd – Digitální navrhování. Rok 2020 v módním sektoru a komplikace s ním spojené totiž poukázal na důležitost rozvoje online aktivit a příklonu k alternativním byznys modelům se zapojením digitální vizualizace módních designů. Vznikla tak nová pozice digitálního designéra. Ten musí zvládnout jak tradiční řemeslo konstrukce, tak i orientaci v softwarovém prostředí, které nabízí velkou míru svobody, ale vyžaduje i neustálou nutnost se vzdělávat a přizpůsobovat se novým technologiím. A právě o tom nový online kurz bude a my jsme pyšní na to, že lektorky Žil s Helenou se rozhodly tento unikátní kurz vést u nás v Institutu.

Co nám v módě dala „korona“?

Dala nám hodně. Kdy jindy než teď je aktuální téma slow fashion a ekologické aspekty výroby oblečení. Všichni víme, že změna byla nutná a právě módnímu sektoru to velmi pomohlo. Vyrábí se méně, je menší poptávka, a hlavně se toho vyrobí méně na sklady a místo desítek a desítek sezón v módních řetězcích (bylo jich klidně až 40 ročně) se řeší udržitelnost, efektivita výroby a kvalita výrobků. Cítím, že lidé zároveň inklinují k domácí tvorbě a poznávají tvorbu českých návrhářů. Takže já to vnímám v závěru pro náš sektor velmi pozitivně. A jsem za takové změny vděčná. Bylo to třeba. By the way o tom, jak to fungovalo, než dorazila pandemie, je hodně dobrá kniha Rudy Havlíka s názvem „Zítra je taky den“ a to by si měl přečíst každý. Takové to bylo.


                                                                                                                 zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

 

Klára Haunerová se narodila v roce 1986 v Praze. Vystudovala módní návrhářství a později Fashion marketing a management. O poznatky z tohoto oboru se podělila v knize Fashion management (Grada 2019). Módní byznys studovala mimo jiné v Miláně a Londýně. Po škole začala radit začínajícím módním designérům, jak uspět na trhu. Následně založila vlastní školu Institut módní tvorby, který vede již jedenáctým rokem v Praze na Vinohradech.

Institut módní tvorby poskytuje jedinečné oděvní kurzy se zaměřením na komplexní vzdělání v módním průmyslu. Ateliér nabízí plnohodnotné vzdělání v oboru módní industrie bez ohledu na předchozí zkušenosti nebo vzdělání. Uplatnění absolventů je široké a důraz je kladen na individualitu každého studujícího. Klára je duší cestovatelkou a svou cestu k minimalistickému přístupu sepsala v knize Méně mít / Více žít. Nyní pracuje na další knize, která je o vztazích.

zdroj: se souhlasem institutu módní tvorby

 

 

Přidat na Seznam.cz
ROZHOVOR MÓDNÍ PŘEHLÍDKY A NÁVRÁŘI DOMÁCÍ TVORBA INSTITUT MÓDNÍ TVORBY KLÁRA HAUNEROVÁ

Související články

Mybelka - už žádné kabelkové kompromisy

Mybelka je česká značka kabelek na míru. Stojí za ní pár mladých lidí - Agnieszka Kozłowska a Adam Farny. Agnieszka s Adamem spolu chodí, žijí i podnikají. Společně vymysleli koncept, který umožňuje zákaznicím stát se návrhářkou vlastní kabelky.

Celý článek

Lilia Khousnoutdinova představila kolekci inspirovanou cestami slovanskou mytologií

Značka Ecstatic Fashion v popředí s kreativní historičkou, dulou a mámou Lilií Khousnoutdinovou představila kolekci šatů a šperků z bhútánských látek.

Celý článek

Úředníci by tu měli být pro nás, ne naopak, říká marketingová ředitelka Mattel Czech Republic

Lenka Helena Koenigsmark je marketingová ředitelka slavné společnosti, která stojí za slavnou Barbie. Jaké trendy společnost reflektuje s novými trendy a hrají si dnešní děti ještě vůbec? Dozvíte se v exkluzivním rozhovoru.

Celý článek

Tatiana Kovaříková představila letní kolekci vystihující unikátnost každé ženy

Česká návrhářka Tatiana Kovaříková představuje osvěžující letní kolekci spjatou s příjemnými večery, chutí na nová dobrodružství a nezapomenutelnými zážitky.

Celý článek

Česká značka LADA představuje módní refresh, který padne vám i této planetě

Módní značka LADA není žádným začátečníkem na trhu. Právě naopak. Pomalé módě se věnuje již pěknou řádku let a nyní se zaměřila i na funkční modely, které jsou antibakteriální.

Celý článek

Minikolekce s lučními květy od návrhářky Lucie Markové

Jaro jednoznačně volá po květinách, slunci i nové energii. To vše můžete načerpat společně s návrhářkou Lucií Markovou v její nové minikolekci.

Celý článek

Souznění umění a designu najdete u české značky k r a p a

Móda tvořená pro všední dny, originálně a s maximálním důrazem na kvalitu, tak popisuje značku k r a p a její majitelka Šárka Křapová.

Celý článek

Módní návrhářka Jitka Klett aktivně reprezentuje českou módní scénu v zahraničí, tentokrát v Miláně

Je to pár dní od chvíle, kdy Jitka Klett představila milánské módě tu českou. A stále je to pro nás neuvěřitelné. Letošní Milan Fashion Week tak získal něco navíc.

Celý článek